Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
densamma

Plasta

Rekommendera Poster

Hej ska plasta min skuta som e 11*4,20 ..är det någon som har ett hum om vad det kommer att gå på i matrial? vilka matrial e bäst att använda och rimligast? Tips på var man köper detta? tar gärna imot tips på hur man går tillväga med plastningen osv! tacksam för alla tips jag kan få! mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va? Jag fattar inte ens vad du försöker säga att du ska göra. Laminera ett helt skrov?

Hur mycket material som går åt bör du kanske se till att någon räknar på åt dig, inte fråga på ett fora?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kolla med Gedda, har för mej att han plastade en rätt stor träbåt förut fanns bilder i hans sjöbod hur arbetet gick till väga.

Med vänlig hälsning Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte var i Sveriges avlånga land du bor. Här i Kungshamn på Västkusten finns ett företag, som har en gammal slip, där man ganska nyligen tagit upp en skuta för plastning.

Fast din båt är ju relativt liten, så den lyfter du väl med mobilkran.

Telefonummret finner du här. http://de-ijssel-coatings.se/

Det var pappan ,till innehavaren av företaget, och tidigare generalagent för färgen och ägare till varvet. Han kan det mesta om plastning och heter Rolf.

Finns en bra sida om plast och plastning, kanske lite väl innerållsrik. Man får sovra.

http://www.carbontrikes.com/komposit/Fiberkompositlaminering.pdf

Jag gjorde en grov beräkning av matrialåtgången, men avstår från att skriva den här - åtminstone nu.indecision

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag kan gissa.

så här tänker ja,slipa,slipa ett par lager glasfibermatta som ska härda sen spika/skruva var 150x150mm rostfritt sen ett par lager matta till.

Hm oj,oj oj 45000kr

Är jag ute och cyklar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipsen, jag bor på västkusten, så det e inte så långt bort. .tack för tipsen! maila mig gärna vad du räkna på! mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inledningsvis är du ju rätt ute. 

2 lager matta bygger ca 1 mm. 2 mm glasfiberlaminat på en sån båt tycker jag är bortkastat.

Skrovsidorna ggr 3 och botten ggr 5 i förållandet till det du skrev hade jag nog lagt på.

Skulle man enbart tittat på pengarna och inte sett va man fått för dem så hade ditt bud vunnit stort.

Min tanke på en kostnad för matrial och förbrukningsmatrial mm efter att ha kolllat priser hos SeaSea låg ca på ggr 3 i förhållande till ditt.  Men man måste nog ta in en offert och kanske köpa direkt från tillverkaren. Det handlar ju om ett antal fat - förslagsvis 7 och en 1200 m2 glasfibermatta 600 grams ungefär 900 kg plus allt  annat. Bara accetonen man behöver ha är en smärre förmögenhet. wink å engångsoverolerer och hanskar och andningsmasker och rullar  av olika slag och slipmaskiner och slippapper och gelcoat och härdare och spänner och mätglas och rostfria spik  och .. och ... och .....

Fast ett kul jobb om man är lika tokig som jag har varit. blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det drar iväg förstod jag.

Jag kom fram till nästan100tusen först,men höfta till en rabatt innan jag skrev 45.

I byggbranchen är det inte ovanligt med 50% därav min gissning.Jag har inte kalkylerat så mycket utan gissa destå mer.

 

Hur läng ska hon torka innan det går att börja?

Hur ska man gå tillväga för att täta springor?(laskar och drev)

Ska man fräsa ur och lägga träribbor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var de priserna jag tittade på katalogpriser hos SeaSea. Så man kan kanske komma ner en hel del om man väljer rätt leverantör.

Båten bör nog torka över en vinter i alla fall.

Jag har bara plastat en liten ribbkravellbåt en gång, så jag vet inte om man behöver göra nåt åt nåter mm. djupa skador måste man naturligtvis lga upp på någpt sätt.

Har heller aldrig funderat i de banorna, men företaget jag länkade till - åtminstone pappan kan detta.

Var med och målade en skuta vid ett tillfälle. Man hade gått in i något med bogen i nåt och det var en relativ djup skada i bordläggningen nästan uppe vid däcket. Slog i några spik och spacklade i en blandning av plast och talk som jag hade tillgängligt. Det såg bra ut när skutan var nymålad. Hur den snabbt ihopkommna provisoriska lagningen blev i längden vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, nu är jag med på vad som menas med att plasta en skuta. Jag kanske är lite ortodox i mitt tänk, men jag tycker ju att antingen är det en träbåt eller en plastbåt. Därav var jag inte riktigt med på vad som menades.

Jag har sett en träbåt som var plastad vara så nära att sjunka som det går att komma när plasten släppte och jag har sett träbåtar som ruttnat fullständigt efter dåliga plastjobb. Därav min aviga inställning till det hela. Tänk också på att du förändrar båtens karaktär ganska mycket om du ska slabba på så mycket material som diskuteras här! Hur påverkar den ökade vikten egenskaperna?

Rätt intressant fråga om hur man gör med nåten. Spontant tänkte jag att man kan strunta i det och bara laminera över. Men sen kom jag att tänka på vatten innifrån så kommer det kunna röra sig. Det är nog inte bra.

Så den enda lösningen jag kan komma på är att först nåtlimma och sedan laminera vilket känns krångligt och överarbetat. Ska man ändå fuska så är det väl bara att spackla igen nåten, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikten tror jag inte är något problem.

För en skuta har en skaplig lastförmåga efter plastning minskar den en aning.

Dom skutor jag har varit inne i har alla barlast(sten),kan ju alltid kasta ur lite om man tycker hon går djupt.

Jag har varit inne i minst två som var torra och till synes helt ok.

Men jag har också sett dem som inte vart så bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på hur man definierar skuta. Jag vet folk som kallar sina folkbåtar för skuta. Och ju sämre kolla man har desto oftare används roliga ord som inte passar dit. Av TS första inlägg så drar jag slutsatsen att kollen kanske inte är den största.

Personligen vet jag inte om jag skulle kalla något så litet för en skuta. 11x4 meter är en båt och kan inte ha mycket till lastförmåga.

Men du har rätt, finns invändig barlast så kan man alltid ta ur lite. Då minskar man dock stabiliteten avsevärt då man höjer tyngdpunkten, det skulle jag inte vilja göra utan att någon kompetent person räknade på det åt mig.

PS. Är det på riktigt en skuta (som i seglande nyttofartyg) som ingår i vårt kulturarv som kustnation så tycker jag verkligen inte att ska fuskas med glasfiber, då ska det renoveras och bevaras!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes(kan bara hålla med..)

När jag tänker på skuta är dom omkring 20mx6m

Så det är säkert som du säger att denna kanske ej har barlast.

 

Det där med kulturarv betala vel Svenska staten för att fiskarna skulle hugga upp.crying

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med vilka ord man använder kan ju ibland va svår när man skriver på internet.

Trotts att svenskan är ett litet språk så finns det så många mer lokalt präglade sätt att uttrycka sig. Dessutom så finns det ju många olika åldrar representerade.

På ett inlägg jag gjorde för ett tag sen, drog en kille från de östra landsdelarna en smart slutsatts och jag svarade med ett av de mest berömvärda uttryck vi använder här ute längt i väster; Du är inte så dum som du ser ut - han blev arg. 

Att man använder ordet skuta om en träbåt på 11x4 meter är inget alls som jag skulle reagera mot att det är fel. Den kan ju dessutom i formen se ut som en skuta eller en mindre fiskebåt eller varför inte en gammal räddningskryssare typ  Colin Archer.

Däremot skulle jag nog inte kalla happysix´s båt för skuta. Däremot skulle jag möjligtvis kunna kalla min egen 27-fots motorseglare för skutan i ett mer skämtsamt sammanhang.

Att man inte skulle kunna plasta en gammal båt, om det är mycket dyrare att göra en riktig reparation på den för att förlänga livet på den kanske tom upp till ett halvsekel, tycker jag inte är helt fel.

Att den extra vikt på knappt 2 ton skulle försämra båtens egenskaper tor jag inte alls, snarare tvärt om. En stor del av vikten kommer dessutom långt ner, vilket tom kan va en fördel. En sån båt har väl i det närmste ett depacement på 20 ton och klarar väl att lasta ytterligare 20 ton utan problem.

Jan Hansson, en mycket dugtig plastgubbe, som driver företaget Hansson & Sigvardsson kom in på jobbet idag. http://www.maringuiden.se/branschregistret/;foretagID=233

När jag hörde att det var han gick jag ner och talade med honom. Relaterade frågeställningen i denna tråd och vad jag hade sagt.

Jan menade att 8 mm i botten borde räcka och 5 mm längs skrovsidorna. Han skulle dessutom använda en plast som han sa var segare. Vad han kallade den för kommer jag inte ihåg - det är ju nästan 3 timmar sen. wink 

Frågade också mycket en 600 matta byggde och enligt Jan bygger den knappt en mm. Dvs säga nästan dubbelt så mycket som jag trodde. Det gör ju att åtgången på glasfiber minskar väsentligt mot mitt antagande.

Jan sa också att han kunde lämna betydligt bättre priser på matrialet än SeaSea. Sen är det ju en fördel med den typen av yrkesmän som Jan Hansson och den jag skrev om tidigare Rolf Johansson att de vet vad det talar om och som nästan alla här ute är vänliga människor att tala med och gärna delar med sig av sitt kunnande.

När det gäler frågan om att spika laminatet annsåg han att det egentligen bara var nödvändigt under motorn, där trät är oljebemängt, men la samtidigt till man får ju det man betalar för.

Beträffande nåter mellan borden och skador, skulle han spacklat upp det med nåt billigt, tex plast blandat med talk.

Jag frågade på skoj om han gjorde såna jobb - nej aldrig i livet blev svaret. Jan har väl med ålderns rätt börjat trappa ner sin arbetstid. Men han kan säkert göra en korrekt beräkning av matrialåtgången.

Lokalt här ute finns det ytterligare firma som säljer material - Skölds plast http://www.rocadboats.com/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut också kunna kalla en båt på 11x4 meter för skuta, förutsatt att den jag pratar med har klart för sig vad det är för båt från början. Just ftersom skuta är ett för vitt begrepp så funkar det inte som enda beskrivning, framför allt inte i ett inlägg som det som startade denna tråd.

Angående vikten. Jag skulle vilja påstå att det är ganska signifikant att öka vikten med 10%! Om skutan ifråga sedan väger som vi gissar här eller kan lasta lika mycket till vet vi väl inte, vi vet väl inte ens om den kan lasta alls?

Och så är vi tillbaka till en av poängerna jag ville göra med mitt första inlägg. TS har inte gett oss mycket nog att gå på för att kunna få relevanta råd. Hen har heller inte återkommit med mer fakta, så det är som vanligt på internet; pekulation och hypotetiska resonemang! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas

Har en känsla att du ligger åt kappseglingshållet och då är ju prestanda och vikt viktigt.

Om båten ifråga skulle va en gammal ärevördig kappseglar som man vill förlänga livet på ytterligare några år, så skulle man ju i så fall plastat den med tre lager glsfiberväv i epoxy förr att spara vikt.

Att det inte är en gammal kappseglare säger väl nästan bredden - 4 meter.

Är det en skutliknande träbåt, så väger den runt 20 ton. Att lasta ner en sån båt med ytterligare 20 ton är ju inte omöjligt. Båten skulle ju sjunka ner 60 -70 cm och jag antar att den har så pass fribord.

Räknade lite på min motorseglare som väger 4,5 ton, Det skulle va möjligt att lasta ytterligare 8 ton utan att båten sjönk. Men det blir ju knappast nån racerbåt om man skulle gör så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst har jag kappseglat mycket. Ibland även på en riktig skuta, så som jag definerar det ordet: 23x6m, 66brt, byggd utan hjälpmaskin 1908 i ek på ek. Friborden var så gott som förmultnade när jag var med om att byta dom för drygt 20 år sedan. Numera är hon färdigrenoverad sen en del år och brukar hävda sig bra i minsta klassen på Tall Ships. Jag kan sakna skutseglingen ibland och doften av linolja och terpentin är för alltid förknippat med bra minnen!

Men jag fattar inte vad det har med saken att göra? cool

Jag kan inte räkna på sånt här men förstår att visst kan man lasta en jäkla massa på en båt innan hon sjunker rakt upp och ner vid kaj. Men har du räknat på stabiliteten? De flesta flytetyg blir väldigt ostabila om de lastas för tungt då formstabiliteten blir kass när reservdeplacementet försvinner ner under vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag menade var att om man har en skutliknande träbåt som är så dålig att det enda alternativet som står till buds för en rimlig peng är att plasta den för att förlänga livet på den, så är viktökning på 1500 - 2000 kg inte hela värden. Den större delen av detta hamnar ju på lägsta punkten. 

Fraktskutorna var ju byggda för att bära en stor last och seglades även med detta. Dvs de skutor som man idag kappseglar med, fast nu bara med lite barlast. 

Det finns ju tre möjligheter om man har en dålig träbåt, som i sitt nuvarande skick är utom räddning. 

1 byt ut allt dåligt trävirke och renovera skutan till - om inte orginalskick så åtminstone till ett acceptabelt skick. Kan man ute göra jobbet själv så är kostnaden för arbetet inte helt gratis.

2. plats båten och förlänga livet på den ett antal år. Inte gratis det heller, men en betydligt lägre kostnad. I det fallet spelar nog en viktökning på knappt 10% ingen större roll.

3. skrota den på ett eller annat sätt.

Det var trevligt att segla skuta, men det är allt tur att man inte har eller är engegerad i en dylik idag. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi diskuterar olika saker. Du försöker övertyga mig om att det går att rättfärdiga att plasta utanpå ett träskrov, vilket jag inte ifrågasatt här.

Jag försöker påpeka att man bör vara medveten om vad man pysslar med när man gör det. Både med själva arbetet och effekterna av ändrade egenskaper.

Jag brukar också, rent vanemässigt, försöka påpeka min åsikt att man ska vara försiktig med att ta och ge råd på internetfora. Framför allt när det som i det här fallet verkar som om TS inte har så bra koll. Råden behöver visserligen inte vara dåliga i sig, men de är baserade på alldeles för lite fakta, eller vet du mer om skutan i fråga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...