Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
kepp

MD1 vill ej starta

Rekommendera Poster

Hej, Ny här och hoppas på lite hjälp! Har en MD1 som av någon anledning ej vill gå igång längre. Har luftat enligt Rep handbok, (har även ställt ventilerna rätt) om jag nu gör rätt vill säga. När utloppsventilen stänger och inloppsventilen öppnar står 0 på svänghjulet rätt upp.

jag skall då enligt bok rotera ytterligare 360 grader på hjulet och kontrolera och ställa in!? Tycker det är dåligt flöde i den översta ledningen till Inprutaren när jag drar runt men det är kanske normalt? Vid luftning nere vid Inprutarpumpen så är där gott flöde... kan pumpen haka upp sig på något vis, Finns där andra sätt och testa för att utesluta vissa saker?

Behöver all hjälp jag kan få, Motorn som har funkat klockrent tills för någon dag sen att bara vara stendöd.

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag handvevar så känner jag ju av att där är motstånd om det är det menar med kompression?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det ska vara rätt motstånd. Bra grej om du mäter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mätar jag kommpression? och vad kan ha gjort att kompressionen försämrats i sådana fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

Det som får mig att bli intresserad....den gick för någon dag sedan....

Hur var det när du stängde av den?

Soppa kran öppen?

Inget skräp i tanken som täpper till? Dieselgegga-slem?

Inget skräp i filtren? Inget vatten i glaset?

Inte glömt dekompressionsventilen i öppet läge? (Då startar den ju aldrig)

Vänta med att mixtra med ventilspel, försök att få igång den först.

Men kan du ha ställt spelet så att ventilerna inte tätar helt? Hellre lite slammer än att de inte stänger.

Kan du har kommit åt-ändrat gaswiren så att ventilen för insprutningen, dvs pumpen inte öppnar?

Har kallstart-knappen hängt sig? Eller glömt att trycka in den? Den går inte att hålla kvar i nertryckt läge om man inte ger lite gas. Startar svårligen utan att den är nertryckt även vid varm motor.

När du testat allt detta så kom igen.

Min erfarenhet av MD1 är att den bara går å går.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dekompressionsventilen glömd i öppet läge är en klassiker. Som tur är ett väldigt billigt sätt att laga en stendöd segelbåtsmotor. Efter någon vecka kommer man över förtretet också. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ser att Peter har svarat om kompressionen. Den försvinner inte från en dag till en annan om inte kannringarna gått av förståss.

Har den låtit normalt innan du stängde av och lät den konstigt när du stängde av? Om svar ja resp nej så är felet inte där.

Öppna dekompressionsventilen. veva runt ett antal varv. Fortsätt veva med en hand och stäng ventilen. Akta handen du vevar med!  Svänghjulet tvärstannar och studsar tillbaka, vrid åt rätt håll: Där har du det övre dödläget. Nu skall båda ventilerna vara helt stängda och det skall glappa i både ventillyftarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär som vanligt, drar ner gasreglaget till minimum och den självdör. Soppakranen brukar stängas efter färd. Har 2 kranar på tanken, ena är kopplad med slang, den andra öppnar jag en sekund eller två för att rensa från vatten i botten på tanken... så nej, inget slam..

Skall checka filtret noga imorgon men så bra ut sist...

Vatten i glaset?

Dekompressionsventilen? Något jag missat? Spaken på toppen slår jag ner när jag drar igång startmotor eller vevandet (Om det är den du menar med Dekopressionsventil?) 

Kallstartsknappen har hängt sig, eftersom jag ej fick igång den ville den ej släppa. Den släpper dock automatiskt när man tar bort gaswiren från gasarmen på motorn och för tillbaka på noll. Så ja, har rört gaswiren men armen rör sig som den skall.

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Checkat detta innan och vist tar det tvärstopp. har dock alldrig haft av toppen och checkat ventillyftarna när den är i dödläge.... (Alltså under kompressionstest) Skönt att lätta det från hjärtat... Litet glapp har där ju varit på lyftarna mot vipparmarna men antar att det viktiga är att ventilerna är helt stängda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Vattenglaset, ja det har du svarat på redan.

Dekomp-ventil, jo det är DEN spaken.

Bra du inte rört ventilspelet än. Låt bli ett tag till. Tror inte det är fel där.

Som jag ser det finns inga fel! Den skall starta, men lite kallt och fuktigt och skitväder och du kan ha dränkt motorn.

Prova så här: Tryck INTE ner kallstartknappen.  Gasen i stängd läge. Öppna den där spaken och veva runt, för hand, annars tömmer du batteriet snart, veva  utav bara den å stäng spaken men fortsätt veva så länge du orkar. (När du stänger ventilen gör kompressionen att cylindern blir lite varm)

Upprepa 3-4 ggr .

Nu  drar du på 1/4 --½ gas, trycker in kallstartknappen, dekompventilen öppen, veva utav bara den å stäng och fortsätt veva. Nu skall den starta!

Annars upprepa det här sista. 2-3 ggr.

Jag har handvevat igång min motor när det varit mius 10 på det här viset.

Startar den ändå inte så får den inte soppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, skall testa det, har dock alldrig haft problem att starta under kalla årstider innan. Har batteriet varit dött har jag vevat igång den med kallstartsknappen itryckt och gått igång på 2 varv... men skall testa utan gaspådrag imorgon och arbeta den varm för attsen testa med kallstartsknappen i nerläga samt knappt halv gas! Om det nu är att jag ej får fram soppa? Vad sjutton kan det bero på då? Spridaren eller från spridarpumpen till spridaren? Tack, återkommer med resultat imorgon! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det kallt där du har båten? Dieslar blir lite svårstartade när det är kallt. Kan hjälpa att låta en kamin värma insugningsluften isåfall.

Ju varmare dess bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kallt och kallt, 3-6 minus på morgonen, -1 till +2 under dagen, Men visst.... Kan ju alltid testa att värma upp området med kring luftrenaren med värmefläkt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stäng kranen på inkommande vatten innan du fortsätter med dina startförsök annars kommer du att fylla avgasslangen med vatten som kan rinna tillbaka in i cylindern. Det är avgaserna när motorn går som tömmer slangen på vatten.

Ps Glöm inte att öppna kranen när motorn startat.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra påpekande Ove!

Det är inte så att vattnet i avgasslangen har frusit och täppt till slangen?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en sommarmotor - en MD 11 förvisso - som blir svår att starta när det är kallt. Den startar utmärkt om man värmer insugningsluften så det kan vara värt ett försök.

Jag har snackat med ett par dieselmeckar och båda har sagt att det ofta kan vara svårt att starta en lite sliten diesel vid temperaturer under ca +5 C. Ingen rekommenderar att göra något så länge det går att få igång motorn med värme.

Ev. kan du också testa försiktigt med startgas. Spruta en sekund i insuget så ska du se att den hoppar igång.

Vissa säger att eter (startgas) förstör en dieselmotor, men ni som gjort lumpen minns säkert startpatronerna som användes för att pumpa in eter i motorerna på vintrarna. Om du inte gör eteranvändningen till en vana och använder så lite som möjligt så tror inte jag det är någon fara.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv haft MD-1A i min tidigare båt.

Så här startar du den:

1: Lossa luftfiltret.

2: Pumpa in lite olja med oljekanna i insuget så långt in som pipen räcker. Lägger sig då på kolven, rinner ner till kompreesionsringarna på kolven och ger högre kompression. Ca 3 tryck på oljekannan räcker.

3: Starta som vanligt.

Fungerar alltid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit nere och testat samtliga alternativ, värma insugningsluften, fått motorn varm innan jag släpper dekompression, Har även oljat i insuget ner till kolvringarna utan resultat.

demonterade pumpen men kunde ej se något märkvärdigt där, Demonterade även insprutningen och drog runt motorn, Fin dimma åt alla håll, så den verkade fungera som den skulle. Kompression har jag (men vill minnas att den har varit bättre?!?) startgasen drog igång den 2-3 sekunder, Har väll varit någon tendens till att gå men endast om man hjälper till med startmotor, Ryker avgaser gör det vid dem tendenserna men den vill liksom inte riktigt själv.

Vattenkranen har jag inte haft på, och sist jag hade den på så tömde jag systemet som jag brukar, låter motorn gå sakta på tomgång, slår av vattenkranen och stänger av efter 5-10 sekunder just för att jag ej vill spränga något under dessa kalla månaderna!

Andra tips och råd mottages med nöje :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tja, eftersom du provat allt och den startar inte så skulle jag fortsätta med att ta en sk varmluftspistol och blåsa in varmluft, gärna värma delar av motor, runt insuget.

Startar inte då heller då får den inte soppa även fast du får fin dimma från spridaren.

Håller tummarna för dig. Min gick igång som sagt var enl. jag skrev ovan vid åtskilliga minusgrader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar vara dieselbrist. Motorn hostar ju igång med ether.

Det ska väl inte vara fel att spruta in lite diesel i motorns insug. Kan ju vara svårt att få det i aerosolform så du kanske behöver spruta rätt in i motor sen du tagit bort insugsljuddamparn. Annars en blomspruta om det funkar med diesel.

Prova att blåsa in lite övertryck i tanken. Hittade några läckor på detta sätt och det kan vara ett enkelt sätt att lufta systemet, t.ex varje vår. 

Har du möjlighet att lossa luftslangen, blåsa in luft där med munnen och stänga till med en svetstång eller tving och provstarta. Med gamla spridare kan man då få ut luften utan att lossa tillförseln uppe vid spridaren om man har tur. I vilket fall ser d att det läcker lite här och där. Troligen. Jag fann väl tre ställen. Mest läckte det vid matarpumpens packning.

Torka torrt om du hittar fuktiga ställen och lägg papperssnuttar lite överallt efter rören. Tänk på att det rinner efter rör och ytor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När började problemen? 

Var det när Du ställde ventilerna? Eller har Du rört något annat?

Det är inte helt ovanligt att man själv har skapat problemet genom något förbiseende.

Det är sällan motorer går sönder när dom står still. Men jag kanske har missförstått något i din beskrivning.

Är Du säker på att Du får ut all luft vid luftningen? Du har väl fullgas när Du luftar annars pumpar en sån här liten motor så lite vid varje pumpslag så man blir trött i fingret innan det är klart. Eller gör Du som jag och kör med startmotorn?    

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa avgasslangen vid limpan vid nästa startförsök.

Kolla även stötstänger så dom inte är krokiga, ventiler som kärvar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast fullgas har betydelse först när insprutningspumpen pumpar, dvs när motorn rör på sig.

Just de här slitna matarpumparna är svåra att pumpa luft med med slitna backventiler. I det läget är det en dröm att lufta med lite inblåst övertryck i tanken. Då kommer dieseln in av sig själv och speciellt med slitna spridare som också läcker lite kan man bara dra igång med startmotorn. Lite som automatluftning som moderna motorer ståtar med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade vid besök i båten idag om motorn startade. Det gjorde den men först efter idogt gnagande. Tog nog tretti sekunder. Inte bästa kompen men duger bra för sommarbruk. Nu var det väl ett par minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag luftar så öppnar jag bara skruven på filtret då jag har självfall från tanken ner, likaså pumpen, den enda gången jag kör runt motorn med hjälp av startmotorn är när jag luftar uppe vid spridaren. har idag testat att köra med varmluftspistol i insuget direkt och visst finns där en tendens till att komma igång men händer ej mycket mer.

Har även torkat av motorn vid alla bränsleledningar och där det kan tänkas rinna vid läckage efter många luftningar blir det ju lita blött. Har nu upptäckt att det läcker  från pumpen (kopplingen där tryckröret går i) ej mycket till läckage men än dock!?? Men suger den verkligen in luft när diesel letar sig ut eller är det så att pumpen kanske tappar en del av sin förmåga vid läckage?

Skall försöka titta på en skiss och se om där kan vara nån pckning som är itu, För att utesluta det, Lufta om och se om det hjälper.

 

Mitt sista alternativ kommer att vara cylinderdemontering för att kolla status på kolv, ringar och ventilsäten, men det hoppas jag att jag slipper.

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tycker du ska prova att få in lite dieseldimma direkt i insuget. Plocka bort luftburken/luftfiltret och spruta in diesel med blomspruta och se om den sprakar igång. Då har du svart på vitt och får ägna dig åt bränsleinsprutningen.

Inte kul att riva motorn om det sen visar sig vara insprutningsfel. Kanske en kass insprutare. Kompressionstest är ju ett sätt att se om dålig komp är felet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel, men jag har fått lära mig att en gammal diesel startar om de uppfyller två villkor:

1. Det kommer bränsle

2. Det finns kompression

 

Eftersom du får en fin dimma från spridaren och har konstaterat att det kommer bränsle - är det inte dags att ta det där kompressionsprovet då..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skall absolut testa med lite diesel i blomsprutan. Då jag nu hittat ett litet minimalt läckage vill jag fortfarande tro att problemet är bränslesystemet. Det jag inte kan få reda på är om pumpen fungerar som den skall eller insprutaren har tryck nog så där är två grejor jag alldrig riktigt helt kan utesluta känns det som, om man ej kan lämna in för test för en billig peng, men vart gör man det på så gamla delar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa spridaren från cylindern, montera tillbaka slangarna men inte spridaren. Kör motorn på startmotorn. Sprutar det och bildas dimma från spridaren fungerar bränsleförsörjningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...