Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Flintstone

Nytt sjövattenfilter, ej 100% tätt...

Rekommendera Poster

Jag passade på på Seaseas mässrea att skaffa ett nytt sjövattenfilter till motorn då detta saknades i båten (jag ska också fixa flödesstoppsvarnare i filtret). Detta filter är det: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=7273

Nu undrar jag hur pass viktigt det är att detta filter är 100 % tätt? Om jag håller för ena hålet och blåser i det andra så märks det tydligt att det läcker i skarven mellan det genomskinliga locket och själva filterhuset. För mig känns det som att detta kommer reducera impellerpumpens effektivitet en hel del eftersom den kommer kunna suga luft. Kikar jag genom locket så tycker jag mig se att den stora O-ringen deformeras när jag drar åt.

Är det någon annan som har ett liknande filter och vet ifall det är OK med en smula läckage?

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att du drar för hårt så att o-ringen deformeras? Har du provat med lite glidmedel typ såpa eller matolja på oringen? Jag tror ju att det skall vara toktätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ett snarlikt filter, det måste vara 100% tätt impeller suger luft lättare än vatten.

Min korg som samlar skräpet i filtret har en tendens att ändra forn på vintern när den inte är i klämm under locket, blir för hög så jag inte kan skruva locket tätt, har fått justera höjden.

Westis bra tipps med smörja på o-ringen

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte är tätt kommer dessutom vattnet i filtret och i slangen ner till bottenventilen att rinna ut när du stannar motorn. Så vid varje start måste impellern suga luft en stund innan den får vatten. Känns inte heller helt jättebra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så har jag resonerat, 100 % tätt är en förutsättning för att inte pumpfunktionen ska påverkas.

Jag testade att smörja O-ringen provisoriskt med lite diskmedel och det blev en klar förbättring, kanske 99 % tätt, men det är väldigt känsligt för hur hårt locket dras åt. En aning för lite eller en aning för mycket så läcker det rejält igen. Det är ju enkelt att testa tätheten när jag har filtret löst men när det är monterat i båten kommer jag ju inte kunna göra det.

Konstruktionen är sån att O-ringen sitter löst fast mot det genomskinliga locket och filterhuset har bara en platt yta som O-ringen ska täta emot. Jag tycker att O-ringen känns en aning tunn och att den kanske har en aning liten diameter. Det går inte att lägga O-ringen mot den platta ytan i huset, då faller den ned.

Jag funderar därför på om det vore idé att ta med filtret till typ Momentum och se ifall de har en lite grövre, och ev. med större diameter (detta kanske löser sig med grövre dock), O-ring. Dimensionerna är ju inte så kritiska eftersom det inte finns något O-ringsspår.

Tycker dock att det borde fungera från början eftersom filtret är helt nytt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena! prova att suga i filtret .Du ska ha det på sugsidan, då tätar det sig själv.

mvh, Anders.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha...det var ju en klok tanke Anders! Nu kan jag inte testa det eftersom jag inte köpt några rörkopplingar och det är riktigt svårt att få till något bra sug runt hålen.

Får ta och kika lite närmare på konstruktionen, det kan ju vara så att O-ringen sitter jättebra mot locket när den utsätts för undertryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom är det bättre att filtrera bort skräpet innan det kan fastna i pumpen, säkerhetsmässigt är det också bra då dom inte brukar vara gjorda för något större tryck och om kylningen blir blockerad kan trycket stiga till ohälsosamma nivåer. Sugsidan är helt klart att föredra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att filtret ska sättas på sugsidan har det aldrig varit någon tvekan om. Filtret kommer vara svanhalsen i systemet, alltså med vattenivån ovanför vattenlinjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt Fred,trodde inget annat heller.

Lite fysik/matte,Lockets yta ca 200kvadrat cm. och om du då blåser med 0,1kg så vill locket lyfta med ca20kg, Tänk på att inte ha den för högt ,det räcker med ett par dec över vattenlinjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt med lite äkta fysik på forumet, mer sånt! yes smiley

Jag känner mig nu trygg med att testa filtret som det är...funkar det inte så kan jag ju alltid byta O-ring senare. Jag har också fått bekräftat av en annan båtägare som använder samma filter att det fungerar utan att byta O-ring med förbehållet att mitt filter inte är ett måndagsex givetvis.

Jag är ganska begränsad höjdmässigt på grund av motorluckan men jag tror att det kommer bli perfekt där jag tänker mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...