Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Chha

Våren hägrar

Rekommendera Poster

Nu är man allt bra sugen att få komma ut på sjön, hur ser era sjösättningsplaner ut? Själv siktar jag in mig på den 25/4.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga nu. Beror på hur våren ser ut. När det till slut smäller till och snön smälter så är det 1000 olika saker som ska göras och man sliter som ett djur för att hinna med allt.

Även om båten/båtarna ligger högt i prio är det så mycket annat som ska göras så jag brukar försöka planera in arbetsdagar. Blir den klar då så åker den i. Annars blir det senare.

I år har jag planerat jobbdagar under påsken, men vi får se.

Men det är alltid skönt att komma i tidigt för då är skärgården som finast - och lugnast!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till den 1/5 lär mobilkranen vara beställd av klubben, då skall hon i färdig eller ej.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här uppe i norrbotten kan man bara drömma om sjösättning nu om man tittar ut och ser en meter med snö, men jag ska i alla fall försöka ta mig till båten i helgen för att plocka hem lite bänkskivor och dynor som ska renoveras....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten ligger i som vanligt de senaste 20 vintrarna. Vi har nu tio cm is runt båten. Men bara tre meter till fritt vatten akter om. En större båt bröt isen igår i hamnen.

Idag monterade jag en smartroller om fockstaget. Tog en halvtimme med stela fingrar.

Innan frosten kom efter nyår gjorde jag en rulle till klyvaren. Två framhjulsnav, skärbräda och lite gängad m6 gängad stång och jag hade en rulle för parkering av genuan på peket. Noll kronor. se bild.

Ja nu suger det i provtursgubben. Det verkar ju bli lugnt väder kommande vecka.

I morgon startar jag den gröna och kör bort isen akterut. Så nu närmar det sig.

Stå ut Ni uppe ii norr det kommer alltid en vår även om det verkar otroligt med 1 m snö.

Hälsningar Uno på Hönö

post-10024031-1394237400,8415_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tradition är alltid påsk, oavsett när den är. Hade en magisk påskafton på en spegelblank Vättern 2011.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger i och väntar på islossning. Intressant med din rulle har förstorat upp din bild men ser inte konstruktione. Du får gärna återkomma med förtydligande. Älskar kluriga lågbudgetlösningar.  Köpte ett vrak från din hemmahamn för 2 år sen. http://lasselundell.se/if.html

post-571-1394237400,8966_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är bild på cykelnavs rullen till min klyvare.

Isen väck akterut.

Hälsningar uno 

post-10024031-1394237401,5313_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bilden är på varvgrannens fina träbåt

Snö har det kommitt så mycket att den ligger tjock trots många dagar med plusgrader. Och isen är så tjock att 2500 personer förra helgen kunde åka ett tävlingslopp på den.

Men i går började koltrasten sjunga i Uppsala och som vanligt finns det alltid någon som pysslar på varvet. Dock inte vi som renoverat i vårt sorgligt eftersatta hem. På söndag hoppas jag i alla fall på att få dona lite (om jag får sova i natt,  24-timmars jour)

Och det börjar dyka upp båtprylar på posten. I Valentinpresent fick jag tex zinkanoder och en generatorrem av min romantiske man (och lite tulpaner)

Vi har en hel del arbeten att utföra som inte är vårrustning. Dock inga som hindrar den sjösättning som ska ske den 27 april.

Då brukar isen ha gått. De sköt upp sjösättningen ett år då det såg mörkt ut men på den ordinarie sjösättningsdagen försvann den spårlöst. Där stog ett gäng snopna båtägare.

Ett år fick vi skjuta upp sjösättningen för att bryggorna låg under vattnet. Har aldrig sett så högt vatten efter det.

Vi får hoppas på en normal (och tidig) vårflod i år.

post-2001-1394237401,7412_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu så har jag med egna ögon konstaterat att isen är väck! Allt klart för sjösättning, härligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första sjösättningsdag i vår hamn är 4/5, så då planerar vi att sjösätta... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu så äntligen har vi henne i sjön, känns så jäkla härligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis!

Vi har skjutit upp sjösättniingen från den 27 april till oklart datum. Isen ligger tjock i hamnen men i går så försvann isen på sjön på 5 minuter medan jag såg på. Helt märkligt. Tror också att isen i hamnen kommer att vara borta till den 27 men vi har problem med högt vattenstånd och stark ström i Fyrisån där vi lägger i.

Kommer hur som helst inte vara så kul att behöva stå på land nu när isen har gått

Bilden är från Fyrisån där bryggorna ligger under vatten

post-2001-1394237472,1068_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

12 maj. Ska bara återställa motorn som jag har pillat med (helt i onödan). Man ska inte starta saker som man inte har tid med, men det är svårt att hinna med. Efter sjösättningen är det några timmars körning för att komma från varvet till hamnen.

På lördag är det arbetsplikt i hamnen och i bostadsföreningen samtidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att man skall starta projekt som man inte har tid med. Annars får man aldrig gjort nåt på båten. Det är ju den som vissa familjemedlemmar inte har nån förståellse för och följdaktligen är det den som man inte har nån tid till. indecision

Våren hägrar var ju trådens rubrik och en synonym till hägra är ju framstå som en dröm.

Dagens matrialtransport från ungefär Smögenbron genom Smögens hamn och till arbetstället på utsidag gick i behagliga  ca 15 m/sekwink. Värst skvätte det på insidan Smögen. Vi hann att avsluta dagens arbete innan regnet kom i nån större omfattning. Att vårens ankomst framstår som en dröm är ju helt riktigt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sämsta tänkbara dag var igår hemma och då passade jag på att sjösätta båten :) men men nu ligger den i iaf. Nu är det bara att vänta på det härliga vädret som verkar ligga en bit bort tyvärr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...