Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Ogio

En tråd till om Ipad???

Rekommendera Poster

Låter helt klart som man klarar sig bra med Navionics då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska det även bli Navionics i sommar.

 

Med vänlig hälsning,

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen ...

Isailor har en mycke bra detaljrikedom i sina kartor , bättre än Navi!

Så min personliga reflektion ..jag kommer köra på båda i sommar för att verkligen kunna dra nytta av dom olika fördelar var navi program tillför!

Fast inte som plotter , för det har jag en redan , utan som ett tillägg i översynen av sjökorten ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag återkoppla till ämnet , jag har lekt i soffan med Isailor och tyvärr måste jag säga att alla detaljer försvinner när man zomar ut , och då jämför jag med Navionics som håller kvar mycke info trots utzomningen .

En miss tycker jag , för det är trevligara att kunna se kartdetaljerna när man planerar rutter eller bara letar ställen , eller vill ah bra överblick på ett stort/större område .... Så , nu leder Navionics stort måste jag säga :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart kan jag också va med och diskutera vilket jag tycker är bäst, för nu är en iPad beställd och det kommer bli skitbra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men du får bara vara med i diskussionerna om du har minst två nav-appar ;)

Ju mer man håller på med iPaden desto mer inser man hur bra den här lösningen är. Tex detta att enkelt kunna sitta i soffan och utvärdera. Jag har lagt ner planerna på ny plotter, den gamla får vara kvar men jag kanske skaffar en iPad till. För hur bra en plotter än är så är det fortfarande långt till iPadens enkelhet. Jag tror kanske att framtiden blir en enkel plotter, ljusstark och vattentät men med bara en knapp för ändra zooma i ett par fasta steg. Rutter, waypoints mm fixas på iPaden och visas direkt på plottern. Kan man sen använda Siri för planeringen ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du kasta ut mig från min egna tråd? :)

 

Tror inte jag kommer kunna låta bli att bara ladda ner en nav-app utan att bli sugen att testa fler. Men hur många funktioner finns det i apparna? Är det inte bättre att köra hårt på den som faller bäst i smaken och lära sig den helt ut?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, visst är jag taskig?

Jag tycker det är så bra om flera testar lite olika appar så man verkligen kan hitta för och nackdelar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har under någon dag kört Seapilot här hemma och den verkar riktigt vettig. Köpte till några sjökortet från Hydrographica samt femdygnsväder i ett år. Farkoster med sändande AIS syns på kortet i realtid och zoomar man in lite syns även hur stor båten är i förhållande till sjökortet. Aktuell vindstyrka och riktning visas högst upp. Förflyttar jag mig en bit bort tar det en liten stund men sedan uppdateras vindstyrksn och riktningen. Mätstationerna verkar vara betydligt fler än vad som finns i appen viva. Markerar jag Landsort får jag samma värde högst upp som vad Landsort sänder ut. Programmet känns proffsigt och att man kan söka efter sina vänner med samma app via Facebook och se var de befinner sig är lite kul. Har tidigare provat Navionics på nalle och det gillade jag inte. Hur denna fungerar i båten återstår att se men är det bara torrt och lite molnigt ska det nog gå bra. Använder normalt Garmin 720 i nätverk med bl.a. AIS-mottagare så det ska bli kul att jämföra i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kör ni med för hållare och fodral då? Försöker hitta något fodral som är både stötsäkert, tåla lite stänk och med lucka för att ladda undertiden den sitter i hållaren. Finns en hel del prisvärda men hittar inga med uttag för laddaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke som slag mig. Har laddat hem Navionics app nu och börjar knappa runt lite. Men jag tycker att det finns platser som jag har varit med båten och fått dra upp motorn för att det var så grunt och på appen visar den bara en djupskala på 3 meter och en liten prick.

 

Har inte jämfört med papperskortet än men hur hårt kan man lite på Navionics? Var det inte dom som hade kort med nya mätningar och finns det isåfall bättre alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå!!!

Man kan aldrig lita på några sjökort helt!

Det finns endast ett enda företag som gör egna mätningar och ger ut egna sjökort efter specialtillstånd från Trafikverket och det är Hydrographica.

Inget annat!!!

Vissa elektroniska sjökort har delar av informationen från Hydrographica, dock inte all. Dessa kan man nästan lita på efter att man gått igenom de rättningar som de redovisar på sin hemsida.

De andra är enbart vägledning, speciellt innanför 3-meterskurvan!

(3-meterskurvan betyder att det kan vara allt mellan 3.00 till 0,01 m djupt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydrographica har inte gett ut sjökort för hela Sverige. Kanske har de inte mätt där du brukar åka. Kolla deras hemsida över utgivna kort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej, man måste ju börja någonstans. Min första egna plotter så klart man inte kan så mycket. Va inne på Hydrographicas hemsida och jag trodde ju att dom hade betat av större områden än vad dom hade gjort.

 

Men på dom ställen dom har gjort, finns dom i Navionics skökors?

 

Finns det någonstans man kan läsa om sjökort och dess betydelse så man får en bättre uppfattning än man tydligen har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydrographica finns med på Navionics. Hydrographica är ett företag som kartlägger svårnavigerade områden och det finns det ganska gott om så det tar tid. Tittar du på utgivningen i Stockholms skärgård så återstår väldigt mycket innan allt är finns med. Har själv haft Navionics tidigare.

 

Hydrographica har även gjort mätningar på vissa ställen i Sthlms skärgård som inte finns med i deras sjökort. Dessa ställen finns istället med i boken Genvägar I Stockholm Skärgård. Här är en genväg vid Gålö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte 88SEA och fick mer än 2 år gamla Eniro-sjökort! Skandal, vet dom inte att sjökort är färskvara. Hade det inte varit så krångligt skulle jag häva köpet. Kör nu Seapilot som fungerar utomordentligt bra, rekommenderas. PC-navigerat sen 1997. http://lasselundell.se/pcnav.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter senaste uppdateringen av padd-OS är navigationsprogrammet som en snigel i motvind och uppförsbacke. Tur att man bara åker med 5 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste be om orsakt av min sista inlägget, nu är det klart att nya systemet funkar i alla fall, att snabbt ändra ljusstyrka bara skrolla upp från nedre del af skärmen. Själv använder jag Navionics som aldrig tappade gps i tre sesonger (kanske fördel av min Ipad 2). MVH till alla Ipad användare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...