Julle1950 0 Postad 10 Februari , 2013 Hade hoppats på ett nådens år från herren, men så var inte fallet. Efter förra turen kunde jag konstatera att 1,5 liter glykol försvunnit ur kylsystemet. Antar att det finns risk att topplockspacking gått eller att värmeväxlaren har rostat sönder då jag inte kan se något annat läckage. Har konstaterat att oljan ser ok ut. Tycker mig INTE se vit rök. Har en äldre motor som gått mycket. Skall kolla ifall det bubblar i expansionskärlet vid nästa uppstart. Men hur i hela friden kan expansionskärlet kollas av emot läckage på ett enkelt sätt? Några andra tips på att enkelt utesluta fel? Tacksam för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 10 Februari , 2013 Vad har du för motor? Om det är en bensinare så är det ju enkelt att göra ett kompprov. Stiften brukar även avslöja en del om hur motorn mår Ligger båten på land eller i vattnet? Kommer avgaserna ut under vattnet så är det när lätt att upptäcka vitrök Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Julle1950 0 Postad 10 Februari , 2013 Tack för svar! Båten ligger i vattnet och är en diesel med våta avgaser. Så komprov är väl inte jättelätt. Tycker inte att det ryker jättemycket, ungefär som avgaserna från en bil när det är kallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Februari , 2013 Skulle nog låtit provtrycka värmeväxlaren, eller möjligen försökt göra det själv. I senare fallet köpt en lagom tjock cykelslang - finns klena för racercyklar - och klippt av denna på var sida ventilen samt anslutit ändarna noga mellan växlarens glykol in- respektive ut. Pumpat upp max ett kilos övertryck (1 ATÖ som är normalt driftstryck) och sen känt på slangen efter ett tag för att kolla att trycket består. Hur skyddar du sjövattendelen i kylan, är också den glykolfylld eller kan den ha frostsprängts? Ps. Du kan ju pumpa och klämma på slangen redan hos cykelhandlaren så du vet ungefär hur 1 kilos övertryck känns. Brukar väl f.ö. kosta runt 60:- , en spottstyver i båtsammanhang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Februari , 2013 Cykelslang var ju en god idé. Fast den klarar nog inga höga övertryck när den sluppit lös ur däcket som normalt håller den på plats. Det räcker säkert med det tryck som blir innan den börjarb bli ballong. Av allt skräp jag har på båten finns en gammal blodtrycksmätare som kommit till användning i såna här sammanhang. Slangstumpar av olika mått likaså. Provtryckt motorn vid misstanke om topplockspackning men missade troligen den minimala springan som klarade sig vid låg effekt men som släppte ut komp vid högre effekt. Sen är det åt fel håll. Kompen går ju tvärtemot kylvattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Julle1950 0 Postad 11 Februari , 2013 Tack för svar! Det kommer blubblor ifrån expansionskärlet. Kört med andra ord. Tack för svar i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser