Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
TjippmanTjotta

Välja väg Danmark-Sthlm - gå Sveriges framsida eller på skuggsidan??

Rekommendera Poster

Seglarvänner! Båten ligger i vintervatten i Nyköbing, Falster, södra Danmark (strax N om Gedser) och skall nu tidigt i maj seglas hem till hemmahamnen i Sthlms skärgård.

 

Enligt långfärdsplanerna borde vi nu i stället ha övervintrat i kanalsystemen i centrala Frankrike på vår väg ner till Medelhavet och den turkiska kusten.

 

Men omständigheterna ville annat (läs bloggen på www.mah-yann.se ) och nu får vi vänta i 3 år på nästa avfärd. Trist. Så, vilken väg skulle du välja och varför?

Jag ser två alternativ:

1) Segla norrut i de danska inre farvattnen med diverse ö-hoppning...därefter följa Jyllandskusten i ''våg-lä'' (???) och över till lite segling på svenska västkusten. Följt av ''skiljsmässodiket'' Göta Kanal...hur trist är egentligen Trollhätte Kanal??? Vi tar det lugnt och seglar väl lite i sjösystemen som omväxling till tuff-tuffandet längs krondiket, den trettonåriga gasten skall mutas med diverse hästridning och kompisar som mönstrar av och på under hela resan. Hur lång tid tar det här då? (lika begåvat som att fråga vad en bil kostar...?).

 

---Vi har aldrig seglat i de här räjongerna förr, så det känns som en kul utmaning...

2) Segla söderut mot tyska kusten och besöka öarna Rugen och Usedom...med gamla svenskstaden Stralsund och minnesplatserna från svensktiderna därnere. Och så 4 km långa nazzesemesteranläggningen i Prora...avskjutningsramperna för V1 och V2-raketerna vid Peenemunde osv osv.

 

Men seglingen därnere verkar ju ske mest i uppgrundningar och i muddrarade rännor, ont om hamnar mellan Rugen och Usedom och låååånga seglingar längs evigt platta sandkuster.

(Har seglat hem båten från Gdansk, så vet lite hur det funkar därnere..).

 

Men det som lockar är alltså historien och därefter BORNHOLM och Christiansö(som vi aldrig besökt) och kanske översegling (via Ölands Norra) till vänner på Gotland. Och kanske sveriges mest exotiska plats överhuvudtaget: Lilla Karlsö (om vi får bryggtillstånd en natt..).

 

Gotska Sandön om väder och vind tillåter ankring på svaj...

 

 

 

Enligt SMHI är den förhärskande vindriktningen i triangelområdet Gbg-Ystad-Visby Västlig under våren, vridande mot VSV under sommaren. Det här talar kanske för alternativ 2)  ??? Men. hur skulle du tänka?? Båthonnör!     /Thomas Hedmalm    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativet Borholm, Christiansö och Utklippan, som jag missade alla tre när jag transportseglade förbi för några år sen, med ett strandhugg på en av mina älsklingsöar Gotska Sandön hade väl tilltlat mig personligen mest.

Men har du tre sommras segling innan du styr söder ut igen, har du ju möjligt att nå dessa destinationer ett antal gånger.

Skall man se Bohuslän (om man inte är festprisse och det enda som är intresant i hamnarna är ölen som serveras på krogarna) så skall man som Evert Taube påpekar, se Bohuslän om våren.

Visserligen är väl allt som lockar turister stängt, men i övrigt fungerar ju samhällena. Vi lever ju här hela året och jag tror ingen har dött svältdöden här ute  vintertid - snarare tvärt om. sad

Sen beror det ju på hur lång tid du har på dig.

Av egen erfarenhet vet jag att en seglats tar exakt på dagen så lång tid man har på sig.

De danska hamnarna kan nog minst lika trevliga som de Bohuslänska, speciellt på den tiden på året. (En grov gissning från min sida)

Annholt är ju en underbar ö att cyckla och promenera på. Läsö är säkert inte så dum heller -  ön kan ju inte hjälpa att min rygg ballar ur varje gång jag kommer dit - eller kan den det!? indecision.

Från Skagen följer du Jutska strömmen, anngör Svenska kusten vid Hållö och går in till Kungshamns gästahamn. Om du inte talar om det för mig kan du ju gira babord efter Nissebôn och smyga in och lägga dig i Smögenhamnen. Och om du inte talar om för nån att jag har sagt det, så är Smögenhamnen mycket trevligare att ligga i - åtminstone före midssommar än Gravarnes hamn (Kungshamn) wink

Skall du handla, så är det dock förfärligt långt till Affären, som ligger på andra sidan ön (egentligen på nästa ö) I Kungshamn ligger affären ett stenast från gästahamnen.

Däremot finns ju en segelmakare en liten bit upp från bryggan - en riktig Syversen. Det finns också ett par bra båtillbehörsaffärer. Den ena på andra sidan hamnen - men du har ju båt. Den andra nästan borta vid mataffären, fast å andra sidan ligger Nordens skeppshandel vid kajen i nya hamnen, så dit går det ju också att gå med båten. Sugtömningstation för båttoan - om du har sådana behov - finns på Guleskär mitt emot Nya hamnen och på väg in mot Kungshamn.

Sen kan man ju välja att segla åt norr om man har tid. Den finaste skärgården finns nog norr om Sotekanalen å Väderöarna kan ju va värt ett besök. Fast det finns ju mycket fint åt söder mot Göteborg också.

Ja kom och se vårt Bohulän om våren,

du Rönnerdal, som äger blick för färg 

http://www.youtube.com/watch?v=siz-OdfzV94

 

Själva Trollhätte kanal med sina slussar är väl inte så farlig det är ju bara 10 km av den totala längden på 82 km som Trollhätte kanal och Göta Älv utgör. Men sträckan är väl bara en dags transportsträcka. http://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Trollhatte-kanal1/

Har själv en liten fundering på att tillbringa lite av min seglingssommar på Väner i år. Där finns en hel del att se - tror jag. Finns en tråd där jag frågat om råd. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=482219

Om skiljsmässodiket kan jag bara säga att jag var med en kompis och transportseglade hans nyiköpta båt på försäsongen ett år. Det var en underbar färd på Västgötadelen.

Att kanalen fått sitt epitet beror nog till större delen på ovana och okunskap  hos skepparen.

Lycka till med resan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar Toaen, för alla tips och att glida in i smögenhamnen efter en rundning av Nissebon(??) låter gött-i-gött-gött och jag lovar att inte nämna smygvägarna för någon endaste person.

Vad har danska Läsö gjort för ont mot din rygg? Ön ligger på min to-do-list men om det är så att alla lämnar ön med ryggsmärtor bör man ju hålla sig därifrån (eller har du svingat så många bayer där att du snedbelastat ryggbastet?).

Vänern - innanhavet - låter spännande även för mej. Var det inte där sjöräddningen larmades om en tokskalle som var ute och ensamseglade i en ruskig decemberstorm för något tiotal år seedan. Man fann ju att det var äventyraren Göran Kropp som tränade inför en ensamsegling till Antarktis? Karln hade ju i princio inga som helst seglarkunskaper.

Götakanal-vägen hem låter väldigt lockande. och ger lite sluss- och kanalträning inför mega-slussandet i europakanalerna (200 slussar, 3 månader vill vi ha på oss).

Vi kommer i år att ha en tolvårig dotter ombord som är rätt ointresserad av långa havsseglingar på östsidan. Hon kan mönstra på i Gbg in mot götakanaläventyret när skolorna slutar, runt 10-15 juni.

Blir perfekt, det.

Såg på en annan tråd att du toaen, som jag, pensionerats nyligen. Och visst är det väl underbart att äntligen få råda över sin egen tid och liv? Det är ju helt jävlafantastiskt!

Pga. en hjärtsjukdom har jag dessutom de senaste fem åren haft ett kanonbra pensionsavtal med min förre arbetsgivare. Så jag tillhör sedan länge de dagledigas skara.

Sååå...första delan av hemseglingen gör jag med en god vän, också han ur samma daglediga skara. Och vi har all tid i världen att snirkla oss upp mot Stockholms skärgård.

Kan vi vänta oss en läns från Skagen in mot den svenska kusten? Hur mycket blåser det på vårkanten i de här vattnen? Jutska strömmen!!!??? Kan vi få den emot oss tidvis???

Betänk att jag är en sketagobbe från Stockholm, med egentligen rätt begränsade seglarerfarenheter. och jag är inte uppfödd på pannkakor på måsägg och farsan min rodde aldrig hem sillen i en gisten bohusjulle. Vad jag vet.

Nu skall jag plocka fram sjökorten och ge mig ut och torrsegla området...

Men,

Finns det någon därute som seglat omkring i de nordtyska vattnen runt Rugen och Usedom???

Med bästa hälsningar om en underbar kommande båtvår.

/Thomas



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag är inte pensionär ännu, men jag har annsökt om att ta ut pension i förtid. Det är inte lätt att leva på 3000 kr netto i månaden som Arbetsförmedlingen och sjukassan tycker att jag skall göra och som jag gjort det senaste året. 

Från Fortum - som jag anser förorsakat mina problem, fick jag bara en spark i röven, då jag inte orkade producera 100% efter att jag slitit ut mig för företaget. 

Men man skall inte gråta över spilld mjölk.

Jutska strömmen får du inte mot dig. Den kommer längs Jyllands västkust och går från Skagen och in mot Måseskär där den svänger norröver och förenar sig med den Balislka strömmen som kommer med vatten söderifrån. Den Jutska strömmen lär kunna sätta med upptill 2 - 3 knop.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skagerrak

På tal om Jutska strömmen.

När jag var med och startade Närradion i Sotenäs i slutet av 1980-talet hade vi några studiecirklar i ämnet. Vår huvudlärare var ordföranden i Trollhättans närradio - Arne Frick. När vi var klara sa Arne vid sista träffen; om en månad skall ni göra ett direktsänt program i Trollhättans närrradio och det skall handla om Sotenäs.

Vi delade upp uppgifterna melan oss och en gammal prästman - Alvar Strid - skulle intervjua Kåre Tånge, stor lokalpatriot och ordföranden i allmogebåtsföreningen Tôllar ô Seiel. http://www.tollaroseiel.se/

Ganska snart var det Kåre Tånge som ställde frågorna till Alvar, men Kåre besvarade förstås frågorna själv. En av frågorna löd; Alvar, vet du vilken som är Sveriges största flod Nej det visste naturligtvis inte Alvar så Kåre fick upplysa honom om det; Jutska strömmen.

Hur mycket det blåser är ju svårt att säga, men de förhärskande vindarna är ju Väst och Sydväst.

Om ni talar om när ni går från Skagen, så kan jag segla emot er så får ni garanterat slör eller läns - jag tycker alltid jag måste kryssa om jag skall nånstans.wink Min båtplats till  min stora båt ligger ungefär vid båtmärket längst upp till höger på bifogad bild. Jullen ligger en aning längre in.

Att gira babord efter Nissebôn är ju ingen smygväg. Det är den normala vägen att gå. Vägen markerad med orange på skissen.

Skall man gå en smygväg får man gira babord före Skärt i gabet den röda vägen på sjökortet. Den vägen går jag alltid om jag hämtat folk på Smögen som skall till Hållö. Hållöfärjan går den vägen stup i kvarten hela sommaren. http://www.hallofarjan.se

Sen finns det kanske ingen anlednig för dig som seglat så långt att snika den röda vägen. Runda du Nissebôn om det nu skulle bli så.

Den gröna pilen på sjökortet nere till vänster markerar inloppet till Hållö hamn. Det är det bästa stället att lägga till om går till hållö på egen köl.

Det där att jag bad dig inte nämna att jag som Gravare rekomenderade dig att gå till Smögen var mera ett skämt. Det har ju tidigare rått en väldig rivalitet mellan samhällena va ren lokalpatriotism.

I min familj fanns det heller ingen tradition av båtar. Det var bara bilar och motorer som gällde. Dock lurade en scoutledare in mig på seglingens bana och den båten jag lärde mig segla med var en gisten bohusjulle. Scoutledaren brukade alltid säga att det var en båt som behöde tre man för att segals. En som kryssar, en som länsar och en som ropar på hjälp.

Om du inte har så stor erfarenhet av båtar och segling har jag ett gott råd,

Håll dig alltid kvar ombord och akta dig framför allt för land. Det farligaste på havet är nämligen -land. wink

post-945-1394237405,0198_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...du är rolig du! Kan du ta på dej regnställ och sydväst och storstövlan också för att s a s  garantera soligt väder?? Vad är det man brukar säga: -Kurs är den riktning rorsman styr båten i och varifrån det alltid blåser!

På nerfärden från Sthlm till Damark hade vi ta mej hånken motvind hela tiden (aug-okt).

Men vad gör väl det om hundra år!

250 distans har vi från Danmark till Gbg, vilket i mitt fall motsvarar en veckas segling...det brukar aldrig bli mer än 40 per dag. Lägg sedan på en veckas bajerhävning och cyklingar på Läsö och Anholt och någon veckas avvaktande i hamnarna på bra väder, vind och vatten.

Går vi in i Köbenhavns Nyhavn och klämmer in oss mellan några av skutorna så bör man väl kröna det hela med ett besök hos Tatoo-Jack och komma hem til frun med ett ankare och Tro, Hopp och Kärlek stämplat i ändalykten.

Sammantaget då seglingar under hela maj månad i grova slängar och då kanske vi kan ta en tur över norra Bohuslän med strandhugg i Smögen och annat innan vi går tillbaka och in i Göta älv och Trollhätte Anal som grannen plägar kallar den.

F.ö.påstår frugan envetet att Anholt geologiskt kan klassas som norra halvklotets nordligaste öken, men det är väl en skröna, kan jag tro.

Måste införskaffa någon dansk Pilot/Hamnguide om Way West blir den valda vägen hem...Bokbörsen brukar ha allt jag behöver i bokväg.

Sååå, du har också en bakgrund med scouter och båtar. FFör mig fanns ingen plats kvar hos sjöscouterna (som var poppis) jag fick bli baptistscout (som var urlöjligt) och en hel vinter stod vi tolvåringar och gjöt ihop en optimistjolle i en minimal, oventilerad källarskrubb under Farsta kyrka. Tårarna rann, och näsorna, och alla vi skitungar kraxade i kapp i epoxidimmorna därnere.

Sen blev det min och kompisens tur att begå premiärturen på Ågestasjön en stormig vårdag.

Hela scoutavdelningen stod på land och såg oss fräsa fram över sjön.

Inte kunde vi styra eller segla båten utan efter en kilometer brakade vi rakt in i ett av Ågestabrons betongfundament.

Därefter gjorde jag ett 50-årigt uppehåll i båtkarriären.

Göta kanal-avgiften är tydligen riktigt dyr.

880 kr Trollhättekanalen och 6.510 kr för båtar max. 11,99 m löa (Enkel biljetter), nu är jag osäker på båtlängden inkl badbryggan och peket så i värstaläget blir det 8.270 kr + 880 för Trollhätte dvs totalt 9.158 pix, men då ingår ju alla avgifter inkl gästhamnarna som man kan ligga i upp till 5 dagar/hamn.

Europakanalerna är gratis, utom fransmännen som tar ut en mindre avgift. Att ligga i gästhamnen Paris-Arsenal kostar bara 150 kr/dygn och då ligger man endast 50 meter från Metron vid Place de  La Bastille (man slussar in från Seine alldeles invid Notre Dame).

Men nu får det kanske bli Lilla Paris (är det inte så Gbg kallas) och gästhamnen Lilla Bommen. Vill minnas att det var du toaen som skrev om Lilla Bommen på något forum på MG???

Och att man ligger centralt i innerstan där?? Och spårvagnarna finns väl kvar?

Och Feskekörka och den lilla restaurangen längst därinne som bara serverar en rätt och det är färskstekt rödspetta, kapris- och rödbetshack invid den mjällaste av potatisar.

(huh vad hungrig jag blev..).

 

  Tuut-tuuuut!! sa båten   

/Thoma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du besöka Lilla Paris så får du först punga ut med 880SEK och ta dig 41,5 distansminut i kurs 15 grader från Lilla Bommen.   http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4nersborg

Det är en fin stad det också som är väl värd ett besök.

Vänern är en fin sjö att segla i. Skaffa Hydrographicas nya sjökort över Ekens Skärgård. Sjöfartsverkets do är mest mörkblått men på de nya korten så finns monga fina ställen att ta sig fram på. andra Vänerställen: Gästhamnen vid Ursands camping strax söder om Grönviksudde (Dalslandssidan drygt 2 distansminuter norr Vänersborg),

Hela Ekens skärgård med Spikens fiskeläge och Läckö Slott,

Lurö (man förtöjer i Källbergsskaten norr om Lurön),

Området runt och öster om Åmål

Aspholmen söder om Vänersnäs

Vithall 1 distansminut SE Aspholmen (gammal stuga som stått orörd sedan ett aldre syskonpar flyttade från ön - idag museum)

Djurö - nationalpark i Värmlandssjön

mm

Nästa anhalt är Vättern där det finns en fin skärgård i området norr om Karlsborg.

Vallgraven runt Vadstena slott får inte missas innan Götakanalturen fortsätter mot Mem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om vi aldrig skall erkänna det för dem, så brukar fruar ha rätt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Anholt

Har varit på Annholt en gång. Hyrde en cykel och cyklade till flygplatsen. Sen gick jag genom öknen - inre delen av ön kallas så  - till fyren i öster. Fyren är omgiven av en cementplan runt om. Jag la mig i skuggan och vilade. När jag reste mig var det en blöt fläck på cementen som i stort sett var en avbildning av hela mig. Det var en oerhörd varm dag.

Sen promenerade jag tillbaka till flygplatsen och gick precis i vattenbrynet där vattnet gör sanden som hårdas. Tog cyckel och cyklade tillbaka till hamnen. Precis när jag var tillbaka i båten kom hamnkaptenen och tog upp hamnavgiften för de två nätterna jag låg där - å så var den dagen förstörd. wink

Sen seglade jag till Läsö och fick ett av de värsta ryggskotten jag haft i båten - fram till dess. Har haft en hel del problem med min långa rygg genom åren. Den gången pga att jag bar mig dumt åt när jag skulle tömma dingen från regnvatten i Västerö. Seglade till Österby och ryggen blev bara värre och värre under färden. Hur jag fick förtöjt längs bryggan förstår jag inte. Tog mina dundervärktbletter och gick och lade mig,

Vaknade av dragspelsmusik och Evert Taube och ryggen blev genast bättre. smiley

Nåt dygn senare seglade jag till Hirsholms fyrplats nordost Fredrikshamn. Hamnen där är väl nästan det närmaste en naturham Danmark kan erbjuda. Ja - vi har ju Fyns Hode också och några ställen i Limfjorden med för den delen - men det är inte många.

Andra gången jag var i Österby hamn på Läsö skall vi bara inte tala om. Ryggen blev skrot redan i Saeby och jag ville bara nå svenska kusten.indecision

På tal om Danmark så ingår alltid Komas Havnelots i mitt skeppsbibliotek. Seglar inte så mycket i Danmark, men har köpt min tredje för nåt år sen. Där står Alla danska, många Tyska och Svenska,

Den nye udgave af Komma’s Havnelods er udvidet med svenske havne på Vänern og Vättern, så den nu dækker Danmark, Tyskland og Sverige fra grænsen til Norge syd om til Götakanalen (fra Østersøen til Vänern) og gennem Sverige til Kattegat (havne på selve Götakanalen erf ikke medtaget, fordi man kan få udleveret kort og havnebestrivelser ved indsejlingen).

 http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8711431717

Jag gillar bäst de tyska sjökorten över Danmark.

post-945-1394237405,1557_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lintott för alla segíngstips längs vägen...just såna tips är guld värda när man är gäst i ett nytt område. Det tar ju ett halvt seglarliv om man skall snoka fram all guldkorn själv. Vänersborg skall definitivt avnjutas, har aldrig varit där tidigare, men har förstått hur vacker staden är.

Toaen!! Jag är nästan säker på att du la dej i blöt, nygjuten betong däruppe runt Anholtfyren den där gången.

Inte faen var det svett du kände och betongen härdade väl färdigt framåt Läsö. -Klart som tusan att sånt gör ont i ryggbastet.

Tack f ö för tipset på den danska hamnguiden, skall omgående försöka införskaffas, blir att terra www.bokborsen.se igen.

Och jodå, dom tyska sjökorten Delius-Klasing är fantastiskt bra, köpte alla över hela södra östersjön typ Skagen-Kiel-Bornholm-Ystad.och då ingår en liten bok med Pilots med hamnbeskrivningar, angöringskort och foton. Suverän tysk kvalitet, men skitdyra vill jag minnas.

Nota bene: Vi har en RayMarine C80-plotter ombord med Navionicskort och en iPad2 med i princip exakt samma sjökort. I Navionics-systemet ingår ju alla kort över hela europa, från Svalbard ner till Syrien och österut ända till Sankt Petersburg. Allt finns där, till och med Hydrograficas Specialkort ingår...UTOM alltså korten över Danmark och England!

(Varför, varför har det blivit så här? Kanske någon som vet därute...?).

Ja, jäklar i min låda, nu blir det klåda att få komma igång med en riktigt tidig vårseglats även om vi nu gör den i kontrakurs. Men vaffan, Medelhavet lär väl ligga kvar några år till och så gör väl även de europeiska kanalsystemen.

 

Se gla ut! Segla ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I april 2009 seglade vi från Falsterbokanalen till Öckerö och tillbaka. Läs gärna på vår blog ladyannila.wordpress.com för mer info.

 

Sedan tycker jag nog, med era upplevelser på vägen från Stockholm och söder ut att ni ska ta västkusten och Göta Kanal. Dels med tanke på vovven och dels med tanke på den totalt segelointresserade 12-åringen. Lätt att stanne till och pausa, lungt väder inga vågor som ställer till det. Och antagligen lättare att hitta rid möjligheter i inlandet än i kustbandet och ute på öar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till tipsen från Lady Annila och hennes besättning!

Och jodå, det blir nog hemsegling längs Jyllandskusten-Läsö/Anholt-Svenska västkusten-Göta Kanal...

 

Skeppshunden Musse hälsar med ett glatt skall till kollegan Chip och hoppas att hans framben skall läka fint och att dom kanske kan få nosa på varandra nere i det dära medelhavet...

 

Musses husse hälsar också att han nu bokmärkt upp en länk till annilabloggens västkustseglingar. Han gratulerar också till er fantastiskt vackra segelbåt...vilken skönhet!!!

 

Happy Trails! /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sommras seglade vi från Göteborg ner till Danmark och vidare till Rugen -> Polen -> Bornholm -> södra Sverige -> Danmark igen .....

Detta finns skrivet om i vår blogg. Här finns delen om Rugen och Penemunde med raketmuseet : http://www.trud.se/loggbok/?paged=3

/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaaa, Trud, där är ni...jag har läst er blogg tidigare men sas tappat bort den... perfekt att ni hör av er igen!!!

Det är just er rutt som jag skulle vilja gå...följt av Gotland, Gotska Sandön och så hem.

Men av en hel hoper av skäl så får jag nog ta västkustsidan-Göta kanal i stället.

Försökte titta på era videosnuttar men det verkar inte gå i en iPad på Maringuiden, så nu ska jag sätta mej ner i soffan med popcornhinken, ta fram laptopen och segla iväg på era filmer....

 

Ha're /thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas,

Tyvärr så kan nog Musse o Chip hälsa på varandra. Chip vandrade iväg till Hundhimmelen i somras efter 12 lyckliga år. Tyvärr så blev han inte riktigt bra i benet. En nerv var skadad och den läkte aldrig så de 2 sista åren hoppade Chip omkring på 3 ben. Skadan gjorde att han inte kunde hålla balansen på båten och fick stanna i land hos mormor o morfar där han fick bli ordentligt bortskämd de 2 sista åren.

Vad gäller båten, jo vi är mycket nöjda med henne. Har svårt att tänka oss något bättre. Det märks att båten är bodd för långsegling och att bo ombord på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...