Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Yezziqa

Ännu en som vill bo i båten

Rekommendera Poster

Hallå alla glada seglare!

jag tänker flytta till Stockholm i höst och jag vill lära mig segla. Så för att slå två flugor i en smäll  funderar jag på att köpa en segelbåt för att bosätta mig i. Så nu behöver jag er hjälp med val av båt. Jag har läst tråden om KillerBoo som bosatte sig i en Maxi 77 och andra med samma planer och det verkar vara en bra båt. Dock har jag några krav på boendet.

Det ska finnas en ordentlig toalett med handfat, helst dusch och en ordentlig dörr man kan stänga om sig.

Kök med kokplatta, vask och kyl, gärna ugn, frys?

Helst vill jag ha nån i storlek som Maxi 77, finns den storleken med allt som jag räknat upp?

Den ska iaf vara så pass liten att jag kan segla den själv.

En bra nybörjarbåt.

En prislapp under 100 000 hade varit kanon. Hoppas jag på för mycket?

Gärna isolerad som håller värmen lite extra på vintern. Någon nämnde etap och sadler, tankar kring det?

Så nu hoppas jag att ni kunniga seglare har några idéer om vad som hade passat mig.

Jag har förstått att det är svårt med båtplats i Stockholm, har ni några tips där?

OBS! Jag är inte alls lika händig som KillerBoo och ser helst att båten redan är utrustad med listan ovan. Hoppas mina krav är rimliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag rekommenderar Sunwind 26 eller 27 som den senare versionen heter. Det är förmodligen den rymligaste båten i storleksklassen. Den är 7.80x2.60m, Maxi 77 är 7.62x2.50.

Sunwind har avskild toalett med handfat, duschutrymme får du inte i den här storleksklassen. Den har ett förhållandevis stort pentryutrymme, spis med ugn är inte standard och jag vet ej om det får plats. Frys tillhör inte standard och sällan extrautr på en båt i denna storlek, men det finns kyl/frysboxar att köpa, de drar mycket ström som frys och det förutsätter landströmsanslutning.

Sundwind är känd för att vara välbygd gällande skrov och däck mm. Den byggdes i många exemplar så den förekommer ofta i begagnadannonser. Du får en hyfsad Sunwind för 100 000kr, tänk på att det är en båt som är drygt 30 år-anlita en besiktningsman när du hittat båten som du gillar.

Kolla mer info på sailguide.com/båtfakta

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt svar har du redan fått, på fendern.se.

För er som inte orkar klicka på länken så är sammanfattningen: Dålig idé. En vettig bobåt är inte en vettig nybörjarbåt att lära sig segla i. Budgeten saknar en nolla på slutet för uppställda krav och det är dyrt att bo i båt i Stockholm, mycket dyrt.

Edit: gick visst inte att direktlänka till inlägg på fendern. Ni får klicka er fram till det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med den kravlistan är det nog svårt att få en båt i storlek med Maxi 77 och dessutom för 100 000 kr.

Nu har jag ju svårt att tro att det finns mer än nån enstaka personer som har tummen mitt i näven. Det handlar snarare om att våga. Allt som görs är det ju bara människor som gör. Sen är det ju så att det man gör första gången är alltid svårt, men övning ger färdighet.

Själv är jag inte speciellt händig och i det närmaste en teknisk analfabet. Dock saknar jag den spärren som upplyser mig om att jag egentligen inte kan och har under åren dels lärt mig en del och dels lärt mig hur jag skall fusk till det, så att de värsta tabbarna inte syns. Det sista är också en konst. wink För att i viss mån skyla över min bristande förmåga att göra ett perfekt jobb brukar jag lite skämtsamt säga att jag har ett krav på det jag gör på min båt och det är att arbetet får bara inte se värre ut än skepparn och om man har det i åtanke så blir ju det jag gör ganska bra.

En båt som hade varit en perfekt bobåt är den båten jag har. En Fjord 28 CS. Planlösningen  enligt bilden. Det finns 2 kojer i förpiken (plus möjlighet med iläggsskiva)

Toalett med utdragbart handfat på Babord och en stor garderob på Styrbord. Dörren som döljer toaletten stänger man mot förpiken och dörren som döljer garderoben stänger man mot salongen och får på så sätt ett strort toalettutrymme, där utrymmet emellan själva toaletten och garderoben kan utnytjas som duchplats. Durken och utrymmet under är annpassat för att ta emot duchvattnet som pumpas ut med en speciell pump.

Relativt stor däcksalong med inre styrplats och en dinett. Pentryt längs styrbordsidan med Diskho och ett Origokök - skulle kunna ersättas med en dubbel elekrisk platta. Min båt har ett kylskåp som går både på 12 och 230 volt, men kommer nog så småning om att ersättas med ett kyl som går enbart på 12 V. I hamn använder jag ofta vattenkokare för att värma kaffe och diskvatten. Har funderat på att sätta in en liten microvågsugn i ena gaveln på dinetten. 

Med ett tält över sittbrunnen fär man ett extra uterum. Sen har båten en akterruff.

Att få tag på en sån båt som är helt klar är nog svårt - om du inte väntar tills jag är död - hoppas jag blir ganska färdig med de arbetena jag håller på med till dess. wink

Seglar inte allt för oävet för att va en motorseglare, men har naturligtvis inte segelegenskaper som får en att hissna av lyckorus. Kan man inte segla kan kanske båtens egenskaper snarare ta död på den första entusiasmen. För min del, som har seglat hela livet, duger den seglingsmässigt.

Men som bobåt hade den varit perfekt.

Har en liknade favoritbåst som i nästan alla avseede är bättre än min. http://www.dba.dk/beneteau-evasion-29-aarg/id-82998932/

När jag köpte min båt, som fanns nästgård, fanns den närmsta Beneteau Evasion 29 i norra Tyskland. Var och tittade på den, men den kostade mer än dubbelt så mycket som den jag köpte och de pengarna hade jag inte.

post-945-1394237401,2551_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du funderat på var man tömmer toan någonstans när man bor ombord på det viset? Det har jag. Vi vistas ju ombord mellan april - december och det går ju bra när man kan åka tillen tömmningsstation men fryser man in på vintern går ju inte det.

Hur är det ordnat för  er som bor ombord. I en marina kan man väl duscha och gå på toa  i någon byggnad antar jag. Det blir som att ha utesass förr - potta inne gissar jag.

Men dom som ligger längs kajerna i Stockholm tex, hur gör dom?

Jag tror inte heller du kommer att vilja duscha ombord på vintern, det är fuktigt nog ombord ändå. Vet genom bloggar att sådant lättast fixas på jobbet. Och tvätten hos vänner eller släkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående båtarna längs kajerna i Stockholm... de är anslutna till el, vatten och avlopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha bott två år på båt i Sverige och lika länge på båt i Medelhavet, så kan jag bara konstatera att Sverige inte är gjort för att bo på liten båt på vintern.

Tvätta t.ex, idag finns det inte några tvättinrättningar som tar emot hushållstvätt. De mynttvättomater som fanns för existerar inte längre. Att tvätta hos kompisar funkar ett tag.

Har du inte luftburen värme som t.ex en Ebersprächer eller Wallas dieselvärme så får du problem med fukt i alla skåp, oavsett hur väl isolerad båten är. Alllt möglar. Läderskor t.ex är utmärkta mögelhärdar.

I Södra Sverige där vi bodde var det ytterst få båtklubbar som tillät boende på båt, stadskajerna var inte heller tillåtet område.

Men om man bortser från allt det negativa på vintern, så är det en härlig frihetskänsla övriga året.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med Ladyannila.även fast vi inte övervintrat i Sverige.

En annan sak som kan vara problem är vatten.(om man inte har watermaker)

Detta stängs av på bryggan på vintern.

Det finns olika alternativ att lösa detta.

Antingen tar man in vattenslangen efter varje gång man använt den annars får man lägga en slang på botten som man tar upp när det behöver fyllas.(pluggad i båda ändar)

Vi har denna vinter 215m till vattnet.

Fyller 1gång i veckan,en bra dag tar det 4timmar ibland längre om det fryser och strular.

Och kampen mot fukten,ebern går från sep till mars dygnet runt.(släpa disel dunk)

Båt att bo i Sverige med,hm.

Decksaloon typ nauticat är fina MEN kräver mer värme än en flushdeckad båt.

Vilken båt du än bor i så går det med rätt inställning.

Allt beror på hur mycket man är beredd på att offra,vi bor nu tredje vintern ombord(Nederländerna)och tycker att detta är toppen.

Det känns inte som att vi offrar någonting längre utan bara lever livet.

Jag ska erkänna att bo ombord i Nederländerna är mycket lättare än Sverige.

Det är okej att göra det på de flesta ställen här och så är vintrarna inte lika stränga här som i Sverige.

Vi hade tänkt att testa en vinter i Stockholm men när första snön kom i slutet på november det året så flydde vi söder över och har inte ångrat det än.

Mitt råd,gör det skaffa en båt testa.Var det inget för dig sälj båten, då vet du.

Lycka till.Och välkomen till forumet Yezziqa. Kolla vinterplats på Biskopsudden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen aning. De går via de föreningar som hyr en del av kajen. Och kön till dessa brukar vara låååååååång. Tveksamt om de ens tar emot fritidsbåtar typ Maxi 77.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är nog ansluningsavgifterna humana.

Annars är ju inte 20 000 kr onormalt för en elanslutning på 3x25 A och 80 - 100 000 kr för en VA-anslutning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,du bör få tag på en båt som skrovet är byggt med distanmaterial typ divynicel,alla ytor som är oisolerade kommer att drypa av fukt ere riktigt kallt kommer det se ut som en glass box invändigt, Sök dig till mälaren =sötvatten,2 björnfilter 1grov, 1kol så har du perfekt vatten,till tvätt o hygien, Har själv bott åretrunt på båt men under lyxigaförhållanden.

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...