Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
happysix

Vilka tampar,förtöjningsgods?

Rekommendera Poster

Var köper ni tampar och vilken typ.

Hur starka förhållande till båtvikt har ni?

Själva tycker vi att 8slagen kinkfri tamp är snyggt,fina splitsar med den.

typ denna

 http://www.yalecordage.com/pleasure-marine-ropes/anchoring-mooring-specialty/nylon-brait.html

Vi har täkt att köpa en hel rulle (hur lång är en sån?) men vad jag undrar är vilken brottlast ska jag satsa på.

Handlar gärna från nätet,men var?

Bor i Nederländerna och här används mycket polypropylene(flytlina) så den är billig men ack så trist.

Så någon sådan vill vi inte ha.

Båten väger 20t 45fot.(segelbåt)

http://www.ropelocker.co.uk/pdf/Multiplait_Technical_Data.pdf

En rulle 24mm av marlow multiplait skulle sitta fint,eller är det för grovt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått över till billig PP och mycket tunnare än jag brukade ha förr. Istället byter jag vartannat år. Kostnaden blir låg, de tunnare tamparna är lättare att hantera och jag kan vara lugn över att tamparna klarar sin brottlast under den tid jag använder dem. Under den tiden brukar de hålla sig snygga också. Tittar man på tampar som gått av så är det oftast inte så att de är för tunna utan att de är för gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag gillar 8 slagen lina typ multiplait. Tycker att det är den bästa ankarlinan eftersom den inte kinkar-slår sig, 8slagningen ger även bra inbygd fjädring och den är skön att hålla i. Passar bra även som förtöjningslina. Ankarbandet-ankarolinan som är vanlig bland svenska seglare tycker jag är hemsk att hålla i och arbeta med. Din båt är väldigt tung för 45 fot, är det en stålbåt? Du bör nog ha 24mm till 20 ton båt som förtöjningslina. Rullarna ligger vanligen på 100 meter i den dimensionen, 200 meter i mindre dimensioner. Jag har ingen erfarenhet av webbutiker för båttillbehör, När jag kollade priser inför köp för några år sedan var Liros billigast, jag tror att Erlandsons brygga är återförsäljare av dem. 24 mm dimension är en beställningsvara hos båttillbehörsbutiker i Sverige, de brukar lagerföra upp till 20mm.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju haft småbåtar i förållande till din. 0,5 till 7 ton. Jag har också gått över till klenare linor primärt. Det är ju i regel fint väder när man är ute, men PP-lina - det har jag svårt att tänka mig.

Klena linor för din båt är väl som mina kraftgaste linor - 20 mm.

Har några flätade sådana, som jag använder mycket sällan. De är ju å andra sidan mycket smidiga att använda.

Kollade lite på rekonendationstabeller för förtöjningsvirke och ca 25 mm för en båt på 8 ton.

Men du kan ju börja där och sen fördubbla eller tredubbla om det blåser småspik.

Låg en gång längs med gamla färjeläget (med skrovet i lä) vid gamla färgeläget på Instön. Sydlig storm och en saftig ström tvärs. Hade förtöjt med 8 linor på fyra knapar. Mest orolig var jag för knaparnas infästning. Trots att knaparna hade ganska stora brickor under, så blev den en spricka i framkanat på laminatet vid en av knaparna. Laminatet där man satt två av knaparna var alldeles för tunt och det var nog inte tänkt att man skulle sätta knapar där.

 

När vi köpte PP-lina på jobbet förr i tiden ( 6 mm att ha som dragtråd i tomrör och ca 20/25 mm att dra bamsekablarna med genom samma rör) så var en hel kvälj (coile?) 220 meter. Tror det är ett satndardmått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du än gör använd INTE flytlina som ankarlina.  Har varit med de som haft flytlina till akterlig ankarlina och fått problem när andra skall passera bakom och det blir bara värre när det blir värre,  Att enkelt släppa ner linan på botten går då inte att göra det kan sluta med att man måste lyfta upp ankaret för att förhindra att linan fastnar i annans båt eller propeller.

Flytlina till förtöjning ser jag inte heller några fördelar med.

Övrigt när det gäller brottlaster, så tror jag att i princip alla rimliga dimensioner håller för dragkraften som normalt är aktuell. Men att de snabbt kan nötas ner om de ligger och skaver, därför bra med lite tjockare så har man marginal att upptäcka att det är på gång att nötas av och att det är greppvänligare med lite tjockare tamp.

Till Omega 28:an hade jag 16mm tamp och till min 39 fotare (7 ton) har jag 20/22 mm tamp med ryckdämpare.

Tycker det låter rimligt med 24mm till en båt på 20 ton om den är av god kvalitet. Sedan bör man även ta med i bilden vilken storlek man har på förtöjningsbeslagen i båten och hur det ser ut på bryggan. Jag har fasta tampar på bryggplatsen som ligger färdiga att kroka i när jag lägger till i hemmahamnen, vilket underlättar.

Köpte en gång en hel rulle 16mm och då var de på 200 meter, skulle först bara ha 20 meter men han som sålde lyckades på något sätt åstadkomma en enda härva efter han klippt isär najningen och tappade dessutom ner det på golvet och han såg inte direkt lycklig ut. Så jag gav honom ett prisförslag på hela högen som han accepterade, så det blev lina till det mesta för hyggligt pris den gången.

Att alltid förtöja för storm heter det, så dimesionen bör ju vara därefter. Så en titt i rekomendationstabellerna bör man göra så att du kan refa till dem när och om det någon gång skulle bli aktuellt att få en diskussion med försäkringsbolaget, dvs att du inte väljer klenare dimension än vad de rekommenderar där. Dock är i många fall de linor jag har till förtöjning starkare än det jag förtöjer i. Tex Y-bommar är förankrade i brygga med franska skruv som sitter lite löst tror jag ger sig före att mina linor slits av, Så att även åtgärda fästet i bryggan eller ha fler linor än totalt 4 kan vara ett sätt att fördela kraften. Men även ryckdämpare är ett bra sätt att få det att hålla längre..att både linan klarar sig från slitage och att bult-skallarna eller virket i bryggan gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimisten-

Båten är en Jeanneau sunkiss-84 vikt 17,73t på pappret.

Men enligt ett varv i Makkum(Nederländerna) som har våg i båtlyften så vägde hon strax under 20t.

(när jag tömt ut vattnet ur vattentankarna ca 600 liter)

Behmac-

PP tamparna gillar vi inte även fast dessa är billiga främst för att dom ger brännsår i händerna om man inte passar sig.

Toaen-

Det där med att tro att knapen ska ge sig känner jag igen.

Två dygn i Fècamp(Frankrike) med pannlampa och fendervakt(våra solblekta gamla medelhavsfendrar poppa som popcorn),efter det är alla andra ställen skyddat läge.

Vet inte hur mycket det blåste men hela hamnbaljan hissa (en meter upp en meter ner)smiley.

Enda stället vi har fått en tamp som brustigt är utanför Gouda(Nederländerna) i väntan på att tågbron ska öppna.

Då kom det ett binnenvaartship som var tvugen att köra fullt skaft för att klara en kurva (pga någon som var ivägen).

Vi låg ovetandes om detta och plötsligt kom en svallvåg som fick båten att studsa så hårt i bryggan att den slet av en av förtamparna när den senare fjädra ut.

Så nu gör vi fast även i kanalerna som om vi vore i Fècamp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För förtöjning är den dubbelflätade (som ser ut som skotlina) men som inte är lika stum, den trevligaste att använda. Den är lätt att knyta och ta in, då den är mycket följsam.

Nu efter att jag skaffat större båt så har jag även upptäckt fördelarna med att ha längre tamp, så att man låter tampen gå i slinga från båten genom ögla i bryggan och tillbaka till båten. Det är då lättare att lägga ut samtidigt som man kan låta lina i lovart ligga kvar längst i spänn och sedan löpa ut sist så kan man hålla upp båten bättre utan att pressa på andra båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rulle vill vi också köpa ,24mm skulle vara nice.Men vart?

Ankare har vi i fören med enbart kätting.

Och någon egen plats har vi inte.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den 8slagna du menar eller är det någon annan lina du tänker på?

För jag upplever den inte som stum.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarolina är ett brett och platt flätat teryleneband som är i princip helt stumt. Fördelen med Ankarolina är att det finns en rulle som monteras på pulpit och i vilken bandet rullas upp. Det blir då lätt att släppa ut bandet utan att det kinkar någonstans. Ankarolina fungerar till akterankare (inte så känsligt om det är stumt) och är väldigt vanligt i Sverige.

Vad gäller dimension på förtöjningsgods så ska det självklart vara tillräckligt dimensionerat så att det håller. Men det är inte bra att överdimensionera får då går man miste om den elasticitet som lämpligtvis ska finna i förtöjningstamparna. En för grovlina blir väldigt stum. Då är det bättre att dubblera om det blir tuffare förhållanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej vart man köper tamp billigast och bäst just nu, Har du kollat SEASEA, Erlandssonsbrygga, Benns, Hjertmans mfl.?

Jag har monterat ankarspel i aktern med kätting (rekommenderas) för att underlätta främst när jag skall lägga ut och att det vanligtvis inte är lämligt att backa in mot brygga i mina farvatten.

Skulle vilja ha bogpropeller jag också i synnerhet om sidvinden är stark eftersom min rigg tar rätt mycket vind. Bogpropp behövs normalt inte på en segelbåt då allt går som planerat, men när det inte gör det, så blir det snabbt rätt mycket levande energi att hantera om det blåser mycket och jag behöver då tidigt fatta rätt beslut om vi måste stoppa-backa eller få ut ett spring snabbt.

Rätt svårt ensam faktiskt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var nog lite otydlig, vid min ordinarie båtplats använder jag PP. Till att knyta fast på övriga ställen använder jag polyestersilke men inga överdrivna dimensioner. Behövs det lägger jag hellre flera tampar och fördelar ut kraften på flera knapar. En brusten tamp är bättre än en bortsliten knap. Men jag har mycket tamp ombord. Till akterankaret har jag multiplait, den är underbar. Provade den som förtöjningsgods men tyckte inte alls om det, den var för slaskig. I grövre dimensioner heter den squareline och är då hårt slagen. Men jag är nöjd med polyestersilket, det är snällt mot händerna och går bra att köra i tvättmaskinen.

Sist jag köpte på rulle var det 110 m men kunde fås på 220 m rulle. Enligt vad jag hört kommer sig  längden 110 m av att det är 4 schackel eller 60 famnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha då fattar jag. 

ankar band, nej det är inte vad vi är ute efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är/bor för tillfället i Nederländerna,så jag kollar på nätet.

Dom bunkerbåtar och båttillbehörsaffärer vi varit inne i senaste månaderna har inte haft något som vi är ute efter hemma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Squareline är det kanske jag letat efter för vissa av den här 8slagna linan är verkligen sladdrig.

Finns polyestersilke i denna slagning(säger man så?)

 

Jag letar efter en hyfsat hårt slagen tamp med 8 kardeler som ska vara en sjunklina.(utan blyinlägg).

Och inser att det finns väldigt mycket att välja mellan.

Storlek på tamp är det lite oklart vad man ska välja,ibland har man någon eller några utanför sig.

Och då kan det vara tryggt att ha lite grövre men nackdelen är att då blir stumt när man ligger själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Happysix, du får köpa lite hårt slagen polyestersilke och börja fläta! Det är väl vanlig telefon-snöre-flätning? Men jag tror det bästa är något tågvirke som är mindre halt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att splitsa men att fläta hela linor tror jag att jag skippar.smiley

Det som gör mig konfunderad är att beroende på vart man letar kan man få väldigt olika råd om storlek och brottgränser på förtöjningsgods.

Dom flesta rekomendationsguider är för hur lång båten är inte hur tung.

Jag tycker att det borde vara olika för en 45fot10tons båt jämfört med 45fot20ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det måste bli en väldig skillnad på krafterna när det riktigt piper i.

Sen blir ju grövre linor mer ohanterliga. Jag skulle nog köpt 24 mm som du var inne på och sen dubblat och flerdubblat linan vid behov.

De rekomendationstabellerna jag hittat på svenska har alla varit för hur många ton båten vägt, fast det tar bara upp såna småbåtar som mina. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en som är enligt längd.

http://www.jimmygreen.co.uk/p/technical/yacht-ropes-and-rigging-technical-articles-/mooring-alongside-diagram

Hur tänkte man då.Här är en till.

http://www.jimmygreen.co.uk/p/technical/yacht-ropes-and-rigging-technical-articles-/mooring-warps-size-guide

Det blir ju lite skillnad mellan en kolfiberracer och en ferrocementbåt även om dessa är lika långa kan man tycka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande vikt så har jag sett uppgifter runt 12 ton för en SunKiss 45:a...

Har själv en Sun Odyssey 45.2 från 2000.. (Fanns tidigare som 45.1 - marginellt tyngre) som är specad runt 10 ton.. Vägde knappt 12 i kranen i höstas.. (katalogvikt 9,3 tror jag)

Att ni får en liknande båt, förviss kanske 10 år äldre, att väga 10 ton mer känns inte riktigt troligt tycker jag... Men 12 ton + utrusning kan väl landa på 14 ton totalt vikt kanske?!

Hur som... Åttaslagen multiplait-lina fjädrar fint och är ju lätt att splitsa... Vi kör minst 16mm för semesterförtöjning och gärna 20-24mm i hamn om vi inte är nära båten.. (vilket vi i allmänhet är så 18-20mm vid fast förtöjning)..

Blir problem att hantera grövre på knaparna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikten ?

Jag skrev vad jag vet om vikten,om vad kranförare och varvspersonal berättat för mig.

Jag hoppas verkligen du har rätt.

Men misstänker att denna trägruva är rätt tung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som är kunnig kan kanske räkna ut hur mycket båten väger.

enligt dessa

http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=2546

papper skall båten väga 11482kg och gå 1,98m djupt. 

Jag vet att vår båt går exakt 2,17m djupt.

Vi drar 19cm djupare än orginalvikten.(det låter helt sjukt kan det vara så)

Detta blir något att klura ut med någon formel.

 

Suck jag tänkte köpa tamp och nu kan jag bara fundera på vart jag ska fixa en korrekt vägning av båten.

Fast när jag tänker efter så.............. What ever 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...