Ronnienr10 107 Postad 10 Februari , 2013 Hej skulle vilja ha varmvatten i båten.Jag har inte 220 och den vattenburna gasolpannan är skrotad, började fundera på varvattensberedare som drivs av wallasen.Hittade detta till husbil! Therme varmvattenberedare. En liten, lättplacerad beredare som använder den varma luften från S-värmaren till att värma upp vattnet. Kunde tyvärr inte länka, någon kanske kan hitta länken? Vad tror ni är jag helt fel ute. Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 11 Februari , 2013 Jag är själv lite intresserad så jag framför mina tankar. Det verkar lite bakvänt och ineffektivt att värma vatten med lufr. Jag har själv funderat lite på att koppla en varmvattenberedare till kylvattnet på motorn. Hittills har vi nöjt oss med att koka vatten på spisen till disken och värma vatten för tvagning i en campingdusch (påse med dusch som får ligga i solen). Hur länge håller vattnet i en varmvattenberedare värmen? Hur mycket måste man köra med motor för att få vattnet varmt? En 25 l beredare kan väl få vara exempel. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Februari , 2013 Jag såg en en sådan där vattenvärmare till Wallasen på Blocket, billigt. Jag lyssnade runt lite och fick tag en som hade haft detta. Värdelöst tyckte han, lite varmvatten och det tog lång tid. Så jag skippade den. Det bästa jag haft var en gasoldriven genomströmmningsvärmare. Snabb, effektiv och hett vatten. Tyvärr har svårt att hitta plats i nuvarande båt så jag satte in en liten som värms med motorn. Men liten motor och kort gångtid ger väldigt lite varmvatten. Det är väl de få hundralappar jag betalade för beredaren men inte mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 11 Februari , 2013 Vi har en 45l varmvattenberedare.(1200W/230v om landstöm finns) Det tar 15min att få varmt vatten med våran perkins 4.108(under belastning kortare än så,kanske 5-6min) Det räcker till för att två personer kan ta var sin dusch. Under gång finns lika mycket varmvatten som man har tank/tankar. Och vi har varmt vatten 4-5timmar efter motorn har stängts av.(det duger att diska med morgonen efter att man varit ute och kört för motor.) Wallas (Therme) varmvattenberedare vet jag tyvärr inget om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 12 Februari , 2013 Tack för synpunkterna, detta med dålig effekt var det jag befarade mest.Det verkar som en 220 beredare är det som ger mest,jag har slopat gasolen helt,och bara korta gångtider på motorn. Jag får fundera och se om jag kommer på något,gärna förslag om någon har en ide. Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser