Baathen 0 Postad 20 Februari , 2013 Hej, Jag går i köptankar på en Yamarin 6110 med en 150hk fyrtaktsmotor, nu till sommaren. Vet någon här vad som är ett rimligt pris för en sådan båt? Jag har sett några få annonser, men det är svårt att bilda sig en uppfattning utan att ha ngn erfarenhet (har aldrig ägt en motorbåt). Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 20 Februari , 2013 För att få någon vettig prisindikation kan det kanske vara läge att vänta några veckor till efter mässorna eftersom utbudet brukar öka då. Det viktiga är såklart skick, motortimmar mm. Du kan ju prova att lista dde båtar som har den utrustningen etc som du vill ha och sedan ta fram ett snittpris på vad som begärs och därefter titta på och ev buda på de intressanta objekten. Slutpriset beror alltid på vad du själv är bereddd att betala. du kanske värderar viss utrustning, motortimmar etc helt annorlunda än vad en annan köpare gör. Vart en aktuella båten befinner sig med ev transporter är ju även det sådant som spelar roll när det gäller val av objekt. 6110 och dess efterföljare finns i ganska stora upplagor i Sverige så det bör finnas en hel el att välja på när säsongen drar igång. Vissa objekt där säljaren verkligen vill sälja är säkert prutbara medans andra kanske mer ligger ute för att testa marknaden oh bara säljer om de får begärt pris. Det är bara att kolla runt och testa sig fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 20 Februari , 2013 Hej Till att börja med vill jag gratulera till ett ypperligt val av båt, har en exakt likadan (båten på bilden i min avatar). Specen som du anger är i mina ögon den bästa för denna båt. Ett par tips och råd innan jag säger nåt om pris: - 6110 med F150 fanns inte att köpa ny original, då F150 inte fanns 2000-2003 då båten hette 6110. Först när båten bytte namn till 6420 eller ev 64 DC kom F150. Detta innebär att just denna kombination inte är helt vanlig. Då kombon F150 och 6110 dock är den bästa är det många som bytt till just denna om de av någon anledning fått byta motor, varför det absolut inte är omöjligt att få tag i. - Innan vi köpte vår båt provkörde jag både en med F115 och en med HPDI150, direktinsprutad tvåtakt. I höga hastigheter märker du ingen skillnad, men när man glider runt i fem knop, vilken är båtens bästa mysfart, då märker man stor skillnad i ljudnivå. Och jag skulle aldrig köpa en tvåtaktare just pga ljudnivån. Nackdelen med en F115 är att den är i svagaste laget. Den funkar om ni är två personer, men är ni fyra vuxna och lite packning önskar man sig snabbt en större motor. - Gällande skrovet så finns det avgörande skillnader mellan de första årgångarna och de senare. Vi har en -03 som känns igen på det marinblå tyget som pryder stolar, dynor och ryggstöd. Detta är i min mening både snyggast och mest praktiskt, då tidigare årgångar haft ljusa, ibland gröna dynor som inte känns lika fräscha efter några år. - Utrustningen avgör ju också. Vet inte hur mycket saker ni har sedan tidigare, men ankare, tågvirke, fendrar, plotter etc kostar en del pengar. Men visst, man får ju den man själv vill om man köper det från scratch. - Tänk på att de tidigaste årgångarna saknar ruta på sidan av skrovet och endast har en ruta som går ut mot sittbrunnen. Detta gör att ruffen kan kännas ganska mörk. Detta brukar dra ned värdet lite. Gällande pris... Jag har försökt följa prisutvecklingen på båtarna, och jag tror jag har en ganska bra koll. När vi köpte vår båt för 1,5 år sedan låg de flesta mellan 220' till 240'. Jag har vid ett enda tillfälle sett en båt som legat under 200, det var en med en 200 hk förgasarmotor. De som står sig bäst är de med just F150. De ligger på från 230' för de äldre årgångarna och 240'-250' om det är en -03 eftersom klädseln på den båten verkar vara mer populär plus att inredningen i övrigt känns mer modern, och den har rutor på sidan av skrovet. Nu gäller detta självklart endast blocketpriser, så man kan säkert dra av lite, men tänk på att dessa båtar fortfarande är relativt sett populära, så förvänta dig inte att kunna skambuda. Båtarna går åt. Men det kan ju vara en trygghet att veta också den dagen ni själva säljer, den kommer troligtvis inte tappa särskilt mycket i värde. Vill avslutningsvis passa på att skriva att jag inte säljer någon båt för tillfället, vi är som sagt väldigt nöjda med vår 6110. Hoppas att jag varit tilll någon hjälp, har du frågar är det bara att skriva i tråden, lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 23 Februari , 2013 Trevlig båt som är mycket populär och som har fina sjöegenskaper men finns tyvärr många som inte har behandlats så bra av sina ägare. Så ta reda på hur mycket olika viktiga komponenter kostar typ nytt kapell, gps, rejäl service av motor mm och ta med en båtkunnig som kan titta lite kritiskt på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser