Amanda31 21 Postad 13 Februari , 2013 Behöver komplettera med ett extra sprayhoodrör. Antar att alu är bäst. Eller finns det andra material? Kan man böja ett sådan rör själv? Hur? Plast? Finns det att köpa i vilka byggvaruhus som helst eller måste man till en skeppshandel eller kapellmakare? Bor i Uppsalatrakten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lidfors 8 Postad 14 Februari , 2013 Köpte skälv rör på Watski alu 18mm.När jag tillverkade min sprayhood. Dom är lättbockade.du gör tex. så här Fyll röret med sand el vatten plugga bägge ändarna viktigt att det ej är tomrum/luft kvar i röret. Detta hindrar röret att plattas till.framför allt vid snäva radier. Tillverka en mall i trä att bocka röret runt tänk på att du behöver möglighet att överbockaen del då röret fjädrar tillbaka lite grann. Det är lättare än du tror.Lycka till. Lidfors Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 14 Februari , 2013 Låter som jag kan klara av. Jag har redan två proffsbockade rör, men behöver ett kompletteringsrör. Så jag ställer inte till det totalt om jag missar någon cm. Antar att Hjertmans som finns i Upsala har liknande sortiment som Watski. Men detta med sand låter lite otympligt. Behövs detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 14 Februari , 2013 Ja, sand eller vatten är viktigt så att röret inte deformeras eller tom. knippar sig när du böjer det runt din mall. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 14 Februari , 2013 Hittade detta på Biltema. Kanske användbart. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Rorbockningsverktyg-86056/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 16 Februari , 2013 Om du använder ett rörbockningsverktug behöver du inte fylla röret innan du bockar det. Dessa verktyg är främst till för mjuka rör, men jag tror att de borde funka även för rör till sprayhoodbågar. Jag har själv bockat 10 mm rostfria (inte särskilt mjuka) rör och det har funkat bra. Det finns några nackdelar som du säkert kan leva med. Du kan få små märken i röret från mothållen på verktyget, du kan inte välja radie på bocknignen utan måste göra flera små bockningar om du vill ha en större radie och du kan inte alls få mindre radier än vad verktyget har (vilket jag inte tror är av intresse). Någon som provat att bocka just rör till sprayhood? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 16 Februari , 2013 Annars finns grövre grejer för inte alltför mycket pengar. En kille på varvet använde motsvarande för att bocka rör till en badbrygga. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Karosseri/Rorbockningssats-15376/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 16 Februari , 2013 Det är inga problm att bocka ett 15 mm aluminiumrör i en rörbock för hand, det är mest resultatet som kan variera beroende på hur hårt eller mjukt materialet man bockar är. Det är ju oftast inga skarpa böjar man är ute efter till en sprayhood så det bör funka bra. Mackey Komplettering: Jag missade att röret var 18 mm och bocken 15 mm, det funkar ju int precis som alubatar skriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Februari , 2013 Det ärsvårtoch bocka18 mm rör med 15 mm rörbock. Biltema press funkar inte på tunn alurör. Men vilken vvs företag som helst har en rörbock för 18 mm, tabara 5min och bocka sånt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tollef38 2 Postad 16 Februari , 2013 Hej! Bockade ett 18 mm ø rör till min sprayhood förra året. Diskuterade först med ett proffs, följde sedan hans anviningar: Med sticksåg skar jag till en 24 mm spånskiva med en diameter som skulle passa för bågen. Skruvade och limmade denna skiva på en större skiva, sparade en kant av den stora skivan utan för den lilla skivan som stöd för röret. Stora skivan placerades på golvet. Sedan böjde jag röret (startade från mitten) i omgångar tills jag fick rätt böjning på röret, hade de ursprungliga rören som mall. Ingen sand eller vatten i röret. Röret sitter nu akter om sprayhooden som handag, har kompletterat med fästen på det aktre av de ursprungliga bågarna. Röret inköpt på Hjertmans i Uppsala, 18 mm ø, tjockväggigt. Resultatet blev bra, mycket enklare att utföra jobbet än att gruva sig för det samma! Hälsningar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 16 Februari , 2013 Bra tips. Är kanske enklast att låta en vvs göra jobbet. Har dock nytta av en rörböjare i andra sammanhang. Men den måste klara minst 18 mm. Denna finns på Jula, http://www.jula.se/rorbojare-439000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Februari , 2013 Den skulle funka bra och kostar inte skjortan heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser