Gå till innehåll
måndag 24 mars 2025
EmilH

En rek. av ny GPS puck

Rekommendera Poster

Hej

Har en HI-204E Haicom gps puck, en modell jag förstått är ganska vanlig. Jag får inte den att fungera särskilt bra m Win 7. Varje gång datorn stängts av måste den ominst. Haicoms egna drivisar verkar inte lösa problemet.

Så en ny puck verkar klart enklast, någon som rek. någon speciell?. har hittat ett par olika på Kjell&Co

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/gps/gps-mottagare/globalsat-bu-353-p31053

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/gps/gps-mottagare/navilock-gps-nl-602u-usb-p34501

Är detta något att ha? Är den dyrare bättre? Eller skall vi ha något helt annat?

Vi ( pappas båt :) ) kör med seaclear.

På förhand tack

Som kuriosa så har pappa köpt en 10m motorseglare, Nauticat. men när han var sjöman på 60 talet var det dåligt med gpser :) Så vi är nya på detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte hjälpa dig, men passar på att undra. Använder man puck med laptop fortfarande? Eller gäller GPS-plotter? Eller Pad? Sorry att jag är lite off topic.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder en puck med benämningen BU-353/BR-355 och kan

bara säga att den funkar bra. Tror att jag gav något liknande som

K&C tar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BU-353, USB-puck. Det är en bra GPS. Kostar 210 spänn på eBay. Jag har en BR-355, (seriell) direktkopplad till min VHF. Den är snabbare än originalet till plottern. Kom ihåg att plocka bort magneten bara!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här, köpte en BU-353-W från US GlobalSat (USB-puck) på Inet.se för några hundralappar och den har fungerat klanderfritt för mig (Win 7). Den bygger på chippar från SiRF som vad jag förstått är den volymmässigt största leverantören.

Men den finns nu med ett nyare chip. Det äldre chippet som jag har (SiRF Star III) lär inte fungera med Windows 8 och jag tror inte att det tillverkas längre eller att dom uppdaterar drivrutinerna. Det är ersatt av SiRF Star IV som jag tror man ska hålla ögonen på i stället.

Modellen som ersatt min heter BU-353-S4 och tillvekas (bl.a ?) av US Globalsat: http://www.usglobalsat.com/p-688-bu-353-s4.aspx#images/product/large/688.jpg

Jag tycker man ska titta mer på chipet än på vad prylen heter. Många tillverkare monterar in standardchips i egna plasthöljen med sitt eget namn tryckt på utsidan. Och det är drivrutinerna och chippet som bestämmer hur bra det fungerar, inte vad som står tryckt på plasten.

Det lär även finnas piratversioner av GPS-chippar enligt chiptillverkarens hemsida. Kanske är det så att om man hittar en väldigt billig puck av helt okänt fabrikat så riskerar man att få vad man betalar för?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För normalt bruk räcker det nog med SiRFStarIII, det senaste är väl annars SiRFStarV som även klara GLONASS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

???

Varför köpa en äldre modell som inte supportas längre och som därför inte går använda i t.ex Windows 8? SiRF Star IV är säkert inte dyrare utan det gäller bara att undvika gamla modeller som ev. finns i lager.

Även om man inte planerar för Windows 8 idag känns det väl onödigt att behöva slänga pucken när/om man köper en ny dator?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den enda anledningen till att köpa den äldre är man vet att den fungerar med allt utom W8. Det kanske SiRFStar IV gör också men det bör man kanske utreda. Nästa modell baserad på SiRFStarV blir betydligt mer intressant med GLONASS, det ger några meters bättre precision i Sverige.

Fungerar navigationspgmen med W8?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OpenCPN verkar fungera bra under Win-8 men eftersom min puck (SiRF Star III) inte fungerar så kan jag inte testa någon aktiv navigation.

(Har bara testat i en virutell maskin, men får error 10 device can not start i enhetshanteraren.  Och enligt tillverkarens hemsida bör det inte heller fungera. Kommer att undvika Win-8 så länge det går - fast det kanske känns bättre på plattor/pekskärmar? Och då får jag köpa ny puck, men den dagen den sorgen.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...