Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Bosse

Tvingande regeler för nattvakt.

Rekommendera Poster

Min båtklubb arrenderade tidigare hamnen av kommunen. Då eftersom klubben skötte allt som hade med hamnen att göra så fanns det tvingande regler om nattvakt och jobbadagar, så långt inget direkt konstigt.

Men nu till i år har kommunen beslutat att återta hamnen med drift och skötsel, dvs båtplatsen hyrs av kommunen och klubben har inget med den att göra. Trots detta vill klubben tvinga oss mot vite (2500 kr.) att gå nattvakt i hamnen. Naturligtvis förstår jag nyttan med nattvakt men det känns konstigt att bli tvingad. 

Jag skall under nästa vecka höra med kommunen vad dom har för relation till klubben, tex är det obligatoriskt att vara medlemm i klubben för att få hyra plats, föreningsfrihet borde ju råda.

En annan sak som retar mig är jag fått en räkning på ej utfört dagsverke. Jag blev medlemm sent våren 2012 och fick per telefon veta vilken plats jag kunde lägga mig på samt att jag var tvungen att gå nattvakt, jag skulle kolla med sekreteraren vilken natt jag skulle gå. Jag gjorde detta, både kollade och gick min vakt, ensam för ingen annan dök upp. Ingen sa något om några dagsverken.

Eftersom jag är starkt emot alla typer av översitteri så kommer jag nu att göra allt för att slippa vara medlemm i klubben men ändå behålla min plats vid kommunens brygga.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jo har läst den. Men den svarar inte på alla mina funeringar.

Jag återkommer när jag pratat med kommunen.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter lite knepigt de där med att klubben har regler fast dom inte har med hamnen /bryggor och uthyrningen att göra ?

Varför finns klubben om den ändå inte är mer än en intresseförening , båtägera emellan ? Skumt ! Teoretiskt borde man kunna lämna klubben och ändå vara kund hos kommunen och där med hyra plats .....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jo precis så tänker jag med.

Visserligen har klubben ett annat berättigande med bla. klubbholme.

Vad jag skall kolla noggrant är om man måste vara med i klubben för att få behålla sin båtplats.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag iaf. fått böterna för ej utfört dagsverke avskrivna. Tyvärr har jag inte fått tag i någon ansvarig på kommunen, men jag fortsätter mitt korståg i morgon. Men även den i styrelsen i klubben jag talade med tyckte det verkade osannolikt att man skulle kunna vara tvingad att vara med  i klubben.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, något medlemskap i den klubben verkar tämligen bortkastat om inte klubben har (som du skriver) någon egen utehamn eller roliga aktiviteter.

Har den inte det så lär klubben snart bli en f.d. klubb om man inte byter bryggplatser till annan plats.

I övrigt lär du bli hänvisad av kommunen.

Lycka till.

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Bosse,

det var av samma anledning jag gick ur den lokala klubben här i staden på den tiden. Det räckte inte med att jag slet med båtupptagningarna och körde traktorn och slipvagnen, skulle gå nattvakt dessutom, när jag inte använde något av klubbens faciliteter för övrigt. Så jag gick ur klubben och fixade en vagn som kunde gå ner under vattenytan och sjösatte hemma i en vik. Läs om det på annan plats i tidigare tråd.

Förstår inte det här med att klubbar blir som små byråkratiska instanser när det är tänkt att det skall vara gemenskap och glädje och hjälpa varandra, inte utnyttja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar det hetta till!

Jag har fått reda på att kommunen avser att skicka ut nya kontrakt till båtplatsinnehavarna i hamnen. Det kan jag förstå, klart att kontrakten måste stå emellan de parter som faktiskt är involverade.

Men det mest spännande är att kommunens kontrakt kommer att innehålla en tvingande klausul om medlemskap i i båtklubben.  Undrar hur det kommer att gå med det?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant!

Jag tror dessvärre det i princip går att avtala vad som helst.

Här i Stockholm kräver nästan alla kommuner som arrenderar ut mark till båtklubbarna att man ska vara bosatt i kommunen för att få vara med i klubben och därmed kunna hyra båtplats.

Nästan alla som vill ha båt - men som inte bor i en skärgårdskommun - är hänvisade till de dyra marinorna.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ändå är ju marinaprserna här inte spec höga internationet sett. T ex Norge, England och för att inte tala om Rivieran har ju avsevärt högre priser. Såg på ett annat forum en som har en 35 fotare på engelska sydkusten. Han betalar 7000 pund per år för marinan. Ganska mycket högre än här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, detta är ju naturligtvis en del av problemet. Så länge efterfrågan är större än utbudet så har man som behövande väldigt lite att sätta emot.

För att jag inte skall bli ett nervöst vrak till rättshaverist så kanske det är bäst att ta mössan i hand, betala sina avgifter och se glad ut.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är naturligtvis lugnas att betala klubbavgiften. Om du betalar nu så har du ju ett år på dig att undersöka möjligheten att senare gå ur klubben.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en tendens till att båtklubbarna ersätts av marinor. Man betalar hellre en hög avgift än att arbeta i föreningen själv. Marinor med personal som sköter underhåll av anläggningen så det bara är bevakningen som föreningen sköter.

Även bevakningen kan läggas ut på bevakningsföretag.

En kostnadsfråga och kanske även en trivselfråga. Smaksak. De flesta ser föreningen som en kvarnsten, några trivs med den.

Arbete måste utföras. Ska kommunen sköta anläggningen så blir det förstås dyrare än om klubben gör det. Det är en avsevärd skillnad att låta anställd personal med arbetsgivaravgifter, semesterlön mm göra jobbet. Så länge det är tillåtet att göra skötseln själv med eget arbete är det en klar vinst. Det blir ju inga skatter betalda på det egna jobbet heller så skattmasen ser inte med blida ögon pä att anställdas arbete försvinner pga privatjobb.

Skattmasen ser det nog som en gråzon och gnuggar säkert geniknölarna för att få bort alla föreningar som inte inbringar många skattekronor. 

Mitt tips är att skynda långsamt med förändringen mot den dyra Marinamodellen och hålla emot så länge det går. Betala jobbarböterna snällt eller arbeta. 1500 spänn i böter när man nån gång missar en arbetsdag är billigt. Var får man en hantverkare för det priset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, snubblade du lite när du skrev detta eller var det tänkt som ett inlägg i en helt annan tråd?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det finns en styrelse i en båtklubb så borde det ju finnas ett årsmöte där man väljer dessa ledamöter. Alla medlemmar av en klubb skall ju få en inbjudan till årsmöte där har man ju som medlem rätt att lyfta frågor samt lägga motioner. Problemet många gånger är allt väldigt få människor besöker årsmöten och då får den lilla klick i en klubb som bryr sig mycket väldigt stor makt att påverka beslut och regelverk som gäller alla medlemmar. 

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ligger mycket i vad du säger här, självklart bör man gå på årsmöten.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så fel var väl inte forgus31:s inlägg.

Lite OT är det kanske, men inlägget handlar ju ändå om problematiken med dyra marinor (där man slipper göra så mycket själv) och de billigare - tyvärr ofta auktoritära - båtklubbarna (där mera arbete krävs och reglerna är stränga).

Rådet att försöka bibehålla den betydligt billigare driftformen båtklubb håller jag med om då kostnaderna annars kommer att dra iväg mot 2, 3 eller 4 gånger dagens avgift för dig och andra.

Ovanstående i kombinatoin med wahlis förslag att samla de som tycker som du och driva igenom lämpliga förändringar verkar utmärkt...

...men det finns en risk och det är att den styrelse som idag styr på sitt vis inte vill vara med på förändringen. Ni måste vara beredda att själva äntra styrelserummet.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har upplevt båda varianterna. Både privata båtklubben med arrenderad hamnmark och som vi har nu kommunalägt driftbolag som sköter allt utom bevakningen.

Båtklubben var ju trevlig och vi var med på lite festligheter, låg i uthamnen nån gång men var aldrig på mötena. Är inte så intresserad av sånt men jobbade på arbetsdagarna med att stötta upp hamnskjulet som var fallfärdigt, bryggor, bojstensbesiktning mm.

Nu gör vi bara bevakningsnatten sommartid och där är man ibland ensam fast det borde vara femton personer. Hamnföreningen har inget med hamnanläggningen att göra utan är mer en bevaknings och intresseförening. Böter för utebliven bevakningsnatt betalar jag men boten är frivillig.

Skulle gissa att det blir bevakningsbolag i förlängningen också då frivillig bot inte är så effektiv.

Att gå ensam på natten får mig att känna mig gammalmodig och dum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara ett stickspår i diskussionen om nattvakt , vi har provat nattvaktsvängen på vår klubb ...trot eller ej , men det var på dagtid vi fick påhälsningarna :-0 ( obs ..slipen vintertid )

Tjuvar på natten är nog bara på film , tydligen :-)

( en av båtarna har ett larm som loggar mot mobilen , och i hans båt var dom och rotade runt många gånger och givetvis då bara dagtid )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...