Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
ciaraud

Iridium 9555,, är den bra?

Rekommendera Poster

Helt plötsligt finns ett bankkonto (tomt än så länge) som heter Långseglingskontot.

Och vi börjar snegla på saker man måste ha

En satellittelefon är ju vad jag förstår en sådan sak och vi har fått häng på en begagnad för 6000:-

Finns det någon användare där ute som kan ge en resension

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror vart ni ska. Bäst täckning har Inmarsat. En Inmarsat IsatPhone Pro kostar ny ca 670 Euro inc VAT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag läst är Iridium den enda telefonen som har täckning runt hela jorden, även polerna. Eller har jag fått fel information?

Vi vet inte var vi ska men till några poler blir det inte i alla fall. Kanske norr om polcirkeln förstås.

Blir inte klok på kostnaderna heller. Hittar bara vad prat och sms kostar men vi kommer mest använda den till att ladda ner tex väder från nätet - kostar bitsen något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är också sugen på en - men det lutar åt en fast monterad isåfall.. Tror att om man hittar rätt begagnad fast monterad Iridium-telefon så är det ett bra köp..

Iridium ska tydligen vara lämpligast funktion för långsegling enligt dom jag pratat med..

Hittade lite samtals & abb kostnader på en svensk hemsida men jag hittar inte länken just nu - jag googlade fram den sist...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iridium har poltäckning men det har inte Inmarsat. De senare har geostationära satelliter medan Iridium har rörliga, detta gör att man ibland tappar förbindelsen. I princip behöver man alltid en line-of-sight till satelliten det gör att en fast installation på en liten båt ofta blir mer problematisk. Dessutom mycket dyrare. Ladda ner data blir snabbt dyrt, man betalar för mängden. De flesta verkar använda sina satphones till SMS/mail. För Inmarsat kostar ett SMS $0,49 men mail till båten är gratis. Jag gjorde en utredning åt bekanta förra året och Inmarsat framstod klart som det bästa alternativet, i synnerhet då det finns flera olika former av prepaid abonnemang till bra priser.

Sök på tex Inmarsat vs Iridium tänk bara på att en del beskrivningar gäller gamla system. Läs på amerikanska långfärdsforum, där finns gott om folk som har egen erfarenhet.

Är huvudsyftet att ladda hem GRIB-filer så överväg SSB. Det finns gott om begagnad utrustning till bra priser, tex en Icom M710 är suverän. Man kan skicka och ta emot mail ganska enkelt (kräver ett Pactor-modem), ta emot väderfax mm. Dessutom kan man prata med andra när lappsjukan sätter in.

PS. En Iridium 9555 kostar ca 8000 kr i UK. Men, när man köper nytt kan man få väldigt bra pris prepaid service, 6000 för en begagnad är nog ganska dyrt. Nya telefoner brukar ha en ganska bra garanti också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar.

Vi kollar vidare.

SSB med practormodem har jag sett är dyrt men vi ska titta om vi hittar något begagnat via OSK tex. Fördelen med en satellittelefon är ju att man kan få med den i livflotten om olyckan är framma men det är klart roligt att kunna tala med medseglare på avstånd också. Har förstått att det finns lokala båt- och väder-fantaster som sänder väder och tips över radio också så egentligen vore det roligast att ha en kortvågsradio

Får ta en diskussion med OSK i deras monter på mässan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Argumentet att kunna ta med sig satphonen i flotten är bra. Betr. väder och SSB så finns folk som kan ge sk weatherrouting dvs hur man ska navigera med hänsyn till rådande/kommande väder. Oftast mot en viss ersättning. Bla finns det en gosse i Kanada som sköter karibien. Oftast via mail men det finns tydligen möjlighet att få detta via röst och då behöver man inte Pactormodemet. Hörde ett par som innan de stack tog kontakt med en lokal radioamatör, resultatet blev att man hade daglig kontakt med ett gäng radioamatörer i hemtrakten. Internet har ju gjort amatörradion lite tråkig, långväga förbindelser är inte lika exotiska. Så många tycker det är väldigt kul att prata med båtar. Annars är det mycket trafik mellan båtar som ligger på mer än VHF-avstånd från varandra.

Betr. kostnad: SSB ska kosta mindre än 10tkr idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej!

En annan har inte seglat jorden runt å nästan slutat drömma om det...men man kan hålla sig lite á jour....

Jo, jag lyssnade på ett av Milou´s föredrag och hon körde med korvågsradio. Hon hade kontakt med en massa folk som reläade info runt, samt färska lokala väderraporter mm. Hon tyckte det var bättre än satelit telefon.

Kan inte tänka mig annat än att hon svarar gärna på seriösa frågor  om någon tänker ge sig ut på riktigt.

Så kontakta henne gärna.  Testa på   http://artemisia2.blogspot.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men man vill ju ha möjligehten med mail och nedladdning av gribfiler  så practormodem vill vi ha om vi inte skaffar en sat.tel.

Iridium har en roter för dryga 1000-lappen så man kan koppla upp flera enheter till telefonen. Med dom kostnader jag tror att det är nu för datatrafik räcker det med att telefonen  kopplas via usb till en laptop men framtiden vet vi ju inget om.

Vi tänker vidar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kalman

Hon är trevlig och svarar säkert gärna.

Vi är ju med i OSK sedan ett antal år och ska kontakta klubbkamrater som redan varitt ute - särskilt dom nyss kommit hem eller är ute nu.

Kan tänka mig att det kommer att bli en övervikt för satellittelefon på bekosnad av SSB eftersom de är billiga i inköp och inga kurser behövs. Inte så kul att satsa på en SSB-lösning och hoa ut i tomma intet när man väl är ute (om vi kommer iväg)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Cia, kul att ni börjat med kontot iallafall  :) :)

För att få en bra och uppdaterad prisbild, kontakt Cordland (www.cordland.se) som är ÅF av satellittelefoner. De kan garanterat guida dig genom djunglen. För det är det. Dom är helt OK att ha att göra med och kan sin bransch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För 10 år sen var det många som trodde att VHFen var död och helt skulle ersättas med mobiltelefon. Så blev det inte, det finns fler VHFer en någonsin och man ser ett stort intresse för SRC-kurser. Men användningen har ändrats, idag är nästan all trafik mellan båtar.

SSB eller mera korrekt HF-radion har också förklarats död. Men samma här, den lever vidare men har kanske inte ökat på samma sätt men det finns en stor aktivitet på de sk coktailfrekvenserna.  Kontakten med andra båtar under en överfart är också viktig för att veta hur vädret är på olika ställen eller få hjälp och tips.

Väder via GRIB-filer är bra men man ska komma ihåg att det är rådata som inte har bearbetats av en meteorolog på samma sätt som väderleksrapporter eller prognoser. Meteorologerna har fortfarande en mycket viktig roll när det gäller att tolka rådata. Därför kan det vara stor ide att köpa skräddarsydda rapporter.

För mig är HF-radion en självklarhet på långsegling, det finns gott o begagnad utrustning så kostnaden blir ganska låg. Men HF utesluter inte satellittelefonen, tvärtom de kompletterar varandra precis som VHF och mobil. Man kan köpa en billigt men då måste man göra det i UK. En variant kan vara att skippa det dyra Pactormodemet, köra datatrafik via satellit och skitsnacket via HF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

All denna problematik!

Vi kör såhär, enkelt och billigt

Inmarsat isatphone pro.

Kostar att ringa ca 1dollar i minuten och en helv för sms. Vi befinner oss nu i panama och har inte haft några större problem.

För väder så håller vår far koll på oss genom att vi sänder vår possition en gång per dygn via en spot conect. Ca 1000kr om året, då får man sända hur många förprogramerade sms man vill.

Detta gör att han kan sända ett sms varje dag med väder för 3-4dagar framför oss via gratis sms på inmarsats hemsida.

Och spotten gör att alla som följer vår hemsida på facebook och theinspiration.se kan se vår possition.

De som har fast monterade telefoner tenderar ha sämre täckning i sjögång än de som gungar med sattelitriktningen.

Tjao!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SPOT är ju naturligtvis ett av de smartare tillbehören på en längre segling precis som på en fjällvandring. Alternativen är DeLrome inReach och Cerberus.

Smart med egen metrolog!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle kunna fungera med svågern som också är seglare som meterolog. Vi har AIS så där skulle de kunna få position. En SSB utan Pactor och en sattelittelefon kanske är det smartaste valet.

Tack för input!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk bara på att ais:en inte synns hela vägen. Utan bara längs kisterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just ja, tänkte inte på att det bara är de närliggande båtarna som ser dej på Atlanten tex.

Nåja, innan vi är där är det ett par år.  2014 hoppas vi på Frankrike - England tor och där ska väl AIS fungera vad jag sett på Marinetraffic.

Har sådan tur att Milo kommer till Uppsala på måndag - då vet jag vad jag ska fråga laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöfartsverket har utvecklat ett AIS system som fungerar Works Wide. Den jobbar med iridium och låter båtarna vara sina egna basstationer. Kolla påwww.sjofartsverket.se/mice Kan användas för ais, weathetrt routeing och om man tar med sig telefonen i livflotten kan man från land se positionen

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...