Shas 6 Postad 21 Februari , 2013 Hej på Er ! Håller på att sätta in ett ankarspel i aktern på min båt, Jag har redan ett spel som sitter i fören. Grejen är att jag har en flätad blyad lina på 50meter som jag tänkt använda. Börjar fundera på att byta plats på dessa dvs ha 50meter fram och den kortare på ca 25meter i aktern, men 25meter känns något för kort..... Vad anser Ni ... // Shas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Februari , 2013 Djupet gånger tre ...för att få rätt vinkel , ett ex Akter utåt ..6 m djup , mao ..18m lina är det normala ( teoretiska ) Oftast är man för ivrig (med allrätt) att kasta ankar på väg in mot land! Så , med det i tankarna borde man satsa på så mycke lina akteröver man bara kan ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Februari , 2013 men 25 meter känns något för kort...avslutar du med, och jag håller med, jag skulle aldrig ha kännt mig trygg med 25 meter i aktern, har idag 50 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Februari , 2013 Har du 25 meter framme idag? Hur ofta svajankrar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S340 0 Postad 22 Februari , 2013 Jag har varit på gång i flera år att skaffa 75 eller 100m aktern. Inte för att jag tror det behövs men min erfarenhet är att man sover bättre på en lång ankartamp. är den tillräckligt lång behövs ju inte ens något ankare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 22 Februari , 2013 Lång ankarlina baktill är absolut att föredra..! Har du möjlighet att även förlänga framtill så har du väldigt bra förutsättningar att mer säkert kunna lägga till på svaj... Ju längre lina, desto bättre grepp, i o m att linan får mer ligg mot botten och kan på så sätt få ner ankaret mer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westfjord29 7 Postad 22 Februari , 2013 Håller med dom andra här 50 meter är en bra längd om man skall ligga tryggt i en hamn. Har själv 60 meter kätting akter och händer ofta att det mesta ligger ute och då kan man sova gott om natten utan risk att det draggar. Skall sätta fast en extra ankarolina akter på 27 meter men den kommer jag bara använda för boj förtöjning då räcker den längden till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Februari , 2013 Vissa bojar i gäthamnar ligger förfärligt långt ut. Har en bojfångare med isplitsad lina - ganska lång. Det har hänt vid ett par tillfällen att linan varit för kort - bl.a. i Arkesund och i Mariehamn. I Arkesund var det som tur var ingen som kom och skulle hjälp mig så jag hade tid och ro att skarva i en lina. I Mariehamn skvatt en vänlig tysk upp ur sin båt och lyckades med stor ansträngnig få tag på min pullpit och drog båten inåt trotts att linan var för kort. Både han och jag höll på att ramla i vattenet och det tog lång tid innan han förstor att han borde släppa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 22 Februari , 2013 I aktern avnänder jag en 54m Ankarolina med en Krokolina i änden. Där växlar jag mellan en bojfångare och ankarkättingen (3m) och om det behövs vanlig bryggförtövning. På det sättet har jag aldrig varit med om att avståndet till bojen varit för stort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 22 Februari , 2013 Kör 40 m blyad lina i aktern och var nöjd med det förra säsongen. I fören har vi 25 kätting i ankarspelet. Funkade ok för att ligga på svaj. Men jag kommer nog att byta till 40 m kätting för säkerhets skull Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kepp 0 Postad 22 Februari , 2013 Lika mycket på var sida enligt mig... Ankaret är inget utan rätt vinkel + ett par meter på botten liggandes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 23 Februari , 2013 Ok ! Då kör vi för det, 50 meter i aktern får det bli. Då blir det att tillverka ett tråg som rymmer all den linan. Och om sanningen ska fram så är det inte direkt vanligt att jag ligger på svaj och om jag gör det så är sjön jag ligger i inte speciellt djup Tack för hjälpen.... // Shas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser