Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Torparn61

Hur få bättre propellerström över rodret?

Rekommendera Poster

Efter att tittat på TS sista bild blir jag mer övertygad om min ide att backa ut från bommarna så att fören är utanför bommen och en bit till göra kraftig babordssväng låta fören gå emot botten låta båten svänga runt med aktern med fören tryckt mot botten då kan man rikta in båten exakt i den linge som man vill gå bakåt lätt att överkompensera för vind och propellerns sidokraft, när man är nöjd i med backen och backa ut, vattnet blir ju bredare och bredare mellan bron och bryggan så det underlättar ju manövern.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes

Bogpropp är lösningen,tror jag.smiley

Eller varför inte både bog o häck skruv(som dom säger här nere),om man får önska sig.

Det kostar dock en slant.crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Pentax.

Om man tittar på på bilden med bron så ser stranden ganska snäll ut. Om det är så att TS profilbild är från den aktuella platsen så styrks jag i min uppfattnign att stranden är snäll att köra in fören mot.

Problemet är ändå att komma i ett läge så att man kan styra in fören mot stranden utan att aktern kommer in mot land eller mot bron.

Tidigare har manövrering med spring varit på tapete.En kombination av ett spring i aktern till någon av grannbåtarna/ybomarna så att båten styr ut längs en cirkelbåge när man baclar ut (utan att aktern går mot land) och att man därefter lägger fören försiktigt mot land för att lägga båten i rätt kur innan man backar ut borde funka.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lägga fören mot land kanske fungerar när det är kav lugnt...men hur gör man de gånger det blåser rejält och går lite vågor...?

Tror fortfarande på springvarianten...Mackeys förslag är ju elegant, att dra ut aktern i en stor halvcirkel, men det blir inte lätt att få springet från fästpunkten till båten utan att klättra på alla grannbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjäna.

 

ett spring från egna bommen till midskepps knap borde kunna fungera bra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, varför inte. Experimentera lite med hur långt för- eller akter ut springet ska fästas för att funka bäst.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt göra om rodret i min förra snipa så här:

Byta ut rodret mot ett rör, så stort att propellern får plats inuti. Röret lika långt som det gamla rodret och upphängt i mitten.

Förlänga propelleraxeln så att propellern hamnar mitt i röret.

Jag fick tyvärr inte möjlighet att testa idén eftersom jag bytte båt.

Under de två säsonger jag hade snipan la jag alltid till med aktern mot bryggan, mycket bekvämare. Det var lite bökigt att vända eftersom jag hade stranden något tiotal meter åt ena hållet och en liten ö lika långt på den andra sidan. För det mesta körde jag in mot min plats och gjorde en skarp sväng precis utanför bommarna. Sedan backade jag in, båten gick ganska rakt bakåt oavsett roderutslag. När jag fått upp farten bakåt kunde jag med en kort körning framåt med rodret åt önskat håll justera riktningen. Viktigt är att inte köra så länge framåt att båten slutar backa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en niotons stålbåt under blåsiga förhållanden? Bommen kommer se riktigt rolig ut efteråt iaf, ;-)

Och vad ni gör, Sätt INTE fast en lina i en kommunal eller statlig bro. Inte så det går att upptäcka i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du en 10.5 tons båt i stål så är det så en sådan båt beter sig. Är Sjökapten och har jobbat som befälhavare i handelsflottan och backförmågan på ett fartyg är normalt mkt dåligt.

Det som gäller är att lägga ta i ordentligt vid manöver med ordentlig back och lära sig hur sin båt beter sig när man backar beroende på om du har höger eller vänstergängad propeller - sedan är det ändå bra att va beredd för det oförutsedda ibland kan båten sticka åt fel håll då det är många faktorer som spelar in - hut mycket vatten under kölen, strömmar, vind avstånd till land mm. Har du en skewback propeller så blir problemet ännu värre då dom är optimerad för fart framåt en sådan propeller har ofta väldigt dålig verkan vid backmanöver.

Har du bogpropeller så skall du inte ha något problem - lägg lite roder 20 grader för att kompensera och kör sedan bogen och använd ev ström och vind för att backa dit du vill.

Är båten pga av konstruktion extermt svår att backa med så skulle jag överväga att sätta in en sternthruster men en såpass liten båt borde det inte vara nödvändigt...

/Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jo visst har jag läst tråden men kanske inte svarade på frågan ordentligt.

Tunnan runt propellerns om efterfrågas kallas för Dysa och är något som skall undvikas på alla båtar förutom bogserbåtar eller andra special fartyg där man eftersträver hög verkningsgrad framåt, vid back så tror jag inte att det skulle hjälpa med dysa snarare tvärtom beroende på hur undervattenskroppen på skrovet ser ut skulle det t.om kunna ge sämre backmanöver.

Vad jag menade med sternthruster var att vid backmanöver kompensera om båten börja driva om båten slår mycket när man backar hårt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westfjord26:  Nå, en trevlig men kanske gammaldags kutym är annars att man inleder med att välkomna nya forummedlemmar vid första inlägget? (Särskilt ifall dessa är vältaliga och tycks ha erfarenheter/ perspektiv som kanske annars kan saknas på forumet. Oavsett trådpåläsning.)

Vill bara ha sagt en sak med adress till nya medlemmen Westfjord29; VARMT VÄLKOMMEN! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet. Men jag tycker du skall prata till bönder på bönders språk. Har bara hållit på med båtar sen 1951 och har ingen aning om vad en sternthruster är.  Dysan styr  ju vattenstrålen så att vid back riktas strålen och underlättar manövern. Om man vill ha hög verkningsgrad frammåt skulle ju alla båtar ha dysa! (De flesta kör framåt). Nu är det bara båtar som vill ha hög manövreringsegenskaper som har dysa. Exv. bogserbåtar, trålare isbrytar etc.

Saxat: Dysor runt propellrar skall undvikas på nästan samtliga båtar och fartyg. Endast om bogsering eller trålning förekommer i låga farter, ger en speciellt utformad dysa en avsevärt högre verkningsgrad.

http://www.boatfittings.com/docssv/motor/propeller/propallminfo.htm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stern thruster är inte så vanligt - används oftast på större fartyg/ kryssningsbåtar för att spara in pengar på bogserbåtar typiskt när man kör i linje trafik och anlöper samma hamnar eller om man anlöper hamnar där det inte finns tillgång på bogserbåtar.

När det gäller fritidsbåtar så finns sterntrhuster ofta på större yachter för att få bättre hamn manövrerings egenskaper (och ofta med rika ägare som vill ha allt på sin båt även om det inte är nödvändigt).

Tror inte att det finns något svenskt namn på stern thruster, akter propeller är samma sak som den vanliga propellern - finns även fartyg med förlig propellrar t.ex väg färjor som kör fram och tillbaka utan att vända.

Tillbaka till orginal frågan - generellt sätt så händer inte mycket när man lägger roder vid backmanöver (kommer ingen/lite vattenström över rodret när man backar) och det är först när man får lite fart som båten svänger när propellern jobbar för back om man lagt rodertet t.ex 20 grader. Normalt är det bästa är att ge ordentlig back manöver och om det behövs sedan ge en kick framåt med hårt roder för att motverka att båten vrider sig för att sedan fortsätta att backa. Sedan är det så att alla båtar är olika och vissa båtar så funkar det bra att backa försiktigt med speciellt om dom är kursstabila och inte slår så hårt med propellern.

Om nuvarande lösning absolut inte funkar för att backa så är nog billigaste lösning att byta ut propellern. - en stern thruster blir ingen billig lösning.

kolla med Sleipner eller någon av deras återförsäljare och få dom att rekommendera en propeller som har bra back egenskaper.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man fick rodret att lira lite mer med skrov och propeller kanske skulle ge effekt.

Jag tänker att förlänga rodret i främre kant och anpassa den efter propellervinkeln.

Och kanske få överkant roder att lira med skrovbotten lite bättre. 

Tips...2

Här är ett av mina har jag sett här i Holland tips.

En kraftig sjövattenspolpump på motorn med möjlighet att koppla i och ur typ magnet eller mekanisk.

Dra sen slangar till styrbord och babord aktrehörn max slang eller rör du har flöde och tryck för.

Ett par ventiler för att styra.

En typ av hemmabyggd sterntruster.

Har sett hemmabyggen som haft både bow och stern trusters av denna hemmakonstruktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant lösning med en slang och en enkel pump och skulle kunna vara ett kul projekt som kan vara värt att testa.

Modifiering av roder skulle även det kunna funka men roder är invecklade saker där man egentligen borde konsultera en skeppsbyggare för att vara säker på att det funkar bra normalt testerar man roder, propeller med och skrov i bassäng för att få en optimal lösning.

Ett annat alternativ är att byta ut rodret mot nåt beprövat som ett av schilling typ - ett sådant roder funkar nästan som en sternthruster men bara när man kör framåt och ev kanske man får bättre sväng värkan även när man backar på en liten fritids båt.

Schillingeroder stoppar inte vid 40-45 grader utan fortsätter till 70 grader och vinklar propeller kraften nästan 90 grader vid hamnmanöver framåt. Ett sådant roder borde inte vara så svårt att tillverka. Försökte hitta en bild på hur ett sådant roder ser ut och hittade denna tråd hos några båtmodell byggare.

http://rsb.se/arena/showthread.php?26929-Projekt-Asterix

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon sorts vatenjetalternativ med pump som drivs av huvudmotorn verkar ju ett klart bra alternativ. Minimalt extra underhåll, men ändå en bra funktion (får man hoppas).

Man kan också tänka sig att bara ha en slang som går ut mitt på akterspegeln och en dysa som styr strålen åt önskat håll. Då kan man också få lite driv framåt utan att använda propellern.

Sedan var ju det där med kostnaden...  Vad kostar en pump att ansluta till motorn?

Mackeyaden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa! Vilket suveränt forum.

Så mycket bra tips & idéer som jag fått, hade jag inte räknat med. Men man märker att många sitter inne med smarta och bra lösningar, i alla fall värda att prova. Och sitter man och spånar så kommer man på saker. Fortsätt gärna, snart har vi kanske en kanonlösning.

Tack återigen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske nåt sånt här kan funka, är väl liknande det som Forgus var inne på?

En tung sjunklina fäst med bägge ändar vid B går i en slinga* ut till en bottensten. Linan ligger normalt på botten men kan vid användning hämtas upp till båten med en hämtlina med öppningsbar löpögla genom promenad ifrån B. Alltså så att det sen ser ut som på skissen. Genom att spela hem linparten** från stenen ifrån båtens styrbordsbog kan fören riktas utåt sjön. Sen släpps alltihop ner i sjön igen vid gaspådrag. Litet propellertrassel-varning, men rätt hanterat borde det funka?

*)Går därmed att byta eller rengöra genom att skarva på en tillfällig lina, blir väl jäkligt äcklig efter ett tag. Dessutom kan väl linans slitagepunkt i stenens rundögla varieras litet.

**) Även linparten från B borde nog hållas sträckt på nåt vänster med tanke på propellern, kanske med nån gummilina?

post-10006646-1394237402,3694_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Tips 2.

Idén finns utvecklad och säljs under namnent Jet Thruster, det är en Holländsk produkt.

http://www.hollandmarineparts.nl/magazine/#/1

Svensk återförsäljare http://bogjet.nu/ (Sidan verkar nyproducerad och ofullständig. De har haft en bättre länkad hemsida tidigare.)

Fördelarna verkar slående.

Nackdelarna som jag hittat när jag kollade lite efter denna lösning för ett par år sedan:

Rätt så dyra (dyrare än vanlig bogpropeller)

Svårt att få tätt i alla anslutningar med det rätt höga vattentrycket i kopplingarna.

Förgreningsventilen har rykte om sig att krångla, (ventilen fastnade efter en halv säsong..)

Komponenterna kan ju ha produktutvecklats efterhand - men priset är fortfarande för högt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med.

Jag tyckte att det var värt att nämna säkert någon som kommer att ge sig på som projekt.

Men man ska vara lite av en skrotsamlare om man har allt som behövs hemma.

Det kan vara så att någon har en gammal arbetsbåt med brandpump,en sådan pump borde bli bra effekt med.

Och istället för dyra nya ventilpaket använda någon gammal grävmaskinshydralik eller kanske från en hydralkran.

kul att klura lite...smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idéen från flintstone lockar mig en hel del. En kille jag pratade med tyckte jag skulle försöka att få tag på en eller två stycken ev. defekta (trasig elmotor) el-utombordare. Och sedan bygga liknande länken, men ha den sitta på badbryggan istället. Han föreslog dessutom att använda startmotor till bil istället. Kanske ingen dum idé.

Så finns det någon som möjligen har en eller två trasiga el-utombordare för en billig peng, så kan jag vara spekulant på dem. Man vill ju inte lägga ut för mycket pengar ifall detta projekt inte blir som tänkt.

Får jag tag på el-utombordare, så ska jag slutföra projektet och rapportera här på forumet hur det fungerar.

Länken: http://www.nbmarine.se/870bygge/akterprop/akterprop.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke var att använda riggen till en kasserad liten aktersnurra. Skruva bort motorn. Där sticker axeln upp. Skaffa en startmotor och montera startmotorn vertikalt till axeln. Kräver lite mekaniskt jobb.

Gjorde så fast med en generator för att få laddning till batterierna och det var rätt snabbt gjort. Lite mindre moment men annars samma princip.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Blocket, folk säljer elutombordare ganska ofta. Tror att jag såg en bara för någon dag sedan, 500 spänn om jag inte minns fel. Det måste ju inte vara två identiska motorer för funktionens skull men är du som jag så skulle du störa dig på vetskapen.

Jag såg ingen badbrygga på din avatarbild men om sådan finns så är det ju väldigt enkelt att montera dit ett par motorer. Ju längre bak desto bättre så länge de inte släpar i vattnet vid gång.

Redovisa gärna hur det funkar om du går på den linjen!

EDIT:

Startmotorer från bilar blir nog mer jobb än det smakar. Du måste bygga in dem så att det är 100 % vattentätt annars kommer de inte hålla många dagar (timmar?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Bayliner som inte var så kul i hamn så jag lånade två elsnurror som surrades på badplattformen som ett dubbelmontage med stort avstånd mellan proppellarna. Mitt problem var att att min lågfartsegenskaper var dåliga, båten gick inte dit jag ville. Men med elsnurrorna blev det riktigt finlir. Tyvärr fick jag inte låna snurorna så länge. Men tekniken fungerade och det hade varit enkelt att fixa ett snöre för att dra upp snurrorna ur sjön. Nu löste jag problemet istället genom att återgå till segelbåt.

Men som jag skrev tidigare, det första man bör se på är om rodret är rätt konstruerat eller bara tillyxat så att det ser ut att passa.

---

Det är nog tveksamt om en startmotor är rätt, det är en seriemotor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att seriemotorn inte går att polvända för att ändra rotationsriktning? Blir lite bökigare att växla förstås. Eller vrida motorn 180 grader som man gör på små utombordsmotorer. Kraften blir dock bättre med en startmotor kan jag tänka mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo polvända går. Men obelastad varvar den ut tills den sprängs. Seriemotorn används där man vill ha et stort startmoment vilket i princip bara är som just startmotor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok!

Bra att tänka på att inte köra motorn utan växel i.

Propellern kräver mycket effekt så jag skulle inte vara orolig för övervarvning så länge propellern är igång.

Monterade en startmotor på en liten barncykel som sonen drog runt i parken med när han var liten och den exploderade aldrig men blev osande het efter några minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...