Tomas_Bjorkman 4 Postad 17 Februari , 2013 Har tagit bort mannluckorna både till dieseltanken och vattentanke, dessa är i rostfritt. Vad skall man avända för tätningsmassa, sika går ju bra till vattentanken om man inte vill få upp luckan någon mer gång . I dag var det någon grå massa typ modellera som forfande var elastisk. / Tomas B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 17 Februari , 2013 Hur jämn är ytan? Kan man tillverka en packning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 17 Februari , 2013 Jag har gummipackningr på mina tankar och det funkar bra. Det krävs - som Peter_K skriver - plana ytor och så krävs det relativt tätt mellan skruvarna. Hur tätt skruvarna ska sitta beror på hur styvt materialet i luckan och tanken är. Nu sitter jag inte i båten och skriver, men varken luckan eller tanken har några förstärkningar och om jag gissar lite ur minnet så sitter skruvarna med 50 mm mellanrum. Packningen är ca 2 mm gummipackning. Hoppas mitt svar hjälper något i alla fall. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 17 Februari , 2013 Det är en slät yta, så en det går nog att göra en gummipackning - men det behövs forfarnde någon form att tätmassa för skruvarna. Hittade en grå tätmassa på band som blev över när jag monterade en infälld diskbänk. Detta kan nog att fungera som packning till vattentanken. / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 19 Februari , 2013 Jag köpte en packningsmassa på Mekonomen, som tål både diesel och bensin. Kommer ej ihåg vad den heter, men fråga i affären. Jag använde den just till tätning av manlucka till dieseltank. /Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Februari , 2013 Kan du inte ha o-ringar på skruvarna så som det ofta är på tankgivare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 21 Februari , 2013 Permatex flytande packning bör fungera utmärkt.. Finns lite olika varianter men det funkar som tex trågpackning på motorer och jag har tidigare använt nån kopia till att täta genomföringar i en dieseltank i plast och det blev tätt.. Kallas ibland blå silicone och det sägs att biltemas kopia är helt OK.. Senast köpte jag en svart variant (från permatex) i en trycksatt burk som ger en jämn och fin fog.. Den klarar typ -40 till 250 graders värme dessutom.. Just denna var förhållandevis dyr jämfört mot billiga tuber men då byggde jag ihop en motor som kostat mig typ 25000kr i härdade och smidda delar samt för viss bearbetning som jag inte har utrustning för själv (polering och balansering av vevparti, planslipning och toppdekning, borra lopp osv).. Så - en burk för typ 300-400kr var överkomligt i sammahanget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser