Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Spancox

Intresse för gruppköp av solpaneler?

Rekommendera Poster

I höstas beställde jag en solpanel från Kina till båten. Tanken var att köpa en och utvärdera den. Om den sedan fungerade tillfredställande köpa ytterligare en till vår båt och kolla om någon annan var intresserad.

Solpanelen jag fastnade för är en semiflexibel monokristalin panel. Det innebär att den tål att böjas en smula och även att gå på.

Kostnaden för den jag köpte var 150$US och det var priset som fick mig att köpa på nätet istället för i butik i Sverige där motsvarande panel skulle kosta över fem tusen kr.

Panelen monterades i höstas och har fungerat mycket väl, den ligger just nu under en snötäckt transparent pressenning och håller båtens tre batterier fulladdade.

Nu skall jag beställa två paneler till och undrar om det är någon annan som är intresserad?

Kostnaden är i dagsläget 145$US plus frakt per panel men det blir billigare om många går med. Frakten är en smula oklar då den beror på hur många paneler som är med och delar på kostnaden, när jag beställde en betalade jag 120 dollar i frakt. Jag tror att det är rimligt att räkna med 50 US i frakt per panel om vi blir några till.

Panelerna kommer att beställas till Stockholm, vikten är obetydlig men de är en smula otympliga. Leverans till Göteborg kan ordnas men övriga Sverige får lita till bussfrakt eller liknande.

Vid intresse vänligen maila mig på

thomas teamkoos  se

Edit: Stavfel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer uppgifter om panelen skulle sitta fint.

- Fysiska mått?

- Effekt?

- Spänning?

- Placering och utforning anslutning? (Ovansida, undersida, klump..?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, fyll på med lite information om panelen så kanske det bli intressant. Gärna bilder oxå. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tänkt Peter! :-)

Jag hade tagit fram mitt gamla excelark med de uppgifterna men glömde såklart att klistra in dem.

Mått: 880 x 530 x 2,5

Effekt: 60W

(Pmax):60w

(Voc) :21.24v

(Isc) :3.67A

(Imp):3.33A

(Vmp):18V

Kontaktboxen sitter på ovansidan och är ca 60 x 60 x 15mm.

Tyvärr har jag inga bilder på den men det kan fixas i helgen om inte en ny snöstorm fryser inne båtjobbet nu med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Sverige kostar motsv. panel 2441.- köper man 3st är priset 1883:-

Kina priset blir $145 + $50 = $195 = 1237 SEK + moms = 1546 SEK så visst är priset lägre från Kina.

Kan man montera vanliga paneler så kost 2 x 30W 995:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håll också kolla på Blocket där det ibland dyker upp billiga solpaneler. Fick själv tag i 130W hårda i aluminiumram för 1000 SEK. Monterar den istället för tre mindre. Kollade igår vid båtbesök och batterierna låg på 13,5V i gråvädret i februari! Tog bara emot 0,2A då de var toppladdade men efter värmarstart som sög 1Ah tog batterierna emot 1A.

Så visst laddar det lite även på vintern.

Solceller är helt i det tysta århundradets (förra) uppfinning. Borde ha dubbla Nobelpris. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är bra att kolla om det går att köpa liknande produkter (oavsett vad det gäller) i Sverige till bara något högre pris eftersom allt blir betydligt lättare (oftast) om man får problem med produkten och att man omfattas av konsumentköplagen. www.24volt.eu brukar ha bra priser.

Dessutom tycker jag att man ska undvika att handla med diktaturen Kina, men det börjar bli svårt att låta bli.

Så tycker jag...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag väntar på leverans av två st 100-wattspaneler, semiflexibla. Räknar med att kostnaden inklusive frakt, tull och moms kommer landa på 5000 kr. Det innebär 25 kr/watt vilket var vad jag för tre år sen betalade för en 24-voltspanel med aluminiumram. Då var det ett kap, idag kan man hitta sådana paneler för 10 kr/watt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För rätt pengar skulle det eventuellt vara intressant med mjuka paneler som är 15cm höga och ett par meter långa.. Får gärna ge 50w eller mer.. (Upp till 4,5-5m längd går nog fint)..

Isåfall skulle jag kunna placera dom på var sin sida av bommen.. (Då hänger dom rätt skuggfritt vid segling.. mina 2x70w på luckgaraget skuggas ofta vid segling och 50w som är lös ligger oftast nere vid segling)..

Men jag har inte sett några som matchat mina tankar - kanske kan gå om man specialbeställer - men frakten blir väl knas på så långa paneler.. Kan funka med 2st 200x15cm paneler på varje sida också..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prisutvecklingen har mcyket riktigt varit extrem, nedåt.

Man kan idag köpa paneler med ram i Sverige för 11 kr/W,

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var tror du solpanelerna som 24volt.eu säljer kommer ifrån?

Enligt deras hemsida handlar man av Solar Supply AB och i nederkant på ett av deras produktblad hittar man texten SHANGHAI JA Solar Technology...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar troligen utmärkt. Det som skulle oroa mig lite är risken för transportskador och det krångel det innebär. Jag handlar en hel del från Kina mm men solpanelrna köper jag i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om det lönar sig att hålla på och importera vid sidan om längre. På båtmässan här i Göteborg så fanns det panelar till ganska låga priser. De tunnare panelerna är fortfarande dyrare men de börjar bli rätt fördelaktiga i pris de med. Tror det var en firma, kommer ej ihåg namnet som sålde tunna till ett pris av 30 kr / w. Seasea har annars haft helt galet låga priser på paneler i samband med mässa, halva priset jämfört med förra året, dock de lite tjockare med en aluram.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja äntligen verkar priserna på solceller börjat gå samma väg som övrig elektronik. Kisel är ju billig råvara och finns hur mycket som helst. När tillverkningen kommer i takt med efterfrågan blir el från solpaneler konkurrenskraftigt. Alla med en yta på 50-100 kvm får el tillräckligt för hushållet. 

När teglet på taket ska bytas kanske det blir solpaneler istället. Ett aktivt tak som betalar sitt byte själv vart sjunde år. Aldrig mer ska ett tak behöva sakna fräscht takmaterial. 

http://bengts.blogg.viivilla.se/2012/05/30/hur-mycket-ger-solceller-per-m2/

en solpanelyta på 7kvm och 1kW ger c:a 1000kWh per år, värde 1500 kr/år.

en solpanelyta på 70kvm och 10kW ger c:a 10000kWh per år, värde 15000 kr/år.

Vi har snart paneler som kostar 10 kr/W vilket blir en kostnad på 100.000 kr för 70 kvm och 10.000 kWh/år.

Det är en intäkt på 15000 kr/år. Panelerna betalar sig då på sju år. Detta förutsatt att eldistributören tar emot elen till samma pris som de säljer för eller att egenförbrukningen blir så mycket mindre. Kräver politiska beslut och gör nog att elpriserna går upp då nätinnehavaren motvilligt kommer distribuera mottagen el gratis. Ännu intressantare med egna solpaneler mao.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inget, jag vet att solceller tillvarkas till stor del i Kina (ca 90 %) och sedan delar i stort sett bara Tyskland, Japan och USA på resten av produktionen. De som tillverade solceller i Sverige har  gått i putten då de inte kunde konkurera med de Kinesiska leverantörerna. När det gäller solceller är det alltså svårt att undvika att köpa kinesiska produkter.

Fördelen med att köpa i Sverige av ett svenskt företag (även om det är utländksa produkter - ex.vis kinesiska) är att om man får problem så är det oftast lättare att lös dessa problem med en svensk leverantör än med en utländsk. 

Undvik om möjligt Kina-produkter och köp av svenska företag, det är mitt budskap.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast i många fall (nej har inget konkret exempel) så är det horribla påslag som dessa svenska företag har på sina Kina importerade produkter. Så man kan lika gärna köpa två st direkt från Kina och ha en i reserv ifall den ena går sönder och ändå komma billigare undan. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att ämnet intresserar!

Det finns en del viktiga saker att tänka på när man pratar solpanler.

Om det är mono- eller polykristallina paneler. Tunnfilmsrackarna brukar folk ha koll på.

Om det är semiflexibla eller hårda för rammontage. Semiflexibla tål att gå på och kan nitas fast direkt i luckgarage tex. Rammonterade gör sig bäst på pinne i aktern då de inte tål belastningen av en fot.

Det är oftast (alltid?) bäst med flera små paneler än att montera en större. Flera små hanterar skuggningsproblematiken mycket bättre än vad en stor gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var och en får göra sin egen bedömning om vad som är bäst för plånboken och samvetet. Gäller det solpaneler så är 9 av 10 från Kina så då är det väl egentligen bara fråga om prisskillnad, support och garantier.

Om man köper från en firma som säljer till husvagnsägare blir priset bättre än om man köper av en båttillbehörsbutik!!!!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att återgå till topic och TS fråga:

Ja, jag är intresserad av att köpa en solpanel. Men jag vill gärna veta priset per st inkl frakt innan jag bestämmer mej. Sen tillkommer bussgods för min del då jag inte bor i sthlm.

Hur blir det med moms och/eller tull?

Misstänker att risken att åka på detta är betydligt högre om man beställer 10-20 paneler än bara en. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...