Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Suckan

Bränsleekonomi för halvplanande båtar?

Rekommendera Poster

Det börjar bli dags för större båt  och då börjar jag lite smått fundera på om slowboating är ett alternativ. Vi kollar bland annat på halvplanande båtar av typen Nimbus 280 Coupé.

Det jag inte riktigt blir klok på är ekonomifarten för halvplanande båtar. Finns det någon över huvud taget? Ska dom köras halvplanande eller är det meningen att de främst ska gå i max 8 knop (om båten är 8 meter)? De motorer som sitter i verkar ju också vara dimensionerade så att de måste ligga på maxvarv för att få båten att hålla sig över tröskeln. Hur är det tänkt? Vad säger ni som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med halvplanande båtar är väl inte främst ekonomin om man vill köra fortare än deplacementsfart utan snarare stabiliteten och en lugnare gång.

Sen är det en fördel att man kan köra både långsamt och snabbt.

Min Saga 315 går som snålast i tomgångsfart, ca 0,3 l/Nm. Vid fullt skaft ca 22 knop drar den 2,5.

Min vanligaste fart är 7 knop då den drar ungefär en halvliter.

 

Jag uppskattar att vara på sjön och har oftast inte bråttom så då passar 7 knop bra. Är det hög sjö så kör jag helst ca 16-17 knop då den plöjer vågorna bra. Förbrukningen då är, om jag minns rätt, ca 1,5 l/Nm.

 

Min uppfattning är att Nimbus båtar är lite snabbare och snålare än Sagas då de har lite grundare köl men det är bara något jag har fått för mig.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ett antal olika halvplanande båtar och tycker att det är en klar fördel med backslag & rak axel och att dessa inte har någon planingströskel vilket är bra om man har bekanta som åker slowboats eller snabbgående båtar dvs man kan anpassa sig efter sällskapet.

Idag kan vi köra max 8 knop innan planing eller ca 18 knop som lägst innan vi tappar planingen dvs den börjar gräva ner sig vilket är värdelöst när man har bekanta som har tex Nimbus 3000 och håller 10- 12 knop i marschfart.

Jag tycker att halvplanande båtar är att föredra pga att man slipper underhåll på drev etc...och att vi kunde gå in i grundare badvikar utan att vara rädd för sjögräs och att skrota propellrarna = duopropp= dyrt att laga.

Kommer att vid rätt tillfälle att byta tillbaka till en båt med rak axel och ett problemfritt backslag vilket jag saknat i ett antal år nu pga nämda fördelar.

Kolla gärna på norska Nidelv som är en mycket omtyckt halvplanande familjebåt till ett relativt bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack - ungefär som jag tänkte mig då alltså. Såpass snålt vid deplacementsfart låter ju extremt bra. Vi skulle nog i princip använda båten på samma premisser - snabbtransport skvalpsträckan Stockholm - Vaxholm och därefter ta det piano. 

Kan man alltså förutsätta att tidigare ägare tänkt likadant och att motorerna oftast inte gått med hög belastning i dessa båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns halvplanande båtar med drev och med utombordare. Det är inte drivlinor som avgör om en båt är halvplanande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suckan skrev:

Kan man alltså förutsätta att tidigare ägare tänkt likadant och att motorerna oftast inte gått med hög belastning i dessa båtar?

Nej, det kan nog inte göra. Finns ju lika många användningssätt som det fins båtägare.

Ett tips kan ju vara att kolla på loggen på en ev installerad GPS och se villken snittfarten har varit. Är ju inte helt säkert men kan ge en indikation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller motorer och hur tidigare ägare hanterat dom så gäller det nog att inte vara naiv utan gäller bara en sak och det är och testa ordentlig innan köp helst ihop med en duktig mekaniker eftersom det är så mycket pengar iblandade om man åker på en renovering - ofta är ju motorn halva värdet i båten.

- Även en ny motor med få gångtimmar kan vara helt slut om den gått för hårt medans en gammal motor som körts på rätt och servad ordentligt kan vara ett bra köp och hålla i många år utan stora investeringar.

Skall ni ofta averka långa sträckor snabbt i 15-20 knop så tycker jag att en planande båt som gäller annars är en halvplanande att föredra om det bara är någon enstaka gång som ni har bråttom. En halvplanande båt är så mkt trevligare över hela registret förrutom allra högst upp då dom kan bli svårstyrda, går att köra billigt vid ekonomi fart, driver inte så mycket, bättre komfort ombord mm mm.

När det gäller halvplanande så finns det även där olika skrov - min båt en Westford t.ex funkar nästan som en snipa så fort man lägger i propellern på framfart så gör den 8-9 knop skulle nog räcka med en 30-40 hk motor däremot dom sista knopen upp till 12 som är marschfart som kräver restarande 100 hästar plus halva havet följer med när båten reser sig så det är inte rätt båt om man vill ofta komma fram fort.

Tror att en Nimbus eller SAGA med rätt motor är ett bra val om du vill ha en snabb halvplanande båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en Nimbus 28DC förra sommaren, den drog 1,3l distansen i medeltal under hemresan på 785 distans. Då körde vi via Göta kanal så det gick med 5knop rätt lång bit men resterande del låg vi på 15-20 knop.

 

jämfört med den planande båt vi hade tidigare tyckte jag det var väldigt skönt att slippa planingströskeln som var ganska markant vid 13 knop på den tidigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...