Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
JWlund

Vad står segelmärket för?

Rekommendera Poster

Hej alla forumvänner,

Vad betyder denna märkning i seglet för?

Jag är i bestånd att byta segelgarderob till sommaren och blir inte riktigt klok om båten är utrustad med några begagnade segel eller om OR står för någon typ av Ocean Racer klass.

Om man ska gå efter segelmärken så ser Arabesque 32 ut som A32 enligt följande länk:

http://www.tetis.gr8.se/segelmarken/segelmarken.html

Jag tycker inte att det OR som står i seglet liknar det som finns på Norlinbåtar men utesluter inte. Jag är också mer än tveksam till att det gjordes mer än ett 20 tal Arabesquer och inte 2590+ som segelnummret antyder...

Mvh Johan

post-10021079-1394237403,0582_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att det står S2590 och att det står för att seglet varit inmätt eller båten registrerad eller båda delarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror OR i det här fallet står för någon form av klass från förr. Och segelnummret har nog med just det att göra då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom låter troliga bägge era teorier, jag kommer beställa det nya seglet med ett A32 märke i seglet iaf, men vad tror ni om segelnummer? Jag har ingen som helst aning om båtnummer, jag har försökt genom Beckerbåt och internet för att se om jag kan koppla båten med något nummer men icke. Ska jag skippa nummer i seglet helt och hållet eller ska jag hitta på ett nummer?

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina två ören:

Tänker du dig att kappsegla, om ens i viken så är segelnr en bra grej. Annars är det väl bara att hoppa över det. I så fall ska du inte bara hitta på ett, utan ha ett korrekt. Jag är säker på att Seglarförundet kan hjälpa dig i frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte Svenska Seglarförbundets serie för inmätta IOR-båtar? SSF fördelade ett antal nummer till olika båttyper (havskappseglare). Kanske har din båttyp ett intervall på 50 eller 100 båtar runt numret på bilden (2550-2590 kanske?).

Min egen båt, en Comfort 30, också en halvtonnare från 1970-talet, har ett standardemätetal (mycket billigare). Det är också en IOR-båt men inte individuellt mätt. Därför fick jag inte OR i seglet utan bara S och ett nummer i intervallet 3700-3799.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror Göran m fl är något på spåren. Jag skulle kontakta SSF och kolla vad de har att säga i form av råd, och om det finns något där i arkiven. Jag har minnesbilder av båtar med KR (se bild), OR och liknande i seglen - även standardbåtar, se Vega på bilden - om de är kappseglade.

Hade det varit jag hade jag varit stolt över OR och inte frångått det.

http://www.hallberg-rassy.com/P28/P28-stor-1.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt seglarförbundet men missade telefontiden tyvärr. Jag uppdaterar här när jag fått svar.

Är det så att båten är inmätt och klassad på något sätt ska jag naturligtvis behålla det. Nu byggdes båten färdig (halvfabrikat) av en pensionär under tio år. Skrovet byggdes 73 och sjösattes först 82, dessutom är passformen klart ifrågasatt på seglen så jag är också tveksam till om det är orginalsegel. Men finns segelnummren i något register så torde ju det uppdagas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läcker bild Peter. KR skulle jag gissa står för Knud Reimers. I så fall är det konstruktören, och då har det egentligen inget med OR att göra. OR har jag aldrig sett, men jag tvivlar på att det har med IOR att göra. Men jag är mycket osäker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KR står för kryssare. Titta i gamla SXK-matriklar! Dessa havskryssare var inmätta enligt den gamla havskappseglingsregeln RORC, som efterträddes av IOR. Jag är ganska säker på att dessa båtar, i den mån de hade individuella mätbrev, fick OR i seglet. Det var den vanligaste segelbeteckningen på havsskryssare under en period i slutet av 1900-talet.

Om båten hade ett standardmätbrev fick man ett S (numera SWE). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KR står nog inte för Knut Reimers wink i så fall skulle det även beteckna Arvid Laurin och då är ju inte en bokstav som är rätt.

Min gamla laurinkoster L32 hade ett LR nummer. Kompisens FinGal lika så

KR och OR har som Göran va inne på nåt med nån mätregel att göra. Det finns 64 OR-båtar registrerade i SXK och över 100 KR-båtar.

Jag har en ovanlig båttyp och när jag skulle försäkra den hittade jag inget nummer på båten och ett segelnummer är ju bra att ha om man tex seglar 24-timmars, så jag ansökte (per telefon)  om ett SXK-nr som ju egentligen inte har med båten att göra utan är personligt och jag fick det lägsta som var ledigt - SXK112.

Jag började lära mig segla med en gammal bohusjulle, som läckte förfärligt när den krängde. En fyndig man sa lite sämtsamt; det är en båt som behöer tre man för att seglas - en som kryssar, en som länsar och en som ropar på hjälp

Min båt behöver väl egentligen inte tre man för att seglas, men kryssa kan jag. Den effektivaste länspumpen är en rädd man med en spann och spänner har jag. Nu har jag även ett hjälpmedel för att upplysa om hur man på kallar hjälp lättast - segelnummret. wink

post-945-1394237404,6285_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, Knut Reimers stod det inte för, det är jag nästan säker på. Det stod för Kustkryssare eller något liknande. Jag vet inte om OR faktiskt har något med IOR att göra, men det har med klassindelning från förr att göra. Jag är lite för ung för att ha upplevt det där. När jag var tonåring kom IMS som det hetaste heta även om de sena IOR-båtarna fortfarande var coola!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KR kan väll knappast tå för Kustkryssare. Varken L32 eller Fingal är dylika båtar. Vad hette den mäytregel som var före IOR?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är den troligaste förklaringen hittils. TS får väl fråga på förbundet, någon där lär veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KR står för KRYSSARE och är (eller var) registrerade i Svenska Seglarförbundet. De flesta havskryssare i mitten av förra seklet var nog båtar med RORC-mätbrev. Det var den helt dominerande mätregeln tills IOR kom 1971. Eftersom de OR-segelmärkta havskryssarna började uppträda exakt samtidigt känner jag mig ganska övertygad om att IOR-båtar har/hade OR i seglen. Men jag kan ha fel där, vilket jag ödmjukt erkänner.

Det blev inte aktuellt för mig, eftersom jag hade ett billigt standardmätbrev till min halvtonnare. Att mäta in en one-offbåt kostade/kostar stora pengar har jag hört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OR stog för Ocean Race / Ocean Racer och var en klass i under IOR reglerna.

Jag kommer behålla OR i seglet och segelnumret!

 

Tack för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...