Jobhurt 11 Postad 15 Februari , 2013 En kärv inställning till förfång för framtidens arkeologer. Dagens gravskändare brukar ju alltid hitta några intressanta artefakter. Har rätt mycket verktyg själv. Svårt att klara sig utan. Fast en båt klarar man ju att vaxa förutan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 16 Februari , 2013 Någon sa tidigare, för 399-500 kr köp hellre en god flaska Wiskey.... Håller med helt, då är inte pengarna bortkastade. Jag har nu provat 3 st i den prisklassen och ingen har fungerad särskilt bra och dessutom har de slutligen gått sönder. Jag har nu hittat alternativet en Flex för 5000 kr. Den har maxvarvet 480 rpm (de andra har ofta ett högre minvarvtal, och det säger en del). Flex'en har varvtal mellan 150-480 varv, 900W och dessutom utöver låg fart en osilerande rotation så att nötning inte sker på samma ställe, därför mycket liten risk för rosor och slitspår. http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Flex-Polermaskin-XC3401VRG Men tills jag tycker jag har 5 lax att lägga på en sådan så polerar jag för hand ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 17 Februari , 2013 :-) haha, vilket kontra-inlägg ! .... nej Kalman, du är varken en särart eller har bäst före-datum ! Jag har heller aldrig polerat fribord med maskin, inte heller de kompisar jag har med båt. Var och en blir nog lycklig på sitt sätt, det är väl det fina med att vara människa, så olika ...och ändå så lika. För vi älskar nog havet lika mycket allihop.... excenterpolermaskin eller inte. Själv gräver jag hellre ner mig i sjökorten eller förstärker den gamla långkölade damens rigg, byter genomföringar eller syr ett segelkapell. Fair winds & calm seas / Leif, Gbg ___________http://oceanplurra.blogspot.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 17 Februari , 2013 Hej! Jag har använt mig mycket av Biltemas vinkel modell. Har nog polerat ca 100kvm om året när man räknar in segleflygplan och båten. Den första höll i 5år. Är inne på min andra. Som är 2 år. Har provat Bosch, Hilti mm. Ja, de är bättre. Går jämnare, mer vridmoment. Ofta är de dock tyngre. Trots hyffsat mycket användande, tycker inte jag att prisskillnaden gör det värt det. Tipset är väl att lärasig sin maskin, samt hitta tekniken. Har skrivit lite om det tidigare i någon tråd. Men, jag använder mig av autosol i förstahand som polermedel. (inte på bilar) Använder även 3M polermedel på stora flaskor. Samt deras vax. Sonax flytande hårdvax kan jag rekomendera även på båt. Lätt pålagt för hand. Lätt att efterpolera förhand. På båt lade jag på 2 lager. Lade på 3M och Sonax på varsin sida friborden i våras. Vid upptagning var det ingen markant skillnad. Men, kanske lite till fördel för Sonax. Sonaxet har vunnit många tester i Bilhobby tidningar genom åren. Både lättarbetat, bra glans och god hållbarhet. Drygt, en flaska räcker hyffsat länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 5 Mars , 2013 Här är ett (seriöst) tips till er som funderar på polermaskin till våren! http://www.blocket.se/goteborg/Flex_L_1503_VR_Polermaskin__liten_o_smidig_45671999.htm?aw=1 Jag är inte säljaren, men jag har en likadan och det är helt klart en av de bättre på marknaden. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 5 Mars , 2013 FLEX PE 14-3 125 erbjuder en av de lättaste maskinerna på marknaden som dessutom har massvis med moment. Det är tungt att stå en hel dag med armarna i vädret. Denna maskin kostar ca 3.500:- inkl moms. Viktigast är att maskinen är lågvarvig, lätt och har tillräckligt med moment för polering. Jag har tyvärr provat för många lågprismaskiner, de flesta är att betrakta som skämt i jämförelse. man byter ALDRIG tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 5 Mars , 2013 Ska man ha en bra maskin så ska man köpa Flex XC 3401 VRG. Denna maskin i kombination med UltraGlozz ger ett helt oanat resultat. Nej, jag säljer ingetdera av fabrikaten. Däremot polerar vi 5 båtar i storlek 27-32 fot i familjen och båtarna är som speglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser