Gå till innehåll
lördag 22 mars 2025
Amanda31

Spinn i toppen

Rekommendera Poster

Har en one off  halvtonnare ca 31 fot. Riggen är konad och partialriggad 7/8. Raka spridare och backstag i höjd med förstaget. Skulle dock vilja hissa en stor spinnaker jag har i masttoppen i stället för som nu strax ovanför förstagsinfästningen.  Men är förstås osäker på om masten klarar belastningen sidledes. Akterstaget tar väl belastningen framåt.

Skulle det fungera om jag har en fiol som stagar upp toppen (givet att fiolstagets lägre infästning är betydligt under vantfästena)? Eller kan jag komplettera med toppvant och använda befintliga övre spridarparet?

Antar att man bör fråga ex-viss Benns, men någon här kanske har erfarenhet eller testat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ge några garantier...

Det går bra att flytta upp spinnaker-/gennaker-fall till masttoppen. Fiolstag stärker självklart toppen men det ska gå även utan. Däremot ska du inte hissa code zero högre upp än i ordinarie spinnakerfall, de drar för mycket i sida för att kunna flytta upp fästpunkten.

Masttillverkarna är mer tveksamma till att flytta upp spinnfallet men de vill nog ha större marginaler......

(Mina kommentarer är från kunskaper jag fått vid diskussion om denna fråga med min segelmakare.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderade detsamma några år tillbaka för min Wasa55, som har samma rigg layout. Konsulterade masttillverkaren, som sade, att det gär att flytta fallboxen för spinnaker 70 cm högre utan att förstärka toppen. Så det var vad jag gjorde för att flyga en UPS gennaker.

Vissa Wasa55:or har mast topp spinnaker/gennaker; de använder extra fiolstag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet inte jag hur det är med hållfasthetsreglerna det går säkert bra med en fiol. Men jag läste någonstans att ett kilo i masten motsvarar tio kilo i kölen. Så blir vinsten med en större spinne på undanvinden värt förlusten på kryss ioch med mer avdrift osv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej! Gör det inte. Vet själv vilka enorma sidkrafter som kan uppstå i halvvind och kanske några grader högre till och med med traditionell spinnaker. Eller i samband med att man råkar få ett uppskär (händer för all del inte den som vaksamt släpper efter på lägajen i tid).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Låter som jag skulle kunna flytta upp åtminstone 50 cm. Men för att topphissa är det nog bäst att rådfråga masttillverkare. Till saken hör ju att masten är konad ochkså, så den är klenare en vanliga master i toppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...