Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
Amanda31

Blooper

Rekommendera Poster

Har ju en gammal halvtonnare. När jag tittar på bilder från 79/80-talet från de gamla ton-klasserna och andra klasser är bloopern alltjämt ett segel som används, framför allt på havskappseglingar. Tex på denna länk.

http://messingaboutinboats.typepad.com/sailing/2010/03/sailing-photo-of-the-day---bravura-flying-spinnaker-and-blooper-1984-sorc.html

Riktigt läckert. Verkar som man helt har slutat att använda detta segel. Begriper att det inte är världshistoriens mest lätthanterade, men på längre sträckor och hyggligt öppet vatten skulle det vara kul att pröva. Inte minst för att det ser så läckert ut. Någon som prövat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått saken rätt är en blooper som en ganska plan gennaker, fast med rakare, nästan underskurna lik. Kanske mer som ett code-segel? Alltså, bilden visar en båt med ett sådant segel tillsammans med en spinnaker. Det går ju att fixa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, en blooper var en rule-cheater som mätte som ett stagsegel i IOR. En massa mer yta i lättvind men poängen var att stabilisera rullningarna på läns (death rolls) som blev en följd av de hopsnörda ändskeppen som IOR-regeln tyckte om.

Bloopern trimmades främst med hjälp av fallet, i andra hand med skotet. (Fråga mig inte hur, det har jag läst mig till men aldrig riktigt greppat!)

Med reservation för att jag missförstått det hela, IOR var ute när jag hade växt ur Optimisten och började segla större båtar.

Edit: Det är väl inget plant alls med det där seglet? Är ju format som en ballong! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ingen aning om historien, det måste jag erkänna. Men nog är det plant skuret allt, planare än en gennaker, och har rakare lik. Tycker det syns rätt tydligt på bilden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...