Glenn111 1 Postad 19 Februari , 2013 Hej Är det någon här som brukar fiska vid danska liljan (Göteborg) Undrar hur man klarar sig där ute i en stypulpet på 4,65m (se avatar bild) Tänkte mest på svallvågorna från stena line? Har även hört att de ska gå att få bra med plattfisk där!? /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 19 Februari , 2013 Inte jag, men man ser ju många som gör det. Du kan väl testa genom att lägga dig på nordsidan av Danska Liljan, så att du ligger i lä för svallvågorna. Stenabåtarna går ju i den södra rännan. Och passa på nu, innan området blir belamrat med vindkraftverk som det hotas med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 19 Februari , 2013 Med gott sjömanskap i synnerhet och sunt förnuft i allmänhet så är det inga som helst bekymmer att fiska där. Men var börjar du din resa för att ta dig dit, Fotö? Jag har själv dragit mycket makrill i dom trakterna och kan mycket väl tänka mig att sandskädda och rödspätta går på sand/lerbottnarna där, även rakt öster om på tippen torde det kunna vara bra fiske för dig. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glenn111 1 Postad 19 Februari , 2013 Trodde att stena line tar den norra rännan ut, och den södra rännan in? Blir väl svall var jag än lägger mig. Kan köra med kapellet uppe för skydd mot översköljning Utgår från centrala götet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 19 Februari , 2013 Fast så illa är inte svallet, lite hissåkning blir det ju, men överskjöljningar bör du klara dig ifrån. Då kan du lätt ta norra farleden ut, håll väl undan bara så är det inga bekymmer. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 19 Februari , 2013 Det får ju vara ganska lugnt väder med den båten, men någon översköljning behöver du knappast vara orolig för, har varit där några gånger och då finns det båtar i din klass där, och jag har inte sett nån sjunka än ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glenn111 1 Postad 19 Februari , 2013 ok, bara att vänta på sommaren och bra väder nu då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Februari , 2013 Då kanske vi ses där ute när makrillen går till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 22 Februari , 2013 Ni får väl varsinn nejlika i kavajslaget så ni känner igen varann. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Februari , 2013 Ja, man kan ju inte ropa Glenn för då svarar väl nästan varenda båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 22 Februari , 2013 Alla heter Glenn, alla heter Glenn, alla heter Glenn i Göteboooooorg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Februari , 2013 Letat som katten på sjökortet efter Danska Liljan. När jag till slut hittade den, så låg det ju innomskärs. Styvt 3 distansminuter ONO Vinga. Där skall väl inte va några problem att ligga med den båten om den inte är riktigt dåligt väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Februari , 2013 Nej, helt rätt, deltar väl bara goranw som började jiddra om vågor och svall, vi andra har ju bara sagt att det kommer att funka med tänkt båt, eftersom det är inomskärs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Februari , 2013 Med tanke på det som skrev så trodde jag Danska Liljan låg utomskärs. Nu var det väl inte GöranW utan TS som ställd frågan om svall. Har visserligen passerat Göteborg ett antal gånger, men antingen har jag gått långt in eller så utomskärs. Danska Liljan hade jag inte en aning om var det låg, men nu vet jag. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 22 Februari , 2013 Helt OT, men ändå. Jag drar mig till minnes att tidigare hette ön egentligen Danmarks Lilla men i kallades i folkmun för Danska liljan, kanske lättare att säga eller nåt. Dessutom skall ön ha fått sitt namn av ett kungamöte där något fredsavtal slöts. Om ön innan tillhörde Danmark eller om den kom att göra det efter mötet vet jag inte, kanske någon gör det? /B edit: och så kom jag på detta med google. sv.wikipedia.org/wiki/Danaholmen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Februari , 2013 Har varit iland där några ggr. Stränderna är långgrunda med kullersten. Västra udden har djupt in, men mycket svall. Jag har ankrat nordost om ön och rott in med jollen. Stränderna är kullriga att gå på, men mitt på ön är det slätare. Det ända ön har mitt gillande för är att det finns vrakfynd på stränderna. Med liten båt är det inga problem gå iland på lugnaste sidan nordost och dra upp båten en bit. Ingen brådska även om det blir vindsnurror i närheten går det att besöka ön. Varför vindsurrorna ( som nämns tidigare) skulle var ett hinder kan jag inte förstå? Troligtvis hatpropagande från någon som är inovationsobenägen och fientligt inställd till samhällsutvecklingen. Alla tycker vindkraft är bra, bara det inte är nära mej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 4 Juni , 2013 Hej! Hugger in på gammal tråd,någon som prövat fiskelyckan på Makrill i Göteborgs skärgård... Vinga Liljan mm...? Vart ute ett par ggr,men inte då......... Ha det fint! /Jtr12. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 Juni , 2013 Både runt Vinga och Danska Liljam, helt dött just nu åtminstone på dörj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 4 Juni , 2013 Misstänkte det med,men borde vara på G snart... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 5 Juni , 2013 Goda fångster av makrill i Askimsfjorden har rapporterats. Relativt stor med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 6 Juni , 2013 Enligt säker källa så går Makrillen vid Hönö huvud (Göteborgs skärgård) och runt i kring. Har ej prövat själv en,men skall ut imorgon. Ha det fint! /Jtr12. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 6 Juni , 2013 Nordost Björkö börjar det finnas en och annan nu också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser