Tornomad 0 Postad 12 Februari , 2013 Hej, Har alldeles nyligen införskaffat en Nomad III och ska börja ge mig på den inför säsongen. Eftersom det är en gammal båt så är den inte helt felfri och det finns en del pyssel. En sak som jag gärna hade fått lite hjälp med är följande: Den förra ägaren hade bekymmer med att när motorn blev varm så tog den in vatten och blandade med oljan (mindre bra). De hade loss oljekylaren och provtryckte den, inga bekymmer. Satte tillbaka den och samma problem uppstod. Min tanke är, kan det vara en spricka i oljekylaren vilket gör att när den är kall = inga problem, när det är varmt så expanderar materialet och vips, det läcker. Eller har ni någon annan teori på vart den skulle kunna ta in vatten? Tacksam för er hjälp! Mvh Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 12 Februari , 2013 Topplockspackningen. Klassiker på 41-serien och uppåt (41,42,43 osv). Eller hela toppen, men det är ovanligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 544 Postad 13 Februari , 2013 Om det är oljekylaren som läcker, kan det bara komma in vatten i oljan när motorn står still. Oljetrycket är ju ca 5 bar, mycket högre än vattentrycket. Om oljekylaren läcker, blir det också oljeutlägg på vattnet, via avgaserna, när motorn går. Om topplockspackningen läcker, är det glykolvatten som rinner ner i oljan. Då borde nivån i expansionstanken sjunka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Februari , 2013 Hej och välkommen till MG. Finns inte mindre än fem stycken verkstadshandböcker här för 41-serien. [Funderar litet på detta med kanaler genom topplocks-packningar och olika tänkbara läckagevägar. Högst tryck i särklass har rimligen kompressionen, sen kommer väl trycksatt motorolja till ventilmekanismen, därefter kylvattentrycket (särskilt glykolsystem) och sist returoljan droppande tillbaks ner i tråget. Läckage mellan de två sistnämnda borde vara misstänkt i detta fall? (Men kanske tänker jag fel nånstans, är litet småskumt att det enbart tycks läcka då motorn är varm kan jag tycka. Fås ingen vattenskadad olja ens ifall motorn upprepade gånger körs enbart kall??)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 14 Februari , 2013 Hej. Om inte färskvattnet försvinner så måste det vara sjövatten som kommer in. Då är det sjövattenpumpen man först ska kolla. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Februari , 2013 Jo, sjöpumpens axeltätningar är ju ett bra tips! Mellan vattentätningar(2) och oljetätningar(3) brukar det finnas nåt skvallerhål så man ser ifall endera droppläcker och dessutom förhindrar hålet att vatten kan tryckas in i motorn längs axeln. (Skulle bytt packningarna och kollat att hålet inte är blockerat oavsett ifall detta inte gjorts på länge.)[sjöpumpsläckage förklarar visserligen inte varför läckaget bara skulle uppstå då motorn är varm. Kom att tänka på detta att glykolsystemets tryck ofta blir högre strax efter att en varm motor stoppats. (När cirkulationen stängts av kan det börja småsjuda runt de hetaste cylinderpartierna av eftervärmen, så trycket kan stiga tillfälligt ifall den begränsande reglerventilen inte redan öppnat.) I så fall kan ju vatten pressas rätt in i de annars trycksatta oljekanaler som Rollen skrev om - givet att nån packning gett sig. Hmm ... men då borde glykolvätskan istället bli smutsig av olja så länge motorn körs, kan jag tycka??] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser