Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Torparn61

Hur få bättre propellerström över rodret?

Rekommendera Poster

Bhemac skrev: Jo polvända går.

Skulle själv heller inte försökt använda en vanlig serie-startmotor, detta inte bara för övervarvnings-risken? Den är nog dessutom bökig att riktnings-omkasta som Forgus invände tidigare?

[Hehe, kanske en litet väl elnördig sido-fråga i en tråd som ändå startade med rubriken hur få bättre propellerström över rodret? Går an att polvända de yttre anslutningarna elektriskt - alltså skifta anslutningarnas plus&minus - men detta är inte samma sak som att motorn faktiskt sen roterar åt motsatt håll vad gäller just seriemotorer? (För serie-elektromagneterna får väl i.s.f. motsatt magnetisk polaritet samtidigt som rotorn, så nettoresultatet blir likväl fortsatt samma rotationsriktning? Krävs väl ingrepp i startmotorn och nya utdragna ledningar till omkastare för att vid behov kunna bryta upp och omkasta seriekopplingen rent kabelmässigt.) Eller tänker jag fel här??]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska måla fan på väggen:

En tamp fastnar i propellern, seriemotorn tar i så det smakar skit i munnen, den hinner dra ordentligt innan överströmsskyddet hinner stoppa. Propellern lossar och motorn varvar ut så rotorlindningarna kastas ut. Men då stannar den. Jag har bara bevittnat det i bänk, det nog bara några sekunder och sen var motorn bortom all räddning.

I de få fall man använde seriemotor, så hade man startmotstånd pådrag för att begränsa strömmen.

Ok, det här är värsta fallet och tanken med en skrotad snurra och en starmotor är ju lockande för en som har långkölad segelbåt. Men jag tänkte nog först prova med elsnurran på mitt utanpåliggande roder.

Polvändning av seriemotor: När man växlar polaritet så vänder magnetriktningen på statorn men det är ett statiskt fält och den går snällt åt andra hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den roterar  åt samma håll om man kastar om de yttre polanslutningarna men frågan är om det inte är billigare att använda växelspaken eller vrida motorn. En kontaktor för polvändning är en dyr och rätt svårfunnen makapär.

Inte omöjligt att plocka ut tåtarna för fältet och polvända det iofs.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare surfat runt tills hela internet tog slut :-)  för att få reda på ett roder som gör backegenskaperna märkbart bättre. Det finns många former av modifierade roder men de förbättrar tydligen bara egenskaperna framåt. Själv gav jag upp när jag efter egna resonemang kom fram till att det enda som markant förbättrar backegenskaperna på en båt med rak axel är att sätta ett till roder framför propellern. Och det är ju inte så enkelt...

Om problemet är bara den ena specifika manövern i hemmahamnen så tycker jag att förslaget med en starmotor på en dekaptiverad snurra tvärs bakom akterspegeln skulle vara en billig lösning på problemet. Startmotorer är billiga och ändå inte helt omöjliga att skydda mot vatten. En starmotor klarar nog en så pass kort manöver som det ändå är fråga om utan att överhettas. Den har dessutom större effekt än de flesta elsnurror. Vill man köra den i båda riktningarna blir det marigare men inte omöjligt. Man mäste göra polvändningen i rotorn, alltså måste man kunna koppla trådarna från kolborstarna till någon form av polvändningsrelä. Något som kanske inte låter låter sig göras på alla starmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vet ju åt vilket håll man behöver stötta med sidkraften så reversering från styrplats är nog rätt onödigt. Däremot att kunna ha strömbrytare vid styrplatsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla vänliga själar som gav mig tips och idéer. Efter moget övervägande blev det en bogpropeller, Craftsman 80.12.

Ska ut från bryggplatsen till midsommaren, märker då om det blev rätt lösning, men det tror jag stenhårt på. Fungerade perfekt när vi slussade från vinterplatsen till bryggan i alla fall, kunde få båten precis där jag ville......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lösningen är senare utbytt mot en T-trumma på akterspegeln, främst för att jag ville ha mer kraft att hålla emot när det blåser. Men visst fungerade den, fast knappast på en 9 tons stålbåt surprise

En del tycker det är fusk, en del tycker det är löjligt. Men för mig har bog- och akterprop inneburit att jag kan ta den där sista besvärliga gästplatsen som ingen annan vågat sig på, jag kan gå ut med barnen själv (=kommer ut mer) och även låta dem träna förtöjning fast det tar 3 ggr så lång tid (har fjärr på bog- och häckpropellrarna).

Samt inte minst - de gånger man faktiskt missbedömt situationen går den oftast att rätta till utan uppskrapad gelcoat. För jag är inte duktigare än så.

Men visst är det en sport att inte använda vare sig bog eller akterprop. Då gör jag exakt som beskrivits ovan - struntar i vart det går när jag backar men lägger mycket roder och gas vid inbromsningen, upprepar några gånger och vips vrider sig båten kring sin egen axel. Om det inte blåser, för manövern tar 10-15 sekunder och våra lättblåsta båtar kan då ha drivit på grund om man har en plats som TS.

Edit: Det där med vattenpumpsdriven historia är inget att tänka på med en så stor båt. Det krävs mer än häftiga vattenpumpar och förlusterna är jättestora. Tänk tunneldiametern och att det egentligen just är utsläppet från en stor vattenpump redan som standard, och fysikens lagar ändras inte för att man sprutar det ur en slang. I kanaler och lugnt vatten - visst kanske, för då behöver man inte alls den kraften. Men inte annars.

Edit 2: Du kan nog glömma att hitta en propeller med bra backegenskaper. Det är bara så här, helt enkelt. Sedan är det inte sant att akterpropeller bara är för stora fartyg, yachter m.m. Sleipner har t.o.m. en aktertrumma för sina allra minsta, 125mm. Den har jag. Är inte dyrare än en bogpropeller. Varför skulle man inte få göra det lätt bara för att man har en mindre båt blush ?  Om du vill se hur den ser ut, titta på http://www.nbmarine.se, välj Dagbok och April-maj 2008. 13/5 finns en bild på aktern med häcktrumman monterad, bredvid babords trimplan. Men du kommer att komma långt med din bogprop, bra val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej då, allt är ju relativt...wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Platsen ser jobbig ut vid östliga vindar. Även med bogprop, fast du kanske inte går ut när det blåser hårt? Hur har du tänkt att manöverera med bogen? Skall du trycka stäven babord och backa? I så fall blir ju det ytterligare en kraft för att få båten emot land. Tar du stäven åt styrbord riskerar ju du få propellern i botten fast det kanske inte är någon risk?

Har inte läst alla förslag men detta känns naturligt..Lägg ett spring emot den yttre pålen/bommen, midskepps styrbord på båten. När du backar ut får du då upp rumpan mot utloppet, släpp springet, därefter backa tills du är i ett bekvämt läge för att svänga runt. Men som vanligt är det ju en sak att vara besservisser på landbacken en annan sak att göra manövern själv på havet :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir vad jag begriper dyrt men överjäkligt bra i många situationer förutom hemmahamnens, för detta med bow thrust på 80 kgf motsvarar vad jag tänker mig att en biffig karl förmår pressa ut en båtför - givet rejält fotstöd - ifrån en landfast punkt typ brygga. (Kanske liggandes närmast horisontellt raklång ut över vattnet med fötterna halkfritt placerade på bryggkanten, för kraften som krävs för att lyfta 80 kilo (80 kgf = ca 800 N) är ju i muskelbyggar-klass?)

Nå, detta kan din VALDA MODELL tydligen åstadkomma med bara nåt knapptryck, och var som helst på vattenytan utan varje tanke på fotstöd. Bra köp, prislappen rejäl men i mina ögon ändå prisvärd om du behåller båten länge, tror att du framöver inte kommer att ångra dig utan istället tänka; varför gjorde jag inte detta för flera år sen? För nöjesbåtar skall för tusan vara ett nöje, annars kan väl detta med båtliv egentligen kvitta?? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabmeat: Tanken är att jag ska trycka fören mot babord när jag precis har passerat Y-bommen och att backa rakt ut, sedan styr jag åt styrbord för att komma förbi de andra båtarna på bryggan. Så är tanken i alla fall, ska ju ut nu i veckan, så vi får se hur det blir, ska ju dessutom blåsa skapligt, så får nog svar på allting.

Thomas-1: Dyrt? Javisst kostar det en del, men för en gång skull hade jag en otrolig tur. Hade beställt en 55kgf, men de råkade skicka fel, blev en 80kgf istället, och inte klagar jag på det. Köpte den via en bekant som bl.a. säljer nya tillbehör/delar. Han har även kontakt med en licenssvetsare som gjorde hela jobbet. Summa summarium, gick kalaset på 8500kr, exkl. kablarna till batterierna, men annars ingick precis allting.

Måste man väl hålla med om, att för en gångs skull ha maximal tur.smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På segelbåten jag hade tidigare satt motorn akter om rodret. Resultatet var tvärtom. Mycket kraftig roderverkan när jag backade men väldigt dålig roderverkan framåt i låg fart. Resultatet blev att jag backade ut från min plats och sedan fortsatte backa tills jag kom ut på fritt vatten. När jag skulle in till bryggan gällde det att hålla farten uppe och inte bromsa förrän jag var inne på min plats.

Den gången jag inte fick i backen för att bromsa försökte båten klättra upp på bryggan. (Det var i Södertälje gästhamn.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...