Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Toby-Blekinge

Draco 2700 - Köpsugen

Rekommendera Poster

Hej Ola, intressant läsning.

Att du kan få så fina fartresurser med bara en 200Hk diesel måste ju innebära att det är en lättdriven båt trots storlek.

En del hävdar att denna modell är gjord för dubbla maskiner medans andra anser att singelmontage går minst lika bra.

Dieseln har många fördelar, men priset tillhör dock inte dem.

Denna båten jag tittar på har 2x210Hk och förbrukar ca 1,5liter/NM i 25 knop och toppar nästan 40 knop. Accelerationen borde ju vara betydligt bättre med detta motorvalet än med en singelmotor på 200Hk?

Hur kan jag se om innertaket i ruffen är bytt om inte säljaren vet ? Kan du på bifogad bild uppskatta det?

post-10024204-1394237416,351_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här lite om innertak, det är mycket vanligt att det har lossnat från limningen, det hänger då ned, enkelt att se på bild från säljaren.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=207187&highlight=Innertak

 

Finns Draco Clubb på forumet, har ett par bilder där, ska uppdatera men sitter på dålig anslutning i Ammarnäs fjällen över helgen.

 

 

Ola

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,5 liter /NM (per motor gör) 3 liter per distans vilket troligtvis är lite lågt räknat med familjen inhyst plus proviant plus allt annat som hör semestern till.Att du skulle köra ett dubbelmontage i 25 knop med en bränsleåtgång på 0,75 distansen per motor på en 27 fots norskbyggd kavlitetsbåt är rent nonsens givetvis,vilket alla som har haft liknande båtar kan bekräfta direkt.Jag har haft både bensin & dieselbåtar och kan bara bekräfta att bensin drar mer än dubbelt så mycket som en dieselmotorn med är givetvis dyrare i inköp.

Andrahandsvärdet på dom båtar med med KAD42/42/43/44/300 är kanske på sin höjd 100-150,000:- dyrare men absolut värda det om dessa är i bra skick dvs många vill ha bort brandrisken,bättre tillförlitlighet,samt att det börjar att bli dyrt att reparera gamla bensinare också dvs dom når över 20 års gränsen då tex Volvo Penta inte behöver hålla med reservdelar längre...

Jag önskade att du provkörde en Draco 27:a med en KAD 300 så förstår du vad jag och många andra menar,det blir en helt annan båt med kompressor & turbo när du skall plana upp och en billig båt att köra & använda med kanske 1,3 liter N/M i en marschfart på ca 25-30 knop och topp på närmare 40 knop beroende på stigning på propellrar vilket är ganska bra fart på ett singelmontage och en sådan tung båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hanto,

Om jag nu finner denna Dracon i så pass fint skick som jag hoppas så blir det köp utan tvekan. Två V6or lockar mer än skrämmer och den dagen de ger upp kommer jag absolut kolla på dieselalternativ.

Men 1,5liter/NM för båda motorerna är enligt flödesmätaren  sanna siffror med två personer ombord och båten bunkrad för en helg. Dessa maskiner behöver inte jobba hårt alls i den farten, men ska man upp över 30knop så drar det snabbt iväg på 2,5-3liter/NM

Läs gärna Båtägare´s tester på Windyklubben där man provar 7 Norska båtar, bland annat Draco 2700 med dubbla V6or och den får betyget bränslesnål. Man kan för övrigt tro att den som skrivit artikeln om Draco 2700 antingen äger en själv eller jobbade på en hög position i företaget :)

http://www.windyklubben.com/forum/uploads/windy8000.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade en SeaRay 270 med dubbla Mercruiser bensinare på 205hk st

Den vägde kanske 3000kg, den drog ca 2,7 liter/ dist i ca 30 knop.

Sen köpte jag en Bavaria 34 med dubbla Kad44 vikt ca 7000kg, den drog samma per distans i ca 30 knop.

Sen blev det en bavaria 37 med dubbla D6or på 330hk vikt ca 9000kg,

Fortfarande samma förbrukning i 30 knop.

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om priset är rätt så kläm till, kör något år och byt till en motor.

Som tidigare inlägg har man praktiserat detta med motorbyte.

 

Jag har svår att tro det skulle gå ock köra under 2 liter troligen inte heller under 2,5 liter/dist med dubbel motor.

Men helt klart bättre med dubbla 6or än Volvo motorerna.

 

Då det sjöar kraftigt känns det tryggt med dubbla motorer :)

 

Nog är bränslet dyrt men det är svår att räkna hem ett motorbyte ekonomiskt.

 

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite nyfiken på om det går framåt med köpet? Har med intresse följt tråden sedan början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Chha,

 

Jo det går framåt. Som du kanske förstår så har jag räknat bort Dracon i Vara då det sitter fel motorer i den samt att priset är för högt.

Jag har en väldigt fint Draco 2700 på gång i England som jag är nära på att köpa mn jag har inte tid att åka över och kolla den själv utan kliar mig i huvudet och undrar om en besiktningsman kan bedöma skicket på ett så pass bra sätt så jag vet om det är ett bra köp.

Imorgon har jag en annan fin nordisk båt som jag ska kolla på i Stockholm och är den så fin som det verkar så slår jag till, annars går jag på Dracon.

Där har vi läget nu. Pundet är dessutom på väg ner en bra bit till så med lite is i magen kan jag göra en ruggigt bra affär i England om den inte säljs till någon annan innan dvs.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Morning

Jo jag förstod att du skippat Varabåten. Ja pundet fortsatte ju ner rätt ordentligt igår så nu är kursen riktigt fördelaktig. Vad är båten i Stockholm för modell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Morning,

 

Jo priset på båten gick ner 25.000 sek på grund av pundets fall igår och precis nu när jag är redo att göra affär så är det någon som lagt handpenning på båten.

Säljaren har berättat ett par gånger att jag bör ta ett beslut för att trycket är stort men jag trodde mer att ha n ville sätta lite press på mig och jag ville ju ha lite is i magen, men som jag erfarit sen tidigare år, fina båtar säljs utan problem under våren.

150.000kr För en fin Draco 2700 i gott skick med de rätta motorerna hade inte gjort ont.

Idag ska jag kolla på backup båten, en Scand 7800 Tropik. Är det någon som känner till något om den? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll båtentusiester,

Som jag skrev ett par rader upp så såldes Dracon i England innan jag hann åka över och kolla på den, men nu är den sorgen över och jag har köpt mig en Scand 7800 Tropic som jag fastnade för direkt när jag var ombord.

Snabba beslut är ofta farligt, men i detta fallet var det helt rätt och jag vågade inte låta någon annan hinna före denna gången.

Allt jag önskar finns ombord och är i mycket gott skick, nya dynor, nästan nytt kapell, nya mattor, rejält ankarspel på badplattformen, bogpropeller, totalt nyrenoverat Duopropp 290 drev och en nyservad AQ271C med nya limpor och knän, årligen underhållen.

Det som skall göras förutom polering och vaxning är borttagning av gamla bottenfärger och på med en ny och få en jämn fin yta på skrovbotten samt lacka och olja några trädetaljer ombord. Jag kommer även utöka batteribanken och montera ditt ett skiljerelä istället för den manuella brytaren som finns idag. Solcellen skall flyttas och kompletteras med en 80watts sen är hon redo för många långa turer i Blekinge Skärgård.

post-10024204-1394237430,5466_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gigantiskt motorrum med massa plats för att kliva ner och mecka, dessutom rent och prydligt, nya kablar och slangar, alla klämmor och skruvar i syrafast, precis som det ska vara.

post-10024204-1394237430,6377_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att höra även för oss som följt tråden! Fina linjer även på denna. Vindrutan är till och med snyggare än på Dracon. Skönt att du slapp dubbla bensinslukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du följer tråden,

Och jag kan hålla med, vindrutan är riktigt snygg på denna modellen, men Dracon har lite andra linjer som jag på ett sätt gillade något bättre. Men helheten med denna Scanden känns väldigt bra och en bensinslukare med slutet kylsystem känns bättre än två saltvattenkylda V6or.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båtköpet.

Det har varit spännande att följa.

Lycka till i sommar med nya racern.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Ser ut att vara en riktigt snygg båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj helsike - var de sjövattenkylda!? Så slaviskt hade jag alltså inte följt tråden, men i och med att det var ett alternativ kan du sätta min tidigare gratulation till detta köp i kubik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, följt tråden mellan varven. Ser ut att vara en trevlig båt. Udda placering av förarplats och nedgång till ruffen. Kanske rent av lysande bra? Berätta gärna lite om dessa båtar då jag är helt novis på Scand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du följt tråden,

Jag har alltid gillat Scand men denna modellen har jag inte skådat inuti tidigare så det var helt nytt för mig men jag fastnade för planlösningen, otroligt rymlig för sin storlek och förarplatsen i mitten är ett genidrag enligt mig, det går att snurra både passagerar och förarstol 360 grader så dessa kan användas som sittplatser runt aktersoffan om man blir många ombord.

Fler bilder och inlägg kommer under våren när båten är hemma och jag har påbörjat små projekt som jag planerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påskhelgen verkar inte bjuda på några sköna båtpysselstunder med stundande kraftigt snöfall, hård vind och kyla.

Det börjar närma sig tid för att transportera hem min nya båt från Stockholm till Karlskrona och jag har fått tag på en transportfirma, Tobbes kranbils & Specialtransporter, som lyfter båten, kör hem den till mig 50mil och lyfter av båten på tomten för 8500 plus moms. Jag tycker det låter väldigt billigt.

Har ni någon erfarenhet av transporter och kostnader.

Är det lämpligt att låta kapellet sitta på under transport eller går det att täcka båten med någon speciell transportpresenning eller krympplast? Jag vill gärna vara rädd om det nya fina ljusa kapellet men ändå inte få in massa damm och skit i båten under transport så tips mottages varmt.

En trevlig Påskhelg önskar jag er alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena på er,



Våren gick fort och de enkla projekt jag hade med min nya Scand gick fort och hon kom i lagom i början av Juni. Bilder och kommande projekt kommer presenteras under sommaren, för efter en sommar ute har vi såklart hittta några brister som jag vill förbättra ombord.

Många ljuva sjömil har det blivit och 41 övernattningar hittills, hoppas på fler men...



Min vanliga otur med V8or sådär i slutet av säsongen, 3 motorn på 3 somrar som lägger av, men denna gång hoppas jag det går att lösa enkelt.

Vi låg i strax 20knop och efter ca 20 min tvärdör motorn. Jag felsöker en stund och kollar bränsle, spänning osv. Det visar sig att gnistan är borta.

Min bror är med och kan bogsera hem mig och idag när vi kollar vidare och mätt upp tändspole så har vi konstaterat att det måste vara känselkroppen i fördelaren som är defekt.

Jag har en Volvo Penta AQ271C och där sitter ett elektroniskt brytarlöst system.

Är det någon som har en idé om hur det funkar och var jag kan köpa reservdelar?

Denna fördelaren med dess delar har utgått och saknar ersättare enligt marineparts europe.

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7743470-30-17617B.aspx

Frågan är om jag måste köpa helt nytt system eller om det går att få tag på delar? Tips mottages varmt, vill ju ut på böljan till helgen igen.

Jag har testat att ladda ur spolen manuellt och dår får jag gnista.



//V8 kommer bli min undergång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starta en ny tråd om dina motorproblem.

Lycka  till i felsökningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...