Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Toby-Blekinge

Draco 2700 - Köpsugen

Rekommendera Poster

Jag tackar så hjärtligt för tipsen som kommer in. Som synes så är ser det ju inte tvunget ut att köpa båten i Sverige.

 

Är det någon på forumet som har erfarenhet av att köpa båt från tex England eller Tyskland?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att höra :(

När jag letar båt så brukar jag googla fabrikat och modell och ev land. Då skall man hitta de som finns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kunnat släppa tankarna på att bli ägare till en Draco 2700. Efter några dagars letande efter amerikanska motsvarigheter insåg jag att det är den Norska 90-tals båten jag vill ha.

Nu finns det en som passar mig perfekt på Burton Waters i England och priset inkl transport hem passar min budget perfekt.

Är det någon av er som har erfarenhet av detta företag som är en av Englands största båthandlare?

Båten jag har kikat på är:

http://www.burtonwaters.co.uk/used-boats-for-sale/boat-details.php?BoatID=4118931

Trycket börjar bli stort och för att vara säker på att ro hem affären vill de ha en deposit på £2000 vilket jag tycker är rimligt.

Båthandlaren har skickat högupplösta bilder över hela båten och de ser så bra ut att jag nästan överväger att inte åka över och kolla på båten.

Sen när det kommer till transporten hem till Karlskrona så går den tydligen med stooor trailerbil hela vägen, men plastar de in båten under transport?Att färdas så lång väg oskyddat skulle ju innebära en katastrof när hon är framme i Karlskrona.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maskinerna är årligen servade och väl underhållna och jag tycker bilden talar om ett välskött motorrum. Visst lite smuts nere vid kölen finns men det borde vara en lätt match att torka bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du aldrig funderat att köra hem båten den rätta vägen. Avskräckande brukar ju bränslekostnaden vara men i ditt fall bor du åt rätt håll så det blir väl runt 700M. Drar den 2l/M blir det 1400l. Runt 20000kr. En oförglömlig tur blir det på köpet. Två veckor semester så kan resan bli rofylld. Holländska kanaler, tanka billigt på Helgoland och gå gamla Kielkanalen Eider via Tönning sen resten av Kielkanalen till Kiel och hem via Danmark.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häftig tanke, men alla jobbiga vårstormar som kan tänkas dyka upp kanske inte är så mysiga?

Båten förbrukar ca 1,5liter per NM i marschfart 25 knop enligt flödesmätarna så det skulle inte innebära några jättekostnader bränslemässigt.

Men att köra en ny båt som jag inte känner ännu så långt över de vattnen skrämmer mig lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat på den men den är nästan 100k dyrare och inte i samma skick och den har inte dieselmaskiner utan 2x Volvo Penta AQ 205 V6 Duo-Prop mit Power-Trim.

Ein speziell angepasster Bootstransporter (Daimler Benz 813) 6-Zylinder Diesel, luftgefedert macht aus dieser Motoryacht quasi ein Trailerboot

Någon dieseldriven trailer som verkar ingå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättefin båt, men stor och tung.

Har haft en båt 7,4 meter med en AQ151 vägde cirka 2 ton. Motorn fick gå hårt och drog mycket bränsle. Dessutom är dessa motorer svåra att ersätta och har dyra reservdelar.

Köp en båt med singelmotor istället finns en fin som varit ute länge med V8 i. Kommer att vara  tystare, snålare på bränsle och troligen ha bättre marsch och toppfart samt lättare att ersätta + billigare.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha den inplastad så lär du få betala extra för det

Om kapellet är fladdrigt så lär de köra den utan kapell

Ungefär så det brukar gå till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Capitan, är det så det fungerar?

Men en inplastning vore nog att föredra om det inte kostar en fömögenhet.

Du nämnde ju innan att du transporterar en del båtar från England, men kan du frakta dem hela vägen hem till mig också eller tar du dem bara till Göteborg?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att ta över den själv är att du skriver in i köpekontrakten en viss funktionsgaranti och kör runt i ett par dagar i närområdet. En tur och retur London t.ex, det kan då göras mest i skyddade vatten. Är det nåt som mankerar kan du dra av för kostnader om du skriver in det i köpeavtalet eller att det ordnas på plats.

Tid för att vänta in gott väder behöver planeras in. Man kör inte över när det är dåligt väder och gott väder för överseglingen behövs under 5-10 timmar vilket alla vädertjänster bör kunna garantera.

Då är man över på Holländska sidan och kan ta skydd innanför öarna eller gå in i kanalsystem upp till Amsterdam. Holländska kanaler är trevliga att puttra genom och gott om varv som kan vara till hjälp. 

Är det gott väder fortsätter man kanske och tar kanalerna nåt annat år. Räcker då att gå in för tankning. Håller vädret i sig är båten hemma på några dygn men då får man ligga i och kanske köra även natt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst låter det som en mycket trevlig idé och tål att funderas på. Ett alternativ är att låta en besiktningsman gå igenom hela båten på plats. Frågan är hur pass noggranna de är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besiktningsman tycker jag du ska kosta på i vilket fall om du fastnat för objektet. Oftast har man igen pengarna när en oberoende besiktningsman påpekar brister som inte kommit i dagen tidigare. Antingen i prutade pund eller att båten inte var nåt för dig om den nu visar sig riktigt dålig.

Besiktningen säger oftast inget om motorernas skick men där kommer en längre provtur att avslöja oljeförbrukning, ev. läckage i motorer, oljud i drev/backslag, propellermissljud, rodermekanik, läckage i skrov och däck, ventiler, pentry, toalett, elekronik, ja det är mycket på en båt som kan behöva justering. 

Med båten har du bra säkerhet med de två motorerna om de verkar klara en fullgastest fram/åter London t.ex. Klarar de den hårdkörningen kan man vara rätt säker på att åtminstone en motor kan linka båten över till Holland om man kör i marschfart eller saktare. Ligger inte sjön kanske man får gå ned i fart om det stöter för hårt. Med 6-7 knop är man ändå över på tjugo timmar. Man får gå lite omvägar för att korsa fartygslederna vinkelrätt så det blir lite längre än fågelvägen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag kollade på denna typ innan jag istället köpte en Fairline.

Har du funderat någonting kring lösningen för midkabinen?

I dessa båtar har midkabinen låg takhöjd och saknar vad jag kommer ihåg fönster.

Dock förstår jag dig fullt att du i övrigt kollar på båttypen för den har fina linjer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken Fairline har du?

Jodå, midcabin är bred och rymlig och hyfsat hög om man jämför med många andra och visst har den fönsterruta, fast inte ut mot vattnet men under förarsoffan finns en rätt skaplig ruta för ljusinsläpp.

Det är många faktorer som avgör, inte bara midcabin utan linjerna, utrymmet i aktern, badplattform, förarplats sjöegenskaper och även prislappen :)

Men det är nog viktigt att inte stirra sig blind på en enda båt utan ha några alternativa om det skulle visa sig att båten jag bestämt mig för visar sig vara i bedrövligt skick.

post-10024204-1394237412,8519_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart löser jag transport från Gbg hamn hem till dig också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Hur går det för dig? Varit i England och tittat? Nyfiken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ännu men håller på att få ihop schemat.

Jag har fått så pass mycket detaljerade bilder så jag är rätt säker på att jag villha båten.

Det är vissa frågetecken som jag inte fått klart bara. När transporten anländer till min hemstad och båten är inplastad verkar det som att de kommer sjösätta den direkt fast jag vill ha den ställd på bockar på min tomt för att kunna vårpyssla och gå igenom allt ombord grundligt.

Tror ni det är en trailer utan kran? Jag har ställt frågan men får inget svar på den punkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Vem anlitar du för transporten? Om jag läst rätt fraktas båten till Göteborg med båt? Sedan transport till Blekinge? Är det en pakettransport? Självklart finns det bra fraktare som har kranar på bilen som klarar långt mycket större/tyngre båtar än Dracon. Fraktade själv min båt från Enköping till Göteborg för strax under 10 000 SEK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är båthandlaren Burton Waters som säljer båten som även ordnar transport och vilken väg de tar framgår inte i offerten men med lyft och transport hela vägen hem till mig betalar jag 35.000kr vilket jag tycker är helt okej. För 4.000kr så plastar de in hela båten innan transport. Känns som ett bra alternativ om den ska rulla långt på vägarna.

Om jag skulle köpa liknande båt i Sverige skulle jag få betala mer än 100k mer för båten och sen runt 15.000 i frakt från Göteborg eller Stockholm.

 

http://www.burtonwaters.co.uk/

 

post-10024204-1394237414,7846_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Måste gå att få dem att ställa av båten på din tomt. Krav som måste uppfyllas om köp skall ske. Lycka till är faktiskt lite avundsjuk. Hela köpet blir ju som en minisemester/äventyr. Som sagt har Dracon som favoritbåt också. De får lägga upp en tråd om båten när den är säkert förtöjd i Blekinge skärgård!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till 99% är det ingen kran på bilen. Inget system som används direkt i England. Framförallt pga tidvattnet men även så att marinorna har sina regler ang lyft med deras egna kranar mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för stöttningen :)

Jag hoppas det går vägen, och då kommer du få följa Dracon ordentligt i Blekinge skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att du har rätt men har du någon idé om alternativ för att för att få hem den på tomten?

Arrangerar du även sådana här uppdrag?

Ett alternativ är ju att ha en kranbil väntandes när båten anländer på trailern från England.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste ju vara den enklaste vägen att gå. Ha tillgång till några olika nummer till kranbilsförare så brukar det alltid gå att få assistans ganska omg. och lastbilsfolket brukar veta ganska precis när dom ankommer.

Krävs ju ingen jättekran för att lyfta den om utsticket inte drar iväg.

Som backup kan du ju ha någon marina med kran = dom kör den dit och marinan lyfter av den. Men då måste du ju köpa en transport därifrån hem, eller förvara den där.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett lyft med kranbil rör sig, skulle jag tro, om 1000-2500:-

Här i Luleå betalar jag ca 1000 när båten lyfts upp och ställs på plats inom marinans område.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur långt Du har till Saltövarvet. Kan Du tänka Dig att lägga den där och han har plats så är det inga problem med lossningen. Prata i så fall med Per-Anders. I övrigt så har Du ex.vis Christer Dahl, Ekens transport, Jinert som lätt lyfter av båten hemma hos Dig.

Nimbus 28.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa hur olika men intressant tolkningar av Draco 2700.

Jag har en 2700 med aqad41 200hk. Har renoverat det mesta av interiören motorn är servad enligt Penta anvisning, dagens diesel är inte lika kraftfullt som det vi har idag,därför har jag justerat pumpen och då höjs laddtrycket automatiskt, jag laddar nu 1,1 bar. Går lätt 30 knop och marsfarten är med nya A6 propellrar 25 behagliga knop orginal är A5

Vi var 10 pers i båten i höstas då fick ett par gå fram i ruffen för att den skulla ta sig upp i plan, med normal besättning är tar den sig lätt upp i plan efter jag justerat dieselpumpen. Många har ingen koll på detta med dieseln och laddtryck. båten tar ca 1,5liter/dist

 

Ett standard fel med Draco 2700 är innertaken i ruffen, det vill släppa i limningen, jag har nytt innertak och det innebär hårt arbete :) skrivit lite om det på forumet, ska lägga in ett par nya bilder på forumet.

 

En sak som ingen nämnt är brandrisken i motorrummet är mindre med dieselmotorer, dieselmotorerna är också mer driftsäkra.

 

Har inte testat Draco med dubbelmotorer så jag kan inte göra en rättvis jämförelse.

 

Ola

 

Edit tyvärr hamnade bilden upp och ned därför nytt inlägg samma text

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...