bengt48 0 Postad 20 Februari , 2013 Letar efter en Smögen 45 och och fann en årsmodell 2009. Vitt innerskrov och enligt säljaren tillverkas modellen fortfarande. Stämmer det verkligen och vem och var tillverkas den i så fall? Nolaskogsaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jocke760 0 Postad 21 Februari , 2013 Det har funnits några killar i Lysekil som har byggt på beställning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Februari , 2013 Talade med en kompis som jobbade hos OSMAB på Smögen, det varv som tog fram Smögen 45;an. Formarna såldes till någon en tid innan företaget gick i konkurs. Till vem visste han dock inte. Så lysekil kan stämma. OSMAB byggde ju från början träbåtar och pluggen till Smögen 45;an var en stäveka i mahogny som byggdes till en beställare i Hunnebostrand. Båten blev i det närmaste perfekt och det var på den tiden det började tillverkas plastbåtar, så man gjorde en form på båten. Enligt båtbyggare Göraan Johansson, vid den tiden delägare i OSMAB, fanns det två små missar/skönhetsfläckar på den ursprungliga båten. Dessa kaunde han se på på de Smögen 45;or som tillverkades, men även på den båtar som olovligt tillverkades och såldes under ett annat namn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bengt48 0 Postad 21 Februari , 2013 Tack ska ni ha för svaren! Vilken kunskapsbank det finns därute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qsecofr 0 Postad 1 April , 2013 Hej, Jag gör en liten trådkapning här, hoppas att det är ok. Båten på bilden är ingen Smögen 45:a va? Durken är inte vit och ser inte ut att vara räfflad, sen skall det väl vara ett par klackar av något slag på durken under tofterna. Aktersta toften har ingen lucka på ovansidan, finns det olika modeller som har den från sidan som inte syns i bild? Sen har förtoften förvaringsutrymme vilket smögen 45 inte verkar ha när jag googlar bilder. Finns det olika utföranden av Smögen 45? Att de äldsta var enkelskroviga vet jag, men annars? Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser