Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
kepp

MD1 vill ej starta

Rekommendera Poster

Hej, om pumpen läcker har du nog hittat problemet. Jag hade en VP2001 som läckte vid bränslepumpen.

Jag fick olika bud av olika firmor om diverse olika repsatser. Men Micab, som enligt mitt förmenande är mest outstanding på VP-dieslar sa att man slutat med repsatser till dessa litet äldre motorer. Istället sålde de en sprillans pump för runt tusenlappen.

Mitt råd, vad det nu kan vara värt är att snacka med Micab om problemet. Är du Göteborgsbaserad kanske Drevia. Så får du fatt på en ny bränslepump. Att motorn skulle skurit eller fått ventilproblem från en dag till en annan känns osannolikt.

För övrigt instämmer jag med de som nämner att gamla VP-motorer är svårstardade i kyla. En annan sak, du har väl ordentlig stöttningsgas på gashandtaget? Att dra igång den motorn på tomgång är dömt att misslyckas i denna kyla är min erfarenhet. Jag har själv haft en liknande motor (MD5) och den var inte helt lättstartad ens i sommarvärme. Men när den väl gick var den prima. En annan dum fråga, båten ligger i plurret va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det kan vara kingikt att få igång vid kyla har jag förstått men 8 timmar är väll ändå att ta i?

Spridaren har jag som ovan nämt lossat och kollat, och där kom ut ett par fina dimmor under tiden jag drog igång med startmotorn. Men det är det som är jobbigt, köpa en ny pump för 1000 lappen och sen visar det sig att det ej är den trots allt, Vet ej hur många gr man köpt delar till bilen vid problem och i slutändan visar det sig vara ngt helt annat, Om pumpn läcker vid anslutningen till tryckröret så kan väll en skadad o-ring kanske vara problemet?

Får väll se närmare på det imorgon.

Gaspådrag är på fullt tillsammans med köldstartsknapp, och när den startar och börjar öka i varv parerar jag med gasen åt andra hållet.

Ja, tyvärr ligger den i plurret, och har ej möjlighet att ta upp förutom att lyfta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som typiskt läcker på en bränslepump är gummimembranet. Kan vara svårt att se sprickan med blotta ögat. Det är därför det finns ett skvallerhål undertill på pumpen för att indikera läckage.

Jovisst kan det vara där stålröret går ut, men är det inte vanlig klämkoppling på den?

Nåväl, bänslepumpen är ett tips i mängden. Du får väga samman det med övriga tips. För min del löste det allt. Och i ditt fall fungerade motorn perfekt till för några veckor sedan. Nu läcker det vid bränslepumpen och motorn är svårstartad. Jag skulle inte börja riva isär motorn innan jag kirrade pumpen.

Hoppas du får ordning på motorn.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att Du talar om matarpumpen som väl inte finns på MD-1, däremot på MD-1b.

Jag tror att frågeställaren talar om insprutningspumpen, men det är inte lätt att veta när man bara kallar den bränslepumpen

Dock är dessa motorer extra känsliga för luft i systemet eftersom dom inte har någon bränsleretur tillbaks till tanken utan till bränslefiltret, så luftbubblan kan snurra runt i systemet.

En annan sak som påverkar funktionen är spridarens skick, både öppningstryck (170 kg) , täthet och sprutbild är viktiga. Enligt instruktionsboken rekommenderar man översyn vid max 100 driftstimmar.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mutter på mutter Varav den ena gängas på den andra och likaså i pumpen. Vart hittar jag membranet? svåråtkommligt? skall i allafall försöka täta med en O-ring och skruva fast, slutar läcka och därav suga luft?!?!? sen får man börja om och lufta och värma och försöka ge sig på ett nytt startförsök....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm mina inlägg. Jag tolkade det som matarpumpen, vilket inte verkar finnas på din modell. Det är en pump som har en arm som släpar mot en kam. Med hjälp av ett membran drar den fram bränsle. Om membranet läcker kommer det läcka från undersidan på pumphuset. Men det är inte tillämpligt på din motor. 

Kolla med Rascal han verkar ha örnkoll på dessa motorer. Låter som ett luftningsproblem.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs gärna mitt svar ovan. Om Du har en MD-1 motor så har Du väl ingen matarpump och därmed inget membran. Insprutningspumpen däremot innehåller o-ring som kan bli otät.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en pump på motorblocket, Har suttit VP Bensin innan, Nu är där självfall på säkert 200 mm till filtret som även med hjälp av tryck från tanken och självfall rinner över till (inprutningspumpen), så då har jag ej fel att en o-ring kan täta mellan motorblock och mutter?

 

Alla dessa pumpar... haha, men hoppas jag gjort mig tillräckligt tydlig i föregående poster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Örnkoll låter vackert, men mina meriter i sammanhanget härrör från min nu 42 år gamla MD-2b som jag har lyckats hantera i drygt 30 år och ca 5000 driftstimmar. Totalt har motorn gått drygt 6000 timmar och jag hoppas på många fler.

Jag tror också på luftningsproblem, men jag undrar fortfarande hur och när problemen dök upp.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet började en morgon när jag skulle ut och fiska... Hände inte ett skit...

Instruktionsboken åkte fram och läste på om luftning på dessa härliga svartvita otydliga bilder. Efter 2-3 timmars luftning och väntande, vevande osv så gick den igång, dock svagt i början,

Den dog ett par gånger men gav ej upp för efter vart startförsök blev det bättre och bättre. Gick på tomgång trots full gas men började efter 1,5-2 minuter att öka i varv. Gör som jag brukar, Ju mer den ökar, ju mer sänker jag gaspådraget. Och där var den igång, Stack ut och fiskade i många timmar och starta var gång, som den trotjänare den varit. 2 dagar senare...  ja, jag står här nu 2 veckor efter det och frågar om hjälp....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt märkligt.

Har Du ett så kallat CAV-filter mellan tanken och motorn? Jag frågar därför att jag själv hade problem med mitt i våras när det plötsligt tog in luft och skapade liknande problem som Du beskriver. Om Du har ett  sådant med glaskopp är det 5 packningar/o-ringar som alla kan strula om man har otur. Fråga mig, jag vet!

Du luftar väl både på filtret på motorn och på insprutningspumpen när Du luftar?

Berätta hur det går.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, har bara ett vanligt finfilter, inget genomskinligt.

När jag luftar så luftar jag på filtret, insprutningspumpen samt även läckoljeröret från spridaren. Men vid luftning av det senaste låter jag motorn gå runt med hjälp av startmotorn. Skall försöka spendera lite tid där imorgon och se om jag kan få bukt på det minimala läckaget på pumpen och testa igen.

Om packningar till tex insprutningspumpen är kass så bör man väll se läckage också? nu menar jag packning mellan pump och motorblock eller andra sorters packningar vid olika anslutningar som har med bränslesystemet att göra.

Skall även försöka trycksätta tanken men är lite osäker på tillvägagångssättet. På tanken har jag förutom påfyllningsrör en liten nippel där det pissar ut diesel vid överfyllning... Någon har sagt att på något vis med hälp av cyckelpump tex pumpa in luft för att pressa dieseln in i systemet och på så vis se minsta lilla läckage antingen med öga eller med hälp utav vatten och såpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packningen mellan insprutningspump och motorblock har inget med bränslet att göra, kommer det ut något där är det motorolja.

Det Du kallar finfilter är väl det som sitter på motorn, alltså inget mellan tank och motorn. OK?

Efter alla dessa luftningar bör Du nog också fundera på att byta aluminiumbrickorna som ska sköta tätningen då dom trycks ihop lite varje gång man drar åt dom. Det finns bricksatser att köpa till respektive motor.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

precis, sitter bultat i motorn så på ett vis blir det likadant för mig, från tank till filter. Detta leder sen dieslen till insprutningspumpen. Vi syftra på samma dock!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du haft loss insprutningspumpen ur motorn?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå, redan någonstans  i början av tråden skriver TS att han har brännoljedimma ur spridaren när han kör med starten, alltså glöm allt om luft, luft i trycksidan ingen dimma ur spridaren.

Fråga ett: får motorn in luft/syre? insugningsventil tät? öppnar?

Fråga två: blir motorn av med avgaser? Is i avgasslangen? Limpan/avgassammlaren igensotad/igenrostad? avgasventil tät? öppnar? Krokiga stötstänger, ganska vanligt på dom motorerna, en ventil som är lite kärv i styrningen vid startförsök kroknar stötstången istället för att ventilen öppnar, resultatet blir att ventilen i fråga öppnar minimalt eller inte alls.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fall från tanken behöver du inte labba med övertryck i tanken även om det inte skadar att hitta läckor/forsera bränsletillförseln. 

Hur pass bra går motorn när du sprutar in ether? Varvar den som bara den eller är den slö? Låter med dina bekrivningar som att bränsle inte är problemet utan timing för insprutning eller ventilproblem. Då blir glappet väldigt stort på den ventillyftaren, brukar vara c:a 0,3-0,5mm.

Du ser att det kommer avgaser men det kan ju vara väldigt dålig öppning pga is i ljuddämp/slang.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kepp.

Du skrev att du var ute och fiskade för någon vecka sedan men då krånglade den redan? Jag fattade som att den funkade kanon den gången.

Så det tips du fått om att avgasröret kan ha is, följd- ev krökta stötstänger och  för lite ventilspel, du sa att det slamrade, nu lutar även jag åt att det kan vara fel där.

Kolla på något vis att du har öppet för avgaserna. Kolla sedan ventilerna, veva runt för hand.

Slutligen kan du ha haft otur och kannringarna brustit. Då blir  det som Per_k föreslog-ingen kompression som räcker till.

Hur var det med motorn innan den där fisketuren?

Håller tummarna för dig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå! Att det kommer diesel  ur insprutaren i fria luften utan kompresion betyder tyvärr inte att funkar under tryck (ca 23 kg/cm2) inne cylindern.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men nu är väl öppningstrycket på spridaren b e t y d l i g t högre än kompretionen, och med luft i systemet är det v ä l d i g t svårt att få upp tryck så att det överhuvudtaget sprutar någon brännolja ur insprutaren, så jag tror inte på att det är något problem med luft i TS maskin.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara kannringarna som orsakar dålig komp - även ventilknas gör det. Så gör som Per_k skriver och ta det där kompprovet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, Endast kopplingen till tryckröret blev demonterat, där fjädern sitter. För att se hur pumpen betede sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på 1: Ja, motorn suger in luft via insuget. Hurvida den är tät vet jag ej. När jag tar bort dekompresionskåpan och drar runt så öppnar dem och stänger. Om den nu verkligen stänger!?

Svar på 2: Utloppsventil tät vet jag ej.. vipparmarna trycker ner båda och båda återgår.

Stötstänger antar jag är dem som får vipparmarna att röra på sig som i sin tur öppnar ventilerna!? Vet ej riktigt om dem är krokiga men det kan väll kollas upp till nästa gång.

Om jag följer vattnets väg in så går det in i en termostat? som sedan leds runt motorn till ? därifrån går det en slang till avgasröret, Den lossade jag, och ryker bra från både slang och avgasröret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nu när jag var nere så täta jag de små läckor jag hittade, luftade om och börja ge det startförsök, Efter ett tag så märker man att det tänder där inne, Som om den går på halv tomgång, den får lite liv, Hjälper till så in i helvete med startveven men händer ej mycket ändå.

Startgas i insuget tänder till för 1-2 sekunder för att sen återgå till malandet från startmotorn. Är ej så förtjust i startgas dock, slår som fan. men varvar har den ej gjort på nån vecka så då är väll alt slö..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men det kan lika gärna ha varit luft, för igång gick den och gick som en klocka, många stop och starter ute på sjön.  Innan fisketuren inga problem.

Jag kan stirra mig blind på ventilfjädrarna  dagligen, dem öppnar och återgår. Men kan ej se sätena så jag vet ej om det sluter tätt. Kannringarna är väll två av fyra på kolven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli intressant att se hur länge kepp orkar hålla fart på tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visserligen en MD6 som både har en extra cylinder och även matarpump, vilket din tydligen inte har?

Men ändå..

Jag hade i stort sett samma problem som du beskriver ett tag. Jag lyfte toppen, planade av den, bytte blockpackning och lämnade in spridarna för kontrolltryckning och kolla av dimbild eller vad det kan heta på mek-svenska.

Iofs var det säkert på tiden, en av spridarna behövde justeras map öppningstryck, men inte blev startvilligheten bättre. Hittade sen en tråd där Forgus31 beskrev hur han fått sin motor mer lättstartad gm att förvärma insugsluften och inspirerades till att montera 2 glödstift i luftrenarburken.

Detta både hjälpte och inte hjälpte. Motorn var fortfarande trött att få igång i sommartemperaturer men en klar förbättring infann sig när kvicksilvret i digitaltermometern kröp neråt nollan. Oavsett vilket, så när motorn stått oanvänd i nån vecka var det ett rent helsike att få igång den,

Jag kollade igenom hela sugsidan av bränslesystemet (matarpumpen är dessutom bytt mot en elektrisk universalpump fr Feltema) och hittade en yttepytteläcka vid en av pressningarna där slangen från matarpump ansluter till finfiltret. Såpass lite att det krävdes ett cigarettpapper mot slangen för att det skulle synas en droppe. Bytte hela slangen och nu skulle jag nog egentligen provat direkt om det blev någon skillnad men.... jag hade gett mig faen på att ordna felet så jag gick vidare till avgassidan, närmare bestämt slangen mellan limpa och ljuddämpare. Klämde o kände och den hade separerat rejält inuti med följden att det var ett rejält motstånd att övervinna när avgaser o vatten skulle ut.

Bytte denna också och fick en motor som var mcket mycket piggare på att starta. Eftersom jag inte provade att starta mellan det jag hade bytt bränsleslang och avgasslang vet jag ju inte om det var det ena eller det andra som var huvudorsaken, men troligt är väl att det var en kombination. Dock kvarstod startsvårigheterna vid temperaturer neråt nollan om jag inte använder förvärmningen, men med detta inkopplat är det inget värre att få igång klumpen i 5 minus än i 15 plusgrader

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får ta och kika lite vidare på avgassystemet / kylsystemet också då, tack.

Kommer väll hålla igång till jag rent av ej orkar mer :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...