Amanda31 21 Postad 16 Februari , 2013 Behöver flytta storskotsskenan från toften framför ruffnedgången ett par dec in i sittbrunnen. Det betyder att jag måste montera ett nytt stöd under skenan. Vad väljer jag för det? En rejäl teakregel? Eller ek? Eller finns det bättre alternativ tex aluprofil? Stödet är ca 50 cm, Sedan fortsätter skenan ytterligare ett par dec på varje sida över de längsgående tofterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 16 Februari , 2013 AL-skena eller Teakbalk, båda funkar. På min båt sitter det en teakbalk som är ca 8cm hög fästad med 2 vinkelprofiler i nedre hörn på båda sidor. Spontat tyckte jag det såg lite klent ut men det håller, sviktar inte ens då jag skotar hem regält. Det har sett ut så sedan 1986 då båten var ny. Storseglet är 44m2 och jag tror öppningen mellan tofterna är ca 80 cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 16 Februari , 2013 Verkar vettigt och lättmonterat. Vad är det för vinkelprofiler? vanliga rostfria vinkeljärn? Inga skrivar från insidan in i ändstycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 16 Februari , 2013 Jag råkade ha en bild till ---> Vinkelfäste mellan balk och vägg Vinkelfästena är rätt små men är av kraftigare modell ca 4 mm tjocka och med radie mellan vinklarna, Tror att de är av syrafast stål (knappast AL) Långa bultar går sedan genom skenan med muttrar på balkens undersida och genom vinklelbeslagen i de yttre lägena. Vinkelbeslagen sitter sedan med genomgående bult in i stuvfacket på ena sidan och akterkabinen på andra sidan, (plasten i väggen är väl ca 10 mm tjockt där) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 Februari , 2013 Tröttnade på att kliva över skotskenan och tog bort den. Bilder på: http://lasselundell.se/segel.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 Februari , 2013 Hade en liten sittbrunn, på en Albin 57, där jag satte en löstagbar skotskena. Tog bort den när jag förtöjt och fick sittbrunn fri... Kräver lite mer tankemöda men bör vara ett möjligt alternativ kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 17 Februari , 2013 Så har jag det på min Albin 57:a. Nummer 350. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 17 Februari , 2013 Även jag har löstagbar skotskena, satt på min Dixie när jag köpte den. Beslagen finns hos Hjertmans vet jag, men jag hittar inte dem på hemsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 17 Februari , 2013 http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=325&xartnr=4259 Benämns lite konstigt som ändbeslag. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 17 Februari , 2013 Bra idéer. Lasse, har dubbla skoten samma funktionalitet? Snubblar man inte på alla linor på durken? Jag är van vid en lång skena och använder oftast hela bredden, framför allt i lä. Så Hjertmans lösning är bra, men tror att bredden inte blir tillräcklig för min smak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 Februari , 2013 När det gäller bredden, om du vill få maximal möjlighet att släppa ner i lä... Så lägger du storskotskenan över sittbrunnens sittytor. Beslaget fästs alltså i sidan en bit upp från sittytan, höjd anpassas mot trävirket om du ska ha sådant under skenan? Nog snyggast och lite starkare. Beslaget från Hjertmans viker du 90 grader åt sidan, dvs du för in din förstärkta storskotskena från sidan. Kraften tas upp av beslaget och vill du vars riktigt säker så straffar du ner hela skenan i mitten, mot durk. Så gjorde jag på min minibåt och om ägaren av Albin 57 nr 350 kan få fram en bild eller två så syns det rätt bra hur det funkar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 Februari , 2013 Jo mycket snöre blev det. Så jag kör med kättingvarianten lätt att kroka om skotet vid trimmning. Har du björk i skotskenan det hade jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 17 Februari , 2013 Hej Amanda... Du har fått flera bra förslag. Skall berätta mina erfarenheter i korthet. På förra båten satt skena precis där du vill ha den nu. Det första jag gjorde efter ett antal blåmärken på smalbenen var att ta bort den därifrån! Sedan var jag inne precis som funkis att göra den löstagbara och högt upp så jag kommer långt ut på sidorna och kan dra upp vagnen i lovarat ordentligt. Som tur var hann jag inte komma fram till den optimala lösningen av fästet innan jag kom på det riskfyllda med at i en krängande båt behöva klättra över ett ännu högre hinder för att passera från akterdelen av brunnen och ner i ruffen. Det blev istället en skotpunkt på akterdäcket samt en extra utväxlad kicktalja. På Fingaln sittter skenan i akterkant sittrbunnen , tvärs över hela vägen, helt ur vägen och bommen är mycket längre än seglet. För mig funkar det kanon. Alla linor ur vägen och jag kan skota hårt å plana ut på hård bidevind å få vagnen upp i lovart så bommen kommer närmare mitten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 19 Februari , 2013 Javisst, man får nästan alltid goda råd här. Och emellanåt kan man ge något själv. Jag lutar nog åt att göra den justering bakåt som jag nämnt. Det är en hyggligt lång sittbrunn, det handlar bara om ca 15 cm, jag kan använda det utrymme som blir mellan skenan och toften till en stuvpåse för storskotet. En lång bom är intressant., men sannolikt en katastrof för min båt med backstag. Fastnar redan nu rätt ofta. Men stort tack alla! /s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser