Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Rormalja

MercMonitor till bra pris?

Rekommendera Poster

Jag är Optimaxägare sedan en tid och har SystemTach och SystemSpeed som funkar väldigt bra. Nu vill jag dock ha nya grejer och tittar på MercMonitor som ersättare för mina gamla instrument, bland annat för att få motordata på plottern via NMEA 2000.

- Vet någon om det går att köpa SmartCraft-grejer till bättre pris från t.ex. Storbritannien?

- Finns det en vettig beskrivning av olika varianter av MercMonitor för att förstå skillnaden? Det verkar som det finns en variant med inbyggd GPS, vilket verkar bra om man inte alltid har sin plotter med sig. Då kan man ändå få fart och förbrukning per sjömil på MercMonitorn.

- Finns det någon handlare i Stockholmsområdet som kan SmartCraft? Jag har varit hos de stora och de har verkligen nollkoll!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet så kräver alla 3 olika modellerna en separat gps/nmea2k för att få full funktion. Dom finns i Level 1,2 och 3. Skillnaderna ligger i olika funktioner.

Bästa pris och garanterat bästa support i Sverige hittar du hos MSP på Lidingö http://lassenorrman.se/index.htm

Annars så är det USA som gäller för bra priser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också intresserad av mercmonitor,

4 år senare är det någon som vet något ställe i Sverige som säljer detta till ett humant pris?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade till slut en på Blocket och har varit väldigt nöjd med att få framför allt data om förbrukningen per sjömil på ett enkelt sätt. Jag kör med en enkel NMEA 0183-GPS för att få in hastighetsdata och det funkar bra.

Däremot fattar jag inte hur Brunswick Marin i Sverige tänker. De har bra produkter, inte minst SmartCraft men det är helt omöjligt att hitta information eller ens en produktkatalog på nätet. De flesta återförsäljare är helt okunniga och även på Brunswick i Sverige är det svårt att få svar.

Jag tror inte att den finns billig i Sverige men skulle kontakta Marindepån i Danderyd där de har viss kompetens om SmartCraft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet, om jag köper detta paket, är det komplett då? Eller behöver jag köpa mer saker för att få mercmonitoren att funka?

Jag har en 4.3 mpi från 2006

IMG_1765.PNG

Redigerad av RiRi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...