Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Hoogan

avgas,,,,

Rekommendera Poster

Hallå,,varför har vissa avgaserna går ut ovanför vattenlinjen o vissa under??kan nån redogöra vad respektive lösning har för fördelar,,vore kul att veta,,, ,,,Hoogan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

avgaser under vatten linjen får en ljudämper efekt avgaser åvan vatten linjen ser man om det kommer kylvatten men det låter mer om man inte har en ljudämpare //Ante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för åsikterna,,jag har rostfri pex-slang,en 90graders böj ner i vattnet,,påminner om bubbelbadkar där bak,,om jag kommer till ombyggnad kanske jag ska ha valbart,,ovan-under?kanske kan va nåt?? ,,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Dan,, Huvva ligen,,inte får väl ölförrådet tryta heller,,,vad tror du?har man nån effekt med en ljuddämpare,,eller ska jag skippa dessa funderingar,,just nu är det rätt tyst,,men allt går väl att förbättra?? ,,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tackar o bugar :-Tack för bilder,,jahaja ,,,16 flak,,,få se,,,det bör ju räcka nästan hela semestern,,helt rätt,, ,,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sent kanske, men tänk på att en diesel skall ha LÅGT mottryck. Det får man inte under vatten. Jag har testat olika varianter, skillnaderna är märkbara, effektmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


På Spillan var avgassystemet helt torrt med utblås i skorstenen. Det blev ombyggt (innan jag köpte båten) till utblås strax över vattenlinjen under badbryggan. Denna ombyggnad gjordes för att få tystare gång. För att ytterligare tysta ner avgasljudet sattes en vattenpump in som tog in sjövatten och tryckte ut det i avgasröret en dryg halvmeter från motorn. Denna konstruktion för att motorn är sötvattenkyld med inbyggda kylare mot skrovbotten och inte med växlare och sjövatten. Ganska tyst går det i alla fall.

Harald

post-8079-1394234587,3444_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt sötvattenkyld lät mycket intrssant. Kan du berätta lite hur kylarna ser ut, storlek osv. Jag har faktiskt funderat lite på det inför våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenkylarna ligger i båtbotten på båda sidor om motorn. De är ca en halvmeter i sida och ca 5cm hög byggda som en extra botten med ett rör som inlopp och ett som retur. Tempen i motorn sköts som vanligt med termostater. Det blir skapligt varmt på ovansidan men hela Östersjön kyler ju båten i botten. Funkar mycket bra. Samma visa med oljekylningen, men den är något mindre. Sjövattnet som tas in är enbart för att få ned avgasljudet samt att kyla avgasröret.

Harald

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt ser ut att vara ungefär i storlek som min, samt stål. Så, det behövs inte mer! Kylarna kan man ta från lite vad som helst, ev tillverka själv. Jag har aldrig haft någon uppfattning om dimensioneringen. Mycket smidigt sätt att ansluta gångvärme, varmvatten osv. Personligen skulle jag nog integrera det med ett fläktsystem för kompletterande kylning med uteluft. Har en sk flytande renovering av min båt. Som en sommarstuga, alltid nya idéer. Tack för informationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...