Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
utsegla

Hur höja låg temp VP 2030

Rekommendera Poster

Men det sk värmeuttaget är för varmvattenberedaren, eller hur? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac: Jo, så är det nog. Men misstanken om termostatläckage är väl i.a.f. rimlig, med stängda kranar från uttagen så finns ju inte värmarkretsen. Allt är då s.a.s. originalkopplat. Ändå orkar inte tempen upp riktigt?

Hmm ... Försöker mig på ny skiss med bokstäver så blir det förhoppningsvis enklare att beskriva. Termostathuset verkar (kanske) ha tre hål mot blocket och shunten C är måhända inte åtkomlig utifrån för eventuell nedstrypning? De två uttagen för varmvattenberedare som används har gissningsvis kontakt med B&D? Men du vill hellre koppla mellan A&E* samt termostatstyra elpumpen, ifall jag fattat rätt?

Utsegla:  Säger som Groucho Marx tror jag det var: Arbete? Jag fullkomligt älskar praktiskt ryggkrökar-arbete. Kan titta på i timmar. ;-)

*) Edit tillägg: skulle sagt A&D, annars motverkar ju de bägge pumparna varann. Misstänker f.ö. att jag är fel ute vad gäller shuntens helt interna placering, blir väl motsatt flödesriktning som jag har ritat. Pumpen måste nog antingen ligga inuti den varma ledningen B, eller så kommer shuntledningen ut ur blocket och kopplas till sugsidan D?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja gubbar Nu gissar jag igen. Vad tror Ni, kan det vara silkon gegget som inte kom på vid bytet av termostaten? Eller att packningen ( nr 21 på Mitab reservdels sidor) för termostaten innanför mot pumphuset som saknas eller har kommit på sne? Det är ju bara fjädern som trycker fast T.

Redia pöjka! Uno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utsegla: tror kort sagt att du gör helt förbaskat rätt i att misstänka konstigheter med termostatens täthet och att försöka styra trådens sökarlykta in på detta. :)

[inte för att jag vet något närmare om motortypens tillkomst-historia men visst är det något vagt över beskrivningarna, alltså VHB och även reservdelsskisser? I nämnda reservdelsskisser - liksoms volvos egna - syns nån mysko mellanplatta 4 mellan två packningar med olika profilskärningar, och detta ihop med att det tycks behövas en helt oortodox fjäder 13? Jag menar, vem skulle konstruera nåt sånt strunt ifrån början? Termostater brukar väl annars sitta stadigt klämda emellan två stabila gjutgods-block?

Misstänker alltså att det med tiden har gjorts flera succesiva efterhands-konstruktioner för att bäst möta alla reservdelskrav? (Att sedan även verkstadshandboken fått en tvetydig innebörd med sin konstiga silikonkladdar-instruktion kring ett ickebefintligt hål kanske inte överraskar sett ur detta perspektiv? För vem prioriterade ursprungligen det fåtal konsumenter som kör vintertid och dessutom vill ta värme, nåt sånt?)]

Vete katten, ser förmodligen spöken på ljusa dagen men mer sökarljus bör kanske ändå riktas mot pump/termostathusets märkliga egenheter vid packningsytan?? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räcker det inte med att strypa lite på inkommande vatten flöde?

Måstr vara lättast om det är ok med utrustningen.

Borde val inte ta någon skada på impeller eller något annat eller?

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort så, men då så måste man kolla temperatur mätaren. Nu är vattnet blir varmare blir det att justera ideligen. Och en sak till motorn väsnas när så lite vatten går ut med avgaserna.

Jag har också en vana att aldrig gå irån båten med öppen bottenkran. Vacumventilen har strejka ett pa gånger. En gång fylldes motorn och och även baljan under den på en timma.

Tack för du bryr dig.

Någon annan 2030 ägare som har samma problem som jag?

Någon som får upp temeraturen på sin 2030 ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...