Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
fippe1

Bayliner 2355

Rekommendera Poster

Jag har kikat lite på bayliner 2355 från 97 och nyare. Min fundering som jag försökt att hitta information om ryktet stämmer som säger att Bayliner plastar in trä som förstärkning i skrovet och andra detaljer på båten. Det jag funderar på är om detta är något de fortfarande gör eller skedde detta endast på slutet av 80 och början av 90 talet? Samt om bayliner fortfarande har dålig kvalité på plasten i skrovet och att gelcoaten och plasten är av olika hårdhet så det kan dölja sig stora skador under den?

Jag vill inte ha några gissningar utan konkret fakta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att plasta in trä i balkar är inget som är unikt för just Bayliner. Vad gäller för årsmodell 97 kan jag inte helt säkert säga men har väldigt svårt och tro att de gått i från sättet att bygga. Råder dig att fuktmäta akterspegeln vilket är där träet oftast kan vara ruttet. Balkar brukar klara sig bra då de inte utsätts för vatten normalt

Årsmodellen du tittar på har inte bättre/sämre skrov mm än andra lågprismärken från USA. Dock ej att jämföra med tex Sea Ray och Regal. Bayliner hade vid detta laget fått balans i sin tillverkning så problemen med stor skillnad från båt till båt likt sent 80tal och tidigt 90tal skall inte finnas kvar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så om jag istället skulle välja en sea ray så har de inte trä i akterspegeln? Om fallet är så gäller detta även 80-talare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bayliner och sea ray har samma ägare i dag heter Brunnswick .Nästan alla båtar har plywodd i sin akterspegel  . Tror det var Nimbus som kom på ett sätt att kunna gjuta i plast med någon form av vakumsugning vid tillverkningen . Min Bayliner har mellan 75-90mm  tjock akterspegel .Gör som capitan skrev kolla noga fuktmät  knacka runt akterspegeln med en hammare och lyssna även på insidan runt drevet också förståss känner du någon båt kunnig låt han följa med . Är båten ok tror jag att du kommer bli nöjd med Baylinern

Lycka till

Mvh Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 2855 från 2002.  Den har inplastad trä som förstärkning i skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...