Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Tomas_Bjorkman

Tätningsmassa manlucka

Rekommendera Poster

Har tagit bort mannluckorna både till dieseltanken och vattentanke, dessa är i rostfritt.

Vad skall man avända för tätningsmassa, sika går ju bra till vattentanken om man inte vill få upp luckan någon mer gång wink. I dag var det någon grå massa typ modellera som forfande var elastisk.

 

/ Tomas B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gummipackningr på mina tankar och det funkar bra. Det krävs - som Peter_K skriver - plana ytor och så krävs det relativt tätt mellan skruvarna. Hur tätt skruvarna ska sitta beror på hur styvt materialet i luckan och tanken är.

Nu sitter jag inte i båten och skriver, men varken luckan eller tanken har några förstärkningar och om jag gissar lite ur minnet så sitter skruvarna med 50 mm mellanrum. Packningen är ca 2 mm gummipackning.

Hoppas mitt svar hjälper något i alla fall.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en slät yta, så en det går nog att göra en gummipackning - men det behövs forfarnde någon form att tätmassa för skruvarna. Hittade en grå tätmassa på band som blev över när jag monterade en infälld diskbänk. Detta kan nog att fungera som packning till vattentanken.

 

/ Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en packningsmassa på Mekonomen, som tål både diesel och bensin. Kommer ej ihåg vad den heter, men fråga i affären. Jag använde den just till tätning av manlucka till dieseltank. /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Permatex flytande packning bör fungera utmärkt.. Finns lite olika varianter men det funkar som tex trågpackning på motorer och jag har tidigare använt nån kopia till att täta genomföringar i en dieseltank i plast och det blev tätt.. Kallas ibland blå silicone och det sägs att biltemas kopia är helt OK..

Senast köpte jag en svart variant (från permatex) i en trycksatt burk som ger en jämn och fin fog.. Den klarar typ -40 till 250 graders värme dessutom.. Just denna var förhållandevis dyr jämfört mot billiga tuber men då byggde jag ihop en motor som kostat mig typ 25000kr i härdade och smidda delar samt för viss bearbetning som jag inte har utrustning för själv (polering och balansering av vevparti, planslipning och toppdekning, borra lopp osv).. Så - en burk för typ 300-400kr var överkomligt i sammahanget ;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...