Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
makke_the_muss

segla till finland

Rekommendera Poster

Hej

Nu är inte detta en långfärd i den rätta bemärkelsen men hoppas det går bra här ändå. Vi tänkte semestra i finnland efter ulvöregattan. Är det någon som har tips på hemsidor man kan drömma om så här på vintern? Samt har några tips på hamnar och fina platser att stanna på på andra sidan. Vi tänker avsluta semestertrippen hemma i sundsvall. Så kom gärna med förslag och rekomendationer.

Samt är det något speciellt vi skall tänka på innan vi far förutom sjökort då vill säga?

Mvh

Makke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uusikaupunki (Nystad)

Även jag har försökt söka relvant information om de finska hamnarna, tycker det är lite svårt att hitta. Jag har hittills inte hittat bra hamn- och inseglingsbeskrivningar på nätet, tycker det borde finnas!

Jag har ännu inte varit över med båt, kanske blir det i år. Dock var jag med bil och besökte då Nystad som jag tycker hade en trevlig hamn.

Hamnbeskrivning: http://uusikaupunki.fi/template_1.asp?id=1235&startdepth=1219   

Allmän beskrivning: http://www.discoveringfinland.com/travel/regions-cities/southern-finland/uusikaupunki/

post-10019272-1394237403,5011_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

I den här tråden från min planering för åland-/finlands-seglats förra våren hittar ni nog allt ni behöver. Det finns hur mycket info som helst på det finska nätet. Ett tips är att automatöversätta finska sidor med Googel translat, funkar tillräckligt bra faktisk.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=427998

Vågar jag slå ett slag för www.marinviki.se? Hoppas inte alla är trötta på att jag propagerar för den sighten.

Återkoppling från vår segling 2012 är väl detta.

Man måste ha sugtömning installerad och det finns billig eller gratis tömningsmöjlighet i tillräcklig omfattning.

Man ska vara försiktig med att segla utanför farlederna, men de senaste sjökorten är - vad jag förstått - bättre även utanför lederna.

Vi seglade längs el- och tele-kablar för att slippa stora omvägar ibland, kablar lägger man väl inte över grynnor tänkte vi.

På Åland är allemansrätten mindre omfattande än i Sverige och Finland. Man ska enligt hävd ha ägarens tillstånd om man vill lägga till, i naturhamn, men enligt lag är det nog egentligen tillåtet att lägga till utan tillstånd. Våra åländska vänner på Kökar tillät oss inte att lägga till i naturhamn när de var med ombord.

Vatten kostar pengar ibland.

 

Vad ska man se och göra?

Kobba klintar i inloppet till Mariehamn är värt ett besök liksom Rödhamn.

Embarsund är mysigt (1,8 m djup tror jag det var) och i östra delen finns en stor vik där man kan ankra eller lägga till.

Kökar och Källskär väster om Kökar är också värt besök.

Norra Åland är ödsligt och speciellt.

Det finns Tordmular på någon ö i nordväst, vi var aldrig där.

Jurmo, Finska Utö, Pargas, Åbolands skärgård, mm, mm, mm.

Ha en trevlit seglats!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för svaren. Nu kommer vi nog inte så långt söderut då detnog blir kort om tid utan vi far över vid ulvön mot vasa trakterna men mycket runt ovan går ju praktisera där med :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, om du berättar vad ni är intresserade av och vilket djup ni behöver kan jag nog tipsa om några fina gäst och naturhamnar. Jag bor i Harrström,nästan rakt österut från Ulvön och känner till kusten här rätt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skärgården runt Vasa är en aning stenig men väl utprickad. Wasa segelförening har en gästhamn som fått pris som bästa i landet för några år sedan. Att ta sig in till staden via huvudfarleden är enkelt. På segelföreningen får man säkert tips och råd om vilka farleder som är farbara med segelbåt. Själv kajkar jag runt med motorbåt, en grundgående båt öppnar lite fler möjligheter till vägval. Söderut från Vasa seglar man gärna den inre farleden mellan Bergö och Malax. Wasa segelförenings hemsida:

http://www.wasasegelforening.com/

Kvarkens skärgård har en egen sida om unescos världsnaturarv:

http://www.kvarken.fi/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 1,95 i djupgående och vill helst gå där det är åtminstonne 3 meter och att insegling är åtminstonne 2,5 så jag vet att jag har marginal.

Vissa inre leder på Finska sjökort ser lite läskiga ut med sten och grunda leder, så där vill jag bara gå om det rekommenderas av de som vet säkert att man kan gå där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sticker dock inte lika mycket i vår lilla x-79:a självklart så vill man ju ha en bit fri under men inte alls så mycket som ovan skrivda.

 

mvh

 

Makke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se, om vi börjar söderifrån skulle jag rekommendera följande fina ställen.

Kilhamn i Sideby, ett gammalt hembygdsområde i anslutning till ett fd fiskeläger. Trevligt område med god mat. Väl utmärkt och över 3m in till bryggan. www.kilen.fi

Kristinestad, en gammal stad med täta rader av gamla trähus och väl skyddad hamn mitt i centrum med över 3m djup. www.kristinestad.fi

Gåshällan, en gammal lotsstation med en välbevarad fyr. Inget partyliv :) men en bra skyddshamn. www.gashallan.fi

Storkors fiskehamn, kan användas som skyddshamn. En kombinerad fritids/fiskehamn där man kan få färskvatten, el och tömma septitank. ca 4km till närmaste by om man vill cykla. 3.2m djup in till bryggan (OBS felmärkt i sjökortet till 1.5m). www.harrstrom.fi www.korsnas.fi

Strömsgrund gästhamn, en liten hamn nära till simstrand restaurang, kisk osv. Har man tur (eller otur:) kanske det är dans i danspaviljongen bredvid. www.strand-molle.fi

Vasa segeförenings brygga som nämndes tidigare, en väl skyddad hamn med alla faciliteter ett stenkast från centrum av Vasa.

Bernys vid replotbron, en trevlig restaurang med kiosk vid den ståtliga Replotbron. Inte mycket att göra men lämpligt ställe att ta en paus på. Seglingsfri höjd under bron är 26m och farleden in är 1.5m så inget för större båtar. www.berny.fi

 

Trevlig semester

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomasha vilken klippa, Jättestort tack :)

En annan fråga det är ju en bit över hur planerar man avfärden? Jag misstänker ju att det är smartare att åka väldigt tidigt/sent beroende på när man brukar gå och lägga sig för att slippa komma fram och hitta igen sig på sjökortet i mörkret på ett okänt ställe i ett annat land?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan jag nog hålla med om. Att anlända till en okänd hamn i beckmörker är ingen trevlig upplevelse. Vågar man köra efter endast GPS är det inga problem men det känns ju lite obehagligt att inte ha full koll på omgivningen.

Jag brukar åka över till Sverige varje sommar och ofta upp till Umeå, och Holmön när det är visfestival (rekommenderas) efersom det är så pass nära över där. När vi åker över till Ulvön kör vi rakt över, det tar kring fem timmar med motorbåt.

Vi sitter precis och funderar på sommarens aktiviteter och har funderat lite på Ulvön och ner mot Härnösand och Sundsvall. Eller så blir det över till Norrbyskär, upp till Umeå, Holmön, över till Vasa och ner längs kusten. Eller nåt helt annat, att planera är ju ett nöje det också:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://venenetti.fi/satamat/     (lite kryptiskt att operera, men har hamnskizz m.fl.; skriv hamn namnet på finska i rutan 'Hae Venenetistä' )

 http://venesatama.com/   (det mesta på finska här också, men kartinfo är nog bra; prova med 'Satamat' listan:  http://venesatama.com/wiki/mediawiki-1.7.1/index.php?title=Etusivu )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för bra info så långt.  !   smiley

En fråga om enslinjer

Det sägs att i enslinjer bör man hålla sig strikt i linjen,  även om de ser djupt ut på sjökortet utanför enslinjen......är det så?

Kan man inte lita på djupkurvorna om de visar att det är djupare än 3 meter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På finska farvatten tar Sjöfartsverket ett visst ansvar för att en farled i sjökortet i verkligheten har det min-djup som markerats på korte.  Går du utanför den tänkta (och i några fall, markerade) farledsbredden, så är du i 'vitt vatten' och tar ansvar själva.

Jag kryssar ofta utanför den tänkta farledsbredden,  och litar 98%:igt  på de finska sjökorten i närheten av en markerad farled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

farlederna ( de heldragna strecken) har en säkerhetsmarginal på 80cm för vågor och vattenstånd. På skyddade ställen där det inte förekommer höga våor kan marginalen vara mindre. Så en farled på 1.5m är alltså egentligen 2.30m

 

Utanför farlederna gäller som sagt djupkurvor men de visar det verkliga djupet utan någon marginal så då bör man ta vattenstånd och vågor i beaktande själv.

 

Kommer man bara ihåg det kan man vara lugn, speciellt om man håller sig nära farleder. det man däremot kan behöva tänka på om man rör sig långt utanför farleder är att det kan finnas fiskebragd utlagda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips ovan, men Kilen tycker jag fordrar vissa tilläggsuppgifter:

Om den utstickande bryggan är upptagen kan det vara svårt att hitta tillräckligt djupt vatten vid kajen. Senast vi försökte med en båt som sticker 1,95 kunde vi inte på 15 minuter hitta ett ställe där man får fören in till kajen. Hamnen har sgs inget vindlä för de vanligaste SW vindarna. Men det är ett trevligt ställe.

Kaskö har också en ganska trevlig gästhamn.

Rönnskär utanför Vasa är trevligt.

Valsörarna NW Vasa är en mycket intressant plats med väl skydddad hamn, brygga och bojar, intressant historia och natur. Sjöbevakningsstationen är numera nedlagd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, samma uttag. Men man man måste ha toaletten kopplad till septitank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa hamn använder ännu den äldre schuko-kopplingen, så att en adapter är bra att ha med. Finns hos Biltema, Watski etc.

post-15189-1394237430,8821_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...