martinji 0 Postad 15 Februari , 2013 Hej ! Är det någon som har erfarenhet av motorstorlek på flipper 760 ? Vår familj letar efter ett bra exemplar, har förstått att motor på 130-150hk är för dåligt. Finns med dieslar 170-220 hk, räcker 170? Vore tacksam för allmän info och erfarenheter av denna båt . Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 15 Februari , 2013 Hej, Vi ägde tidigare en Flipper 760 med en kad32. Då den har både turbo, samt kompressor så var det en trevlig motor för den båten. Jag har inte provkört någon med en orginal AD31 men kan misstänka att dessa upplevs som slöa och att det tar tid för att komma upp i planing med lite packning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 15 Februari , 2013 Hej! Vi har också haft en Flipper 760 under många år. I den satt en VP AD 41:a. Satte dit den själv efter ett byte från en bensinfyra. Eftersom jag då hade möjligheten att själv välja så var det just då den mest passande motorn. Den hade en max fart på dryga trettio knop. Marschade behagligt i 23-25 knop. Dieselförbrukningen låg då på ca 1 l/sjömil. Som jag upplevde det då kunde detta inte vara annat den mest optimala motorn för den båten om man tittar på ekonomi och prestanda. Var som mest åtta vuxna personer i båten och även då gjorde båten trettio knop. Tog lite längre tid att plana ut men inga större problem. Motorn är enkel, driftsäker och hyfsad bränsleförbrukning om den sköts på ett rekommenderat sätt. Det är en sexcylindrig motor som från början var på 200 hkr. Hittar Du en Flipper 760 med denna motor som är i bra skick så blir Du inte besviken. Om Du ska åka hyfsat bekvämt ska Du inte ha mindre motor än denna. Jag vet att det finns några med AD 31. Dom är alldeles för svaga. Du frågar om 170 räcker.Tja, räcker gör det kanske men lik förbaskat så rekommenderar jag minst 200 hk! /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinji 0 Postad 15 Februari , 2013 Hej ! Vad jag förstår så är en kad32 på 170hk, Enligt uppgift är den stötig om det går lite sjö, stort problem ? Vid vilka farter ? redan vid 15knop eller upp emot 20 ? Vad är problemet med att bädda ner dinetten till bädd ? finns kommentar på nätet om det. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 15 Februari , 2013 Dom flesta planande familjebåtar dunkar, mer eller mindre. Det är svårt att kommentera eftersom det är lite upp till var och en hur man upplever det. Reglerar Du det med drev och trimplan så är det inga större problem. Men visst finns det båtar med större V-botten och går mjukare. Det bästa är att du själv provar båten då det blåser lite. Har idag en Nimbus 28 DC och det dunkar i den också när det går sjö. 760:n är ganska platt i botten men det gör i stället att den planar lätt och har en lägre bränsleförbrukning. Dock märkte jag en skillnad då jag satte dit 41:an mot bensinfyran. Då gick den betydligt mjukare i sjön. Det är lite pysslande med bäddning av dinetten. Vi bäddade den inte särskilt ofta så jag såg det inte som ett problem som sådant. Det som man behöver titta till med jämna mellanrum är takluckan . Där sitter ett länksystem som behöver smörjas och fixas med ibland. Kolla tätningslister. Det är heller inte fel om det finns bogpropeller. Ska man in på trånga ställen och det blåser lite så har den lätt att flytta sig åt det håll man inte alltid önskar. Vi hade inte en sådan men det gick ändå, bara man var lite bestämd med reglaget. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinji 0 Postad 15 Februari , 2013 Hej ! Finns det några klassiska fel som man skall spana efter när man är tittar ! skrov, läckage, motor drev etc.... Väldigt svårt att avgöra skick på motor och drev för en som inte har erfarenhet av inombordare, svårt att bedöma drev, ja man kan ju kolla oljan men inte mycket mer ? /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 15 Februari , 2013 Båten som sådan har väl inga speciella generalfel. Sen beror det på helt och hållet hur den är skött, det kan vara ett vrak och det kan finnas den som ser ut som ny. En av om Du vill kalla fel, det har jag redan nämnt och det är takluckan som behöver lite vård ibland. Ventilen till avtappningen av toatanken sitter lite trångt till, kolla så den är ok. Vad det gäller motor och drev så är det också helt beroende hur det är skött. Eftersom det kan finnas olika motorer så går det inte svara på utan bedömas från fall till fall. I mitt exempel betr. 41:a så är det en mycket pålitlig och slitstark motor men även en sådan kan misshandlas och naturligtvis vara sliten. Då Du säger att Du inte är så kunnig på motorer och drev, det bästa Du kan göra, ta med Dig en sakkunig alt. en besiktningsman då Du funnit ett ex. som Du är intresserad av. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser