Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
JohanSailor

Val av storsegel?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är på jakt efter nytt storsegel och tittar bl.a. på Lundh Sails Fiber-Tech med kol/kevlar blandade fiber med taffeta på bägge sidor.

Någon som har erfarenhet av dessa? Jag vill ha ett segel som har lång hållbarhet och formstabilitet, drygt 50 kvm.

//

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om Sail Fiber tech med kol/kevlar!

Men eftersom frågan sakta glidit ner hittils obesvarad från forumets framsida och är en intressant fråga så lyfter jag frågan med lite kommentarer.

Kol/kevlar är ju starka material. Kolfiber är starkt och stummt. Kevlar är starkt och elastiskt, vet ej hur bra dessa samverkar, men är rätt dyra material. Taffeta är väl en folie, vilket krävs då detta är ett laminatsegel förmodar jag.

Är användningsområdet, kappsegling eller bara crousing? I mitt fall är det att få ett bra crousingsegel, att få ett segel som håller länge länge och står bra, som var min utgångspunkt. Om det blir kappsegling så är det i så fall bara på klubbnivå. Jag valde North sails Polyester Radian 9.0 (44m2 storsegel). Seglet är sytt tätare och med korsande dragriktning enligt ny vävteknik, det skall därför hålla formen betydligt längre än vanlig polyesterduk. Hittils är jag nöjd med detta segel, men det är tyngre än det laminatsegel jag hade innan. Dock är det alldeles för tidigt för mig att uttala mig om det är det rätta för dig eller hur länge det håller. Jag monterade seglet några veckor före upptagningen och har bla inte hunnit ha seglet ute i hårt väder ännu.

Att samla in lite allmänna erfarenheter är en god ide', Segel är ju en rätt dyr investering !!

post-10019272-1394237401,064_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av Lunds och det verkar inte vara någon, här, dom har erfarenhet av just din segelduk. Jag får hålla med i Hasse_Os frågeställning om vad seglet skall användas till men håller inte med om att kevlar skulle vara elastiskt. När jag köpte nya segel för några år sedan valde jag Gransegel och Club Carbon med dubbel tafeta. Jag är helnöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kol och kevlar (aramid) har som sagt lite olika egenskaper. Aramid är väl inte elastiskt i sig men är klarar däremot trycklaster bättre än kol och är inte lika sprött..

När jag höll på å plastade jollar på -90-talet var tigerväv rätt hett för att få ett tåligare laminat. I den var kol- och kevlar-fibrer hopvävda. 

TS fråga har jag heller inte åsikt om annat än att jag tycker att det enda argumentet för att välja dacron över laminat nog är om klassreglerna föreskriver det eller om man låter plånboken styra (kortsiktigt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen kunskap om Fibertech, men kan konstatera att lång hållbarhet och formstabilitet sällan går att uppnå på segelduk. Det blir det ena på bekostnad av det andra. Racingsegel är formstabila under en kortare tid medan ex.vis dacron håller för evigt, men utan evig formstabilitet

Min uppfattning är att cruising-dukarna är bästa kompromiss för kombination lång hållbarhet och formstabilitet. Crusingdukarna är ofta lättare att hantera både under segling och i hamn utan att de skadas medan racingdukar är lite mer ömtåliga.

Om man kollar lite på webben så är Fibertech från Lundh Sails ett formbakat utpräglat racingsegel som anpassats för att bli en konsumentprodukt. Seglet har fem års garanti. Om detta är lång eller kort hållbarhet måste TS själv avgöra.

Flera har frågat hur seglet ska användas och det är väl det som är viktigast.

Dacron tycker jag inte är ett alternativ till ett så pass stort segel, men för mindre storsegel upp till 20 - 25 m2 är dacronduk ok, särskilt för en masthead-riggad båt där större delen av drivet (och kraften) kommer från förseglet. Sedan är ju dacron vad jag förstått oslagbart för längre seglatser, typ runt jorden.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kevlar = armidfiber

När jag sa att kevlar är starkt och elastisk, så menar jag inte elastiskt som en gummisnodd utan snarare styvt elastiskt, Hur mycket du än sträcker så går fibern inte inte sönder. Det är därför den används tex i skottsäkra västar.

Kolfiber

Kolfiber som är ännu styvare går inte att töja lika mycket, och det är dessutom mycket stummare. Används därför tex när man bygger vingar på flygplan eller master på extrembåtar

Rent praktiskt så håller dessa fibrer, det är snarare så att det är laminatet runt om som sviker förr eller senare. Och för ett högprstanda segel så är nog de största riskerna, fladdder, åldring pga solljus och dålig hantering eller att man river seglet över tex en vass kant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...