Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Hellix

Övertryck under ventilkåpan?!

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga, för många av er är det! Jag har en fundering... När jag, med motorn (Aq130D) igång, tar bort oljelocket från ventilkåpan så kan jag känna vindpustar komma ut ur hålet. Ska det vara så eller är någon tätning körd? Jag gjorde ett komp test på motorn och det lyder:

1:an 9,5 /140psi

2:an 10 /145psi

3:an 10,4 /145psi

4:an 10 /140psi

säger det någonting? Jag har inte gjort ett vått komptest...

 

Tacksam för hjälp i min fråga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skall kompression ligga på i frisk motor?

Har du kollat så inte vevhusventilation är tät?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompet tycker jag ser OK ur. Kolla/gör rent vevhusventilationen. Sitter på motorns högra sida framifrån sett, mitt på, strax under topplocket,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Clymer´s manual ska kompressionen ligga runt 170psi på en ny, frisk motor. Dock så är kompressionen jämn och tyder kanske mest på slitna ringar men jag tycker inte att det borde påverka och ge luftpuffar under ventilkåpan. Kanske SKA det vara så, jag vet inte!

Vevhusventilationen fungerar som den ska, det kommer iallafall ångor ur den! Men den sitter monterad på insugsdämparen så det trycket borde inte kunna påverka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej som det står i Wikipedian om vevhusventilation. System som ventilerar ut övertrycksgaser ur en förbränningsmotors vevhus.



Dessa gaser utgörs av förbränningsgaser som läcker förbi kolvringar och ventiltätningar. Om inte vevhuset ventilerades, skulle övertrycket stiga tills en packning kollapsade med oljeläckage som följd. Dessutom innehåller förbränningsgaserna bland annat oförbrända kolväten, som kan späda ut motoroljan och minska dess livslängd.

Så svaret borde vara att mer sliten motor högre vevhustryck.

MVH Ronny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måla nu inte faen på väggen för TS, han känner puffar om han tar bort oljelocket, prova ni andra alla kommer att känna puffar. Kompprov helt OK.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax: Precis min åsikt, att det spottar och fräser litet ifall man öppnar ventilkåpe-lock är nog fullt normalt om än i varierande grad? Men går motorn bra och komp-värdena är okej så varför oroa sig, kan också jag tycka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med Lite högre varv. Försvinna det då då är det ingen problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite lågt för en b20 borde nog ligga närmare 12 kg

Att det blåser vid  oljelocket är inget onormalt vevhuskompet måste ta vägen någonstans. Är ventilationen lite täppt så blir det värre, när kolvarna rör sig nedåt i cyllarna så bildas ett övertryck i vevhuset det ventileras bort via burken på sidan av motorn och via slangen upp till luftburk eller liknande. När du tar bort oljelocket på ventilkåpan så blir det lättare för övertrycket att komma ut den vägen, dvs det båser lite i hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm vevhuskompet i en 4-cyl 4-T är nog mycket litet. När två kolvar är på väg upp är de två andra på väg ned varför vevhusvolymen torde vara ungefär konstant. Trycket kommer sig nog mer av down leaking.

Var motorn min och utan speciella problem skulle jag göra ett undantag från regeln if it ain't broken don't fix it, nämligen göra rent vevhusventilationen och sedan tuta och köra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevhustrycket pulserar i en 4cyl 4 takt, ett trick på en B20 är att spänna en tygtrasa över hålet för oljepåfyllningslocket, tyget skall då både tryckas ut och sugas in, man ser det tydligt med tygtrasan men man känner bara puffen utåt, suget inåt är inget som blåser en i ansiktet. Detta funkar bara på tomgång då pulserna är tydliga.

Det är viktigt att kolla ventilspelet innan du testar kompressionen då för litet ventilspel gör att ventilerna är öppna för länge vilket ger lägre kompressionstryck, marinmotorn skall ha 0,5-0,55mm spel medans bilmotorerna oftast hade 0,4-0,45mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj.. nu blev det mycket bra information att förhålla sig till. Som jag förstår det så är det inte onormalt med lite puffar under locket då. Jag ska kolla vevhusventilationen för säkerhetsskull men när jag hade bort slangen från insuget senast så verkade inte det vara nått problem. Jag ska även kolla med en trasa över hålet för att se pulserna. Jag har aldrig tidigare haft med B20 att göra, därför undrade jag om detta fenomen var normalt.

Annars går motorn bra även om den kan gå bättre! En säsong till får den stå ut innan jag gör en kolvhalning på den...

 

Tackar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp MartinX har helt rätt men det som jag menar är att det ökar med sliten motor. Jag har precis renoverat en B20 (dvs. bl.a. Borrat och nya kolvar)den är nu nästan inkörd och det blåser även under mitt oljelock. Men den går som ett spjut.cheeky

//Ronny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixa komp och kolvringar enkelt på 4-taktare



Det är mycket vanligt att kolvringar fastnar på kolven av sot och motorn drar olja och/eller får dåligt komp.

Enkelt är att fylla upp fullt med lacknafta i loppen genom tändstift eller glödstift hålen som får stå så länge du har tid. Glöm ej att ställa kolvarna i mittläga så att du kan behandla alla cylindrar samtidigt. Kontrollera efter en dag om naftan står kvar i loppen eller om det har runnit förbi kolvringarna. Fyll på mer nafta och rucka kolvarna någon mm då o då för att röra på ringarna.

Har du igensotade kolvringar så luckrar naftan upp detta och ringarna kan fjädra ut igen som dom ska. Byt motorolja om mycket nafta runnit ner i oljan.

På min plogbil som drog 3dl olja/mil botade jag problemet och givetvis höjdes kompressionen efter en 2dagars behandling men en vecka rekomenderar jag.

Det finns en olje tillsats som stärker oljefilmen rejält som heter Powerup men tillsatsen har en starkt koks lösande förmåga och kan därför få kolvringar att vakna till liv igen. Det har dock hänt att det har losnat så mycket skit att oljesil o filter har täppts igen och att oljetrycket försvunnit då. Det är därför bra att hålla koll på oljetryck och byta filter efter 5-10 timmar och vid 20.......osv om du vet att din motor är skitig.

Skitig blir motorn av icke syntetolja som inte byts så ofta.

Svara på detta inlägg om ni haft nytta av mitt inlägg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...