Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Toby-Blekinge

Draco 2700 - Köpsugen

Rekommendera Poster

Hej Båtentusiaster,

Jag har ett tag gått och sneglat på en Draco 2700 och är ganska nära affär.

Problemet är att tidigare ägare sålde båten till en båtfirma och båtfirman har lite dålig koll på båtens egenskaper i sjön och hur den fungerar ihop med de 2 4cylindriga AQ151orna.

Är det någon här inne som har något bra eller dåligt att säga om Draco 2700? Vad bör jag kontrollera innan köp? Är det en vettig båt att äga förutom att den är otroligt vacker att titta på.?

Vad tycker ni om priset 299.000 för en båt i den åldern med de motorerna?

Kanske är det så att någon här inne känns vid båten som jag kikar på och har varit ägare till den tidigare, det skulle vara mycket intressant att få kontakt i så fall.

Se båten på bifogad länk.

http://www.blocket.se/skaraborg/Draco_2700_Trailer_varmare_midcabin_mkt_nytt_42500840.htm?ca=22&w=3



Mycket tacksam för att få igång en diskussion.

Vänligen

Torbjörn, Karlskrona

post-10024204-1394237400,0029_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anlita en besiktningsman, det finns ju en lista över auktoriserade besiktningsmän för båt. Ring runt, kanske någon av dessa har erfarenhet av båtmodellen.

Lycka till!

Länk http://www.batbesiktningsmannen.org/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset  Chha,

Jag tror inte det är aktuellt att säljaren kommer att sjösätta båten för att ge möjlighet till provkörning och besiktning i vattnet innan köp.

Och om jag slår till gör jag det nog i tidigt vårskede för att minska risken att båten försvinner.

Men det kan vara en god idé att ringa runt och höra med några besiktningsmän helt klart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen bild på motorerna i annonsen. Det gillar inte jag. Har du någon bild själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska INTE ha bråttom.

Som båtmarknaden ser ut sedan ett par år är det köparens marknad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej FredrikB,

Jag saknar bild över motorrummet tyvärr men enligt säljaren har motorerna renoverats och lackerats.

När jag var upp och kollade båten första gången så fanns inte tid att kika i motorrummet, man måste lossa lite på soffan till aktersoffan för att kunna lyfta på durkarna som täcker motorrummet.

Men hur välskött ett motorrum är brukar säga det mesta om hur båten har skötts.

Visst är det köparens marknad, men det finns inte många av denna modellen att få tag på så risken att någon är där med ett högre budnär våren är kommen vet jag inte om jag vågar riskera.

Det är ett svårt läge helt klart, därför är det mycket intressant att diskutera med andra båtägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Hej. Denna båten har legat ute länge och har också prissänkts vid två tillfällen av firman som säljer den. Alltså borde du inte riskera att förlora den till någon annan. Men båtmodellen är riktigt fin, jag hade Draco 2700 som förstaval innan jag halkade in på USA båt. Mest för att jag fick en större båt med mer utrustning för betydligt mindre pengar. Oavsett vad du köper för båt som är äldre måste du räkna in en ordentlig budget för oförutsedda utgifter. Om motorerna på denna båten känns fräscha och du har kollat alla viktiga delar, fått möjlighet att ordentligt provköra dem på land och se att de håller temperatur, går jämt och inte läcker olja, vatten etc. Glöm inte att kontrollera dreven, funktion, läckage, kvalitet på växelhusolja, tiltning, trimplanens funktion, etc,etc. När det är gjort och säljaren fötstår att du vill göra affär där och då (om allt känns ok) borde du kunna pruta ner den ytterligare för att skapa budgeten. Tyvärr kommer nog något rasa, då är det bra att ha en buffert. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom säljaren säger att motorerna är renoverade, ta reda på (gärna i skrift) vad som renoverats motorerna ser ju fina ut nylackade, förmodligen samtidigt städat ur motorrummet så borde vara rent o snyggt.  Varför inte försöka få komp prov gjorda för att säkerställa skicket? Lirka med säljaren lite, tuffa tider nu... Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det stämmer, den har legat ute länge, kom ut sent i höstas och det verkar vara få som köper en båt vid denna årstid.

Men när våren kommer så försvinner de fina båtarna fort, jag fick den känslan förra året när vi letade båt.

Och visst får man betala en rejäl slant extra för att det är en nordisk båt, men jag gillar verkligen känslan, inredningen och planlösningen ombord. När jag var inne i denna känns allt nytt och fräscht.

Nu handlar den bara om att kolla så att motorerna är i gott skick och att el och utrustning är  rätt kopplat och i gott skick.

Jag har varit ägare av en båt med AQ145 tidigare och den gick förträffligt bra och kostnaden för att underhålla och serva den var väldigt låg, dock vägde den båten bara 1600kg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Eftersom säljaren är ett båtföretag så måste ju all service och delar som använts finnas på kvitton tycker man.

Ett kompprov är ingen dum idé alls, stiften sitter ju lättåtkomliga på den modellen.

Känner du till båtmodellen i övrigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkter från övriga postare, här är en annan sak jag tycker du ska fundera på. Dubbla motorer innebär i princip dubbla underhållskostnader men även ökade driftskostnader. På båtar som pga sin storlek inte behöver ett dubbelmontage så föredrar de flesta enkelmontage. Den här båten hade haft en större kundkrets o varit mer lättsåld om den hade haft en rejäl V8 istället. Det är inte osannolikt att motorinstallationen kommer kräva en hel del underhållsinsatser framöver o ett framtida motorbyte försvåras oxå. Så du behöver nog inte va särskilt rädd att den försvinner. Dessutom är ju båttypen i sej inte så ovanlig, gott om alternativ finns. Om du ändå väljer o handla så utnyttja läget till att få ett bra pris. Det är aldrig bra o bli kär i en båt när man ska handla, lätt o blunda för bristerna då..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorerna renoverade men man har bara bytt vattenpump i ena motorn.

Nja,det låter inte troligt.

Räkna med att motorera är orenoverade.

Annars hade nog säljare visat både bilder och kvitton på motorera.

Och att säljaren skulle gå på att förra ägaren tagit isär motorerna utan kvitton från firma tror jag inte heller på.

Nymålade b23or borde göra att varningsklockorna ringer,kanske därför den är svårsåld.

Gillar du båten i övrigt ge dom ett skambud för motorerna ger jag inte mycket för.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jarb,

Underhåll och reservdelar till dessa maksinerna är väldigt låga jämfört med om det hade suttit en V8 i.

Men visst, två st 290 dev tillkommer ju också, men det är en otrolig drifsäkerhet och trygghemed 2 maskiner och jag väger nog in det högre än vad den extra servicekosnaden blir för två maskiner, oljor, anoder, nya bälgar och stift varannat år uppskattat 2000kr per år för båda maskinerna. Dessutom är manöveregenskaperna är mycket trevliga med dubbla drev.

Att väga för och nackdelar med dubbla maskiner är svårt. Jag har alltid kört singelmontag tidigare.

Frågan återstår ju fortfarande, hur hårt behöver dessa maskinerna jobba för at hålla en behaglig fart på 22-23 knop, hur är accelerationen och vad hamnar bränsleförbrukningen.

Att bli kär i en båt som är planerad och inredd precis som vi vill ha den är inte alls svårt, det vill jag lova, att den sen har otroligt fina linjer gör det ännu lättare att fastna, enda negativa är det smala skarndäcket känns det som.

Vilka båtar med liknande linjer och planlösning och i denna prisklassen runt 300k skulle du kunna rekommendera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenpumpen är ju inga konstigheter eller kostnader att byta, men självklart ska det finns med i beräkningarna.

Motorerna är nyrenoverade och det finns det papper på fast jag har inte fått se dem ännu, skulle säljaren säga att det är så och sen visa sig ha ljugit om det så blir det såklart ingen affär, så jag räknar med att motorerna är renoverade, likaså dreven.

Jag har funderat på ett skambud, men vad skulle du tycka är ett skambud på denna båten? Gelcoten är mycket fint, nya dynor i hela båten 2009, nytt kapell 2009.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tänkte ju jag inte enbart på planerat underhåll utan även det oplanerade, som ofta har en tendens att uppstå på äldre motorinstallationer. Är du hemmapulare blir ju nackdelen mindre. Jag håller inte med dej i vare sej redundans eller manöverfrågan i ett dubbelmontage o tror heller inte de flesta intressenterna på ett sånt här objekt gör det. Även den extra törsten avskräcker. Men det är vad jag tror o du verkar ju ändå funderat igenom detta o det är ju bra. Att motorerna gör detta till en svartepetter kan du ju vända till din fördel. Så pruta hårt, den är i mina ögon kraftigt överprisad o det är aldrig fel att fundera lite i banorna att du själv ska sälja en dag. I övrigt verkar det va det va en fin båt o tycker du jag låter negativ är det mest för att väcka lite tankar. Den här båten kan va ett bra köp men till ett annat pris. Polar 820, Fjord 775, Windy 8600, Saltö 2800, Forbina 8000 är några exempel att undersöka o så finns ju en hel drös jänkare oxå. Den stora fördelen där är ju att du får en nyare båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb, du har väckt mina tankar helt klart och det var meningen med att posta mitt case här på forumet :)

Lite hemmapulare är jag allt och mekar gärna med både motor, drev och el om det inte är allt för stora projekt.

Jag har funderat en hel del men inte kommit till något beslut, ska jag leta vidare efter liknande båt med singelmontage eller ska jag försöka få ner priset på denna jag är inne på, frågorna är många, men de viktigaste frågorna som jag vill ha besvarade innan jag beslutar mig är farresurser och bränsleförhållanden.

De båtar du nämner har jag kikat väldigt mycket på och Polar 820 är också en drömbåt som jag har lite funderingar på om ett vackert objekt dyker upp, men dessa nämnda båtar får man punga upp minst 100k till för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2X4 cylindrar låter inte som en bra kombo i mina öron. Då har du ca 280-290 HK totalt på en såpass stor båt, 2 drev som bromsar, kommer den att plana als blir min fråga??? Effektförlusten är som störst med så små motorer så ekonomin blir också en fråga, tänker då gemförd med 2X6 cyllar eller 1Xv8.

Annars måste jag säga att DRACO va min våta dröm i många år på 80 talet, idag kanske den inte känns lika het, men forfarande en Norsk kvalitets båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej BerraS,

Jag funderar också på effektförlusterna med 2 drev i vattnet och 2 st små 4cylindriga maskiner. Kanske dyker det upp någon expert på området som kan ge ett utlåtande över detta? :)

Båten väger ju trots allt 3,2 ton och har rätt kraftig V-botten, men kanske är den lättdriven?

Visst är det en kvalitetsbåt, det känns när man går ombord. Många Amerikanare är snygga men är inte anpassade för vår skärgård där vi alltid lägger till med fören mot berg. Finns det någon vettig amerikanare med rejäla skarndäck i denna storleksklassen med bra motorval så är jag inte blyg alls, Amerikanska skrov går ju ofta som en dröm i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

150-180tusen (hoppsan vad vet jag,jag vet att inte många vill ha dessa gamla bensinare)

Det kommer säkert inte säljaren ta,men räkna med att få höra ännu värre skambud den dagen du vill bli av med henne.

Om du inte byter motorer mot motor, helst disel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pessimism

Nu måste jag erkänna att jag låter väldigt pessimistisk men jag tror att dessa båtar med bensinmotorer har gått ur tiden lite.

Båten är jättefin men dessa volvo bensinare gör att den inte är något kap för 299tusen.

Men det beror nog lite på var och hur långa sträckor du vill köra.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog för att båtmarknaden är trög men om priset ligger i rätt nivå och båten är fin så kan det mycket väl vara så att det är att den har dubbla motorerna som gör att den inte blir såld. Majoriteten vill bara ha ettproblem under luckornan i aktern trots manövreringsfördelarna med dubbla motorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Hej igen. Många bra synpunkter som sagts tidigare. Det blir ocksåmlite av ett åsiktstorg där flera vinklingar framförs. Men till slut är det ju ditt beslut och dina pengar. Som jag sagt tidigare tittade jag också på Draco 2700 den är en av de snyggaste båtarna och mest välplanerade.

 

Men om du skulle titta på en USA båt så finns det många som är Sverige-anpassade av sina ägare och i många stycken uppdaterade till riktigt fina båtar. Och till en bråkdel av priset. Tyvärr försvinner hela den underbara träinredningen och de nordiska lösningarna.

 

Titta på Monterey 27 och 29 fot. ( har själv en Monterey 296 Cruiser från 1995) Sea Ray breda modeller, Chaparrall, etc

 

Men då kan du också hitta ett exemplar som är mer rätt motorbestyckad, för jag håller med andra här Dracon har för små motorer. De har gått och kommer få gå tungt, vilket ökar slitaget ochbrisken för haverier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad trevligt att du också tycker den är völdigt snygg, det är ju lite det som är själva grejen, precis som när man köper bil.

Jag har kikat på en del Monterey och även Searay men alla saknar skarndäck, det enda sättet att gå ombord är genom vindrutan vilket är helt tokigt tycker jag.

Om jag kan få loss denna båten till rätt pris och behålla dessa maskinerna ett par säsonger för att sen titta på att lägga i 2 st 4,3 liters V6or så tror jag båten blir helt perfekt. 290 dreven som sitter där varar nog livet ut om de vårdas på rätt sätt.

AQ151 är en rätt het motor på begagnatmarknaden och brukar gå för runt 25000kr/st om de är i gott skick.

Jag undrar om dessa motorer är originalmonterade och vem som gjorde detta val om det skulle visa sig vara en dålig kombination?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Du har rätt, skarndäck är bättre så länge det är någorlunda brett och det finns bra räcken/handtag stt hålla i. Har inte testad just att gå via skarndäck på Dracon, viktigt att det finns stöd. Jag har VP 4,3 med DP 290 och hoppas verkligen de kommer fungera som det är tänkt. Köpte båten på land i höstas, så jag räknar med haverier, etc i sommar. Precis det jag pratat om innan. Men hade jag bara haft liiiite större budget hade jag lagt ett bud på den Dracon du funderar på i höstas! Var nära! Stort lycka till med beslutet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt pris på båten avgör du, eller någon annan som köper båten, lyssna inte på snakket, båten e enbart värd si o så Jag kan säga att visst för mig är båten värd tex 100K, MEN att jag får köpa båten för denna summan kan jag glömma, men jag skulle önska att jag fick den för 100K. E du osäker på skicket så anlita en besiktningsmann, samt jag skulle kräva att få provköra båten! Gillar du båten så köp den, men pruta vad du kan, o med dom pengaran kan du tex tanka båten:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bjed001,

Var du och kollade på denna Dracon som jag är intresserad av eller var det en annan Draco 2700?

Dina 2 VP 4,3 kommer fungera utmärkt i den Monterey du har köpt, jag känner en som har likadan båt med den bestyckningen och toppar 40 knop, och ekonomifart på 24knop och 2 liter/NM.

Så du köpte båten på land utan att testköra den? Fick du bra pris på båten?

Med det motoralternativet hade jag inte heller behövt provköra Dracon för jag vet att det räcker och blir över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej BerraS,

Visst är det enbart jag som avgör om det är rätt pris på båten för mig, men självklart påverkas jag av yttre faktorer och vad andra har för åsikter och synpunkter men i slutändan är det jag som kommer väga in för och nackdelar och komma med ett bud.

Säljaren ringde mig ikväll och undrade om jag fortfarande var intresserad, så nog är han angelägen om att sälja, nu ska jag bara ge honom ett bud som han accepterar.

Jag är inte osäker på skicket på något sätt, jag vet att båten är i toppskick och motorerna renoverade. Ett komp-test kommer jag att göra nästa gång jag går igenom båten.

Det jag är osäker på fortfarande är hur båten kommer uppföra sig med två 4cylindriga maskiner på 146Hkr vardera. Är båten för stor för dessa motorerna eller kommer jag komma upp i sköna farter på runt 23 knop utan att plåga maskinerna och kunna ligga på hyfsad bränsleekonomi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Hej. Jag var aldrig och tittade på just den, tittade på tre st andra här Gbg-området. Jag hade dock ett par långa samtal med företaget om just denna båten. Det föll på priset för mig vid det tillfället plus att jag hade en styrpulpet som inte var såld då.

Monterey gav jag strax under 200 000:- inkl frakt från Enköping till Kungsbacka. Jag provkörde motorerna på land och accepterade lite skavanker i form av att båten inte var polishad/vaxad etc

 

Modigt eller dumdristigt får sommaren utvisa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bjed001,

Minns du om ni diskuterade några speciella priser när du var i kontakt med det företaget?

Vad fick du för intryck av den säljaren?

Jag tror din Monteret kommer gå hur fint som helst, det är driftsäkra maskiner och har de bara underhållits genom åren så får du sert en sommar utan problem. Det måste ju klia nåt djävulskt i fingrarna att få henne sjösatt och fälla spakarna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Du har helt rätt, kommer ALDRIG mer köpa en båt på senhösten och sedan placera den direkt utanför köksfönstret på en kärra!!! Psykisk terror!

 

När det gäller din båt uppfattade jag firman och säljsren seriös. Vi hade inte så långt snack och han förstod nog ganska snart att jag inte vsr intressersd till det pris han begärde. Men det var första gången han la ut den och få till ett betydligt högre pris. Jag har faktiskt varit lite förvånad när den inte blivit såld ens för det lägre priset.

 

Jag tror inte att man i dagslägrt kan räkna båt som en investering utan mer jämställa med semesterresa och upplevelsen runt denna. Också hobbyvärdet får tas med i kalkylen. På det sättet blir det enklare att mentalt räkna hem affären. Som marknaden ser ut idag kmer du alltid köpa till fel pris! Det blir som att köpa TV och upptäcka att den två veckor senare kostar 25% mindre! Återigen upplrvelsen är drt viktiga och vsd drn är värd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik dubbelmontage om möjligt och i synnerhet om dessa är till åren kommna pga stora underhållskostnader på både drev och motorer.En Draco/Windy är topp off the line inom båttillverkare i norden så att köpa en sådan båt i fint skick är i dessa tider oavsett konjuktur är en hygglig affär dvs om båten har rätt motor & drev..

Försök att hitta en Draco/Windy med tex AD41 eller KAD42/43/44/300 om möjligt för en battre prestanda och betydligt bättre andrahandsvärde om du vill sälja båten om några år.

Skulle tro att du hittar en sådan båt idag med tex AD41:an i pris mellan 300-350 tusen i bra skick och då får man en av Volvo Pentas bästa krångelfria motorer på 200 hk under durken.

Lycka till !

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...