Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
IW23

Polermaskin?

Rekommendera Poster

Har någon tips på vad man ska ha när det kommer till polermaskin? Jag har inte använt en sådan förut (fått hjälp tidigare men ska polera själv i år). Såg att dom har en polermaskin på en av båttillbehörsbutikerna jag ändå ska åka till i annat ärende. Den tar dom 399 kr för. Är det dyrt eller billigt? Vad ska man tänka på när man väljer? (Utöver att jag behöver ha en sladdlös). Kommer använda denna 1-2 ggr per år och det finns mkt annat som jag hellre lägger pengarna på när det kommer till båten. Samtidigt vill jag inte behöva köpa en ny polermaskin om 1 år när jag inser vad jag skulle ha tänkt på. Mottar däför tacksamt tips från er som redan äger verktygen ifråga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill påstå att en batteridriven maskin inte fungerar att polera hela båtar med. En polermaskin får gå kontinuerligt tungt i många timmar och sådant är sällan batteridrivna maskiner ämnade för. Framförallt inte en för 399kr

 

Mitt tips är att köpa en billig sladdpolermaskin och låna ett elverk

 

Själv så köpte jag en kvalitetsmaskin för några årsen efter att ha avverkat några billiga från Jula mm. Skillnaden är ungefär som på en Lada och en Mercedes :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog inne på samma linje som Capitan att en sladdlös polermaskin inte klarar av en hel båt. Själv använder jag Biltemas polermaskin (17-0882) med dubbla oscillerande polerdiskar för vaxpåläggning. Den får jobba ganska många timmar under våren och det skulle bli allt för många batteribyten om den varit sladdlös. Efterpolering gör jag med en billig maskin från Jula med större polerskiva. Denna skulle nog kunna vara sladdlös för här krävs inte samma styrka (effekt) av maskinen som vid vaxpåläggning. //Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När proffsen polerar gör de det med en maskin av vinkelslipmodell. För den saken skull behöver man ju inte lägga massor av pengar på maskinen som glad amatör. Seasea har en variant för knappa 650 kr som jag testat lite grand: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=9136

Jag tycker den verkar helt OK för pengarna (speciellt som jag köpte min begagnad för ett par hundringar) och känns klart mer effektiv än modellen med två motroterande småplattor som jag kört med tidigare.

Till denna tänkte jag köra med abralondukar när jag ger mig på att polera upp min gelcoat.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet när det gäller polermaskiner är att de billiga inte har samma kraft på låga varv som de lite dyrare (generellt).

Jag använder min billiga maskin till att som första steg polera ytan med skumgummi-rondell med polermedel eller med lite vatten sprutad på ytan. I detta jobb behöver jag alltid först sätta låg fart på maskinen och sedan när jag sätter skumgummihättan mot skrovet så minskar varvet så det blir alldeles för lågt och då måste jag öka det på den steglösa knappen och sen så fort jag tar bort maskinen från underlaget så ökar varvet så det blir för högt (slipskade-risk) om man skulle gå emot igen. Då är det bara att sänka varvet och när skumgummit kommer mot skrovet sedan öka varvet igen osv.

En gång fick jag låna en av varvets maskiner. Jag satte den på ett passande varvtal och det behöll den oavsett belastning. Nackdelen med den, förutom priset, var att den var rejält tung.

Så trots att jag vet att det finns bättre maskiner har jag nöjt mig flera år med min lite omständliga billiga maskin.

Men vilket år som helst ger jag nog upp och köper en riktig, finns dock obegränsat med hål att stoppa sina båtpengar cool

PS

Som steg två har jag lite högre varv på maskinen och polerar upp ytan efter vaxning med en lammullshätta. Där är kravet på et fast, lågt, varvtal inte lika högt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma erfarenhet som du Christer med min billiga maskin, kraften på låga varv är klart begränsad. Jag brukar ställa in varvtalet efter det tryck jag vill hålla och sedan använda av/på-knappen, alltså starta maskinen med rondellen mot ytan och stänga av den innan jag lyfter av den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt proffsmaskin, bra avverkning men ack så tung, polerar det mesta för hand.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det är polermaskin av vinkelslip-modell som är bäst, tyvärr har de jag hittills provat varit, för svaga, - för högvarviga och håller inte.

Nr1. Först en varvtalsreglerad från Rusta, 800-6000 varv...Den kunde inte hålla varvtalet lågt rusade upp stuntals till maxvarv, jag tyckte att redan 800 var för högt.  Rusta fick tillbaka den.

Nr2. En CTC för 500:-  600-3000 varv. Köpt på järnaffär. Fungerade någorlunda men 600rpm är för högt varvtal, men de går i ner i varvtal så fort man belastar. (skulle vara bättre om den kunde gå konstant med tex 50-100 rpm oavsett beslastning. 2:a året rasade växellådan efter att garantin gått ut och kvittot hade jag ej kvar.

Nr3 En Toolman för 399 (rätt lika ovanstående) Den fick ett reglerfel och började spinna upp i för högt varv som Nr1,  även den pajade efter att garantin gått ut.

Nu har jag lessnat kraftfullt på värdelösa polermaskiner och kommer att köpa en riktigt dyr om jag skall ha någon. Senast blev även polerresultatet inte bra och jag fick kämpa för hand för att försöka få till ytan som maskinen sabbade.

Aldrig mer billig maskin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör så här varje vår.

 

Gör först rent med Ajax. Sedan använder ja en bra exenterslip med skumgummirondell och polerar med Nanovax. En sån där liten metallflaska. Kör inte så länge. Polerar bort det torkade vaxet med trasa. Kör hela båten på 3 timmar. Superresultat som håller hela sommaren. 31 fot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en av julas maskiner som går under märket Ferm. Ferm är ett lågprismärke som ofta håller lite bättre kvalite och prestanda än de massproducerade elverktygen som säljs under biltema, cotech osv.

 

Ska bli intressant att pröva den i helgen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Å Herre Gud.....

.....vad gör ni?

Jag har aldrig polerat varken en bil eller en båt. Tvättar rent med vanlig diskmedel och sedan får det vara bra.

Är jag stenålders? Avvikande? Konstig? (Jo.... det kanske) eller bryr mig bara inte om det? Det är blankt nog som det är.

Annars håller jag med om att billiga maskiner inte lönar sig i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast Kalman

Skiten fastnar inte så lätt om man polera in lite vaxlikanade produkter.

Förra året var jag lite lat för första gången på 50 år. Lät Olofssons marinteknk göra ren och polera skrovsidorn och Oskar att polera överbygget.

Fast jag är kanske heller inte så mån om det superblanka. Stefan Andersson (Smoegen) hos Olofssons Marinteknik ville gått grundligare till väga, men jag tyckte att en omgång med Ultra Gloss räckte.

Själv har jag en kombinerad vinkelsip och polermaskin. Den var inte gratis när jag köpte den för en himla massa år sen - det är mer än 15. Har för mig att sladden har gått av där den går ur maskinen vid nåt tillfälle, men det är ju lätt fixat. Annars har den gått oklanderligt i alla år. Använder den mycket året om. Polerar, kapar järn, stålborstar rost, slipar glasfiberlaminat. Dvs använder den jämt.

post-945-1394237399,7809_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det anser jag att du ska låta bli, alltså att använda en roterande maskin till abralon. De är avsedda för ocsilerande excentermaskiner. Du får nog lite roliga mönster annars. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att Swedol hade bra pris på Hitachis polermaskin av vinkelslipsmodell i sitt veckoblad. Jag har använt en likandan i många år och den håller varvtalet och räknas som en yrkesmaskin.

Drygt 2200 kr är ett bra pris för en riktig makin tycker jag. Hade jag 399 kr över skulle jag köpa en bra Whiskey i stället det är nog mer valuta för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade ett år att köra cleaner och lägga på wax med excenterslipen och skumgummirondell. Slipen - en Dewalt - är rätt lätt (och jag hade den redan...) och det funkade sjukt bra.

Efterpolerade för hand med vanlig polerduk. Blev väldigt blankt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna tänka mig att det finns två andvändningsområden.

1. Rengörande.

2. Stämningshöjande - det blir roligare att polera. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat eller gissar du? Googlade lite på Abralon och vinkelslip och såg att flera vittnar om att det går finfint, inte minst i Praktiskt Båtägares artikel om just abralonmetoden.

Nu pratar vi givetvis inte om en vinkelslip utan en polermaskin av vinkelslipmodell.

Eftersom det handlar om våtslipning och extremt fina papper så har jag en känsla av att det inte finns några direkta risker för sliprosor men vi får se när jag ger mig på mitt skrov. smiley Jag tror att det kommer sluta med ommålning ändå men det beror mer på att gelcoaten har ganska mycket microsprickor...dessa går ju inte att polera bort vad man än använder för grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makita 9227CB

•Mjukstart samt elektronisk kraftjustering.

•Låsbar strömbrytare.

•Justerbart varvtal.

1200 W

Lite dyrare men en riktigt bra maskin som orkar stora rondeller utan att tappa orken!

/Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar hej vilt, nej faktiskt har jag slipat ner min Dominant 78 för 6 år sedan med abralon då den kritade enormt mycket och ej gick att få fason på med rubbing eller autosol. En excenterslip klarar du att hålla med en hand, försök det med en roterande polermaskin samtidigt som du tillför vatten med en duschflaska hela tiden. Den kommer att slinta iväg åt något håll. En hel helg gick åt men skrovet är lika fint än. Går över varje år enbart med TCnano numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra vinkelslipvarianten med en hand är inget man gör om man inte är typ Magnus Samuelsson så jag förstår problematiken gällande vattensprayandet! Eftersom jag är ganska svag som det är så har jag lite funderingar på att ordna någon slags upphängningsanordning för polermaskinen, lite som man ser från bilindustrin när teknikerna ska montera tunga grejer i bilar.

Sen har jag ju också en kär sambo som kan sköta vattensprayen när jag polerar. Visar det sig att det inte går något bra så har jag bäde exenterslip, dubbelrondellvarianten och en sån där stor exenterroterande polerare med handtag på båda sidor så på något sätt borde jag kunna få till abralonslipandet. cool

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintstone

Tror du verkligen att du kan få sambon att stå en hel dag nere vid båten och dutta på vatten med en blomsterspruta medan du polerar. Förmodar att det är en kvinlig sambo - fast man kan ju aldrig veta i dessa dagar. surprise

Det skulle jag aldrig kunna få min fru till.

Hon skulle ha hjälp med att lägga ihop seglen till Thallatha i går kväll. De låg utbredda på tork i ett rum i källaren sen jag tog ner dem för några veckor sen. Det var inte lätt att få henne att göra de handgrepp som behövdes för att lägga ihop de tre seglen. Sen ville hon röja i ett förråd under trappen. Där fanns det ytterligare 9 segel som antingen bara var nertryckta i sina säckar eller varit ihopvikta men där säckarna låg nere i båten. Det blev riktigt bra till slut när jag fick gått igenom och vikt ihop och lagt rätt segel i rätt segelsäck och märkt de säckar som inte hade nån märkning.

Totalt 12 segel plus ett par spinnakers.Eftersom det var båtrelaterat var frugans arbetslust slut redan efter de tre seglen som låg framme.

Får du hjälp att spraya på vatten en hel dag utan gnäll är du att gratulera wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen,

Jodå, det är jag ganska säker på. Hon (japp, det är en hon) skulle säkert vilja byta av när hon studerat hur jag gör ett tag, speciellt om jag ordnat med någon slags upphängning så att inte maskinen blir för tung. 

Sen måste (bör?) man ju inte ta allt på en gång, lite pauser är alltid bra. Man kan ju köra halva ena fribordet och sedan montera drevet för att sen ta andra halvan av samma fribord. Andra fribordet kan man ju ta en annan dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I praktiskt båtägande var det någon som tipsade om att använda en gummicordlina som han hängde upp sin polermaskin i. Den hängde han sedan i mantåget, flyttade gummilinan vart efter han polerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var där jag fick idén! Vår båt har dock inget mantåg och det känns som att rörelsen kan bli aningen begränsad på så sätt. Mina tankar går mer i att utnyttja täckställningen av husmodell på något sätt. Kanske hänga upp en lång stång som får agera travers för gummicoarden på något vänster...jag har en bit kvar att fundera...smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du har ju pullpiten, handledaren på salongstaket att fästa i och sen får du väl fixa till nåt med bågarna till kapellet eller nån regel du fäster från vinrutan till aktern.

Det kanske är bäst att du håller hårt i slipmakinen så att du inte bara blir ståendes där med blomstersprutan. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kan han ju om frugan hans inte ids stå där hela dan vänta tills det regnar en dag och våtslipa den dagen,eller varför inte ta det efter sjösättningen då har han ju obegränsat med vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat diverse olika Polermaskiner av budgettyp med ganska dåligt resultat. Handtag som går sönder, motorer som inte orkar osv. Till sist gick jag och köpte mig en maskin från Flex vilken kostade som en mindre segelbåt :) ca, 5000kr, men då jag har ett antal bilar och båtar att polera känns det skönt att ha proffsgrejor som håller år efter år, och gör polerjobbet kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fikade med en arbetskompis och en seglarkompis på jobbet i förgår. Det hade köpts in en sak som var ganska istabil och stod ganska ostadigt och vi hade dagen inna talat lite om hur vi skulle staga upp den så det ändå såg snyggt ut. På vägen hem åkte jag till skyltmakarn och köpten en ganska tjock plastskiva och fräste ut ett stöd som jag även profilfräste kanten på för att det skulle bli lite snyggare och ingen vass kant. Med rätt verktyg gick det ganska snabbt.

Vid fikat fråga plötsligt arbetskompisen; har ni mycket verktyg?

Seglarkompisen Erik hade allt en hel del och jag har ju hur mycket som helst efter att i 50 år hållt på med båtar och allehand hantverksjobb.

Arbetskompisens svärson hade skrattat åt honom för att han hade så lite verktyg. På elsidan hade han en borrmaskin och sen hade han några få handverktyg. Trotts att han genom åren har renoverat ett par hus.

Polerar man för hand och inte bryr sig om att köpa en polermaskin så kan man ju ta dom pengarna och köpa nåt annat till båten.

Det är ju trots allt som det ståri visan; Du får ingenting ta med dig dit du går

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...