Gustavaxvik 1 Postad 9 Februari , 2013 Hej! jag har köpt en draco 2000dc med en 3,0L GS penta precis som toppackningen hade gått på. jag lämnade bort toppen på renovering och köpte sotningssatser och allt som behövdes, har nu skruvat dit toppen och skulle ställa in ventiler och skulle då ställa motorn i noll. såg då att remskivan i fram inte hade någon bult i mitten utan va påpressad och jag antar att det sitter någon kil i axeln där remskivan sitter på och då tillverka jag ett verktyg som man kunde sätta i remskivan och med en 24mm mutter på, men när jag skulle vrida motorn så går det bara att vrida typ 5mm åt varje håll!! Då ramla poletten ner i min skalle att det kommit ner saltfatten mellan cylinderloppen och kolvarna då motorn är sjövatten kyld och gått på västkusten:( nu har jag hällt diesel i cylindrarna och låtit den stå i 2 dagar och idag har jag provat igen utan bättre resultat. Frågan är då om jag gör rätt? det är inget annat som kan spöka? ägaren innan mig har har hällt olja i cylindrarna så att de skulle rosta, så cylindrarna är fina ner till överkant på kolvarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GeCe 0 Postad 9 Februari , 2013 Det bästa - tyvärr - är att du återigen tar bort toppen, kollar hur loppen ser ut där du har lite mer fritt synfält Ser det för jäkligt ut måste du vara försiktig och försöka få loss på ringarna, eftersom det är dessa som fastnat. Häll i riktig rostlösare, gärna `sprängande´ och jucka loss kolvarna stegvis. Rengör hela tiden. Var försiktig så inte ringarna knäcks, sker detta = kostsam omborrning/ byte foder. Hör gärna av dig.... / Ge Ce Motor och Marin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavaxvik 1 Postad 9 Februari , 2013 När jag satte dit toppen var loppen fina... Så långt jag kunde se ner till kolvarna. Vilken typ av rostlösare menar du med sprängande? Är inte diesel bra?för jag har fyllt den med diesel i tändstiftshålen nu. Med vänlig hälsning, gustav Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 10 Februari , 2013 Jag skulle nog ta en titt på velagren också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S340 0 Postad 22 Februari , 2013 OM ringar och kolvar skulle ha fastnat i loppen är det nog fler saker som behöver tittas över. Något jag kan rekommendera för alla saker som rostat eller fastnat osv är Omega 636. Den får produkter som 5-56 och WD40 att framstå som bedrägeri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 22 Februari , 2013 Efter en snabb googling verkar det som en dunderprodukt - ett 5-56 i kubik. Finns det någon av våra DIY-kedjor som säljer denna produkt? Jag känner nämligen ett starkt habegär just precis nu när jag riva isär en gammal Johnson. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 22 Februari , 2013 Würth verkar ha: http://www.wurth.se/Produkter/Produktkatalog/Kemi/Smorjmedel--Additiv-och-drivmedel/Olja/Krypolja-Omega-636/?p=1 De finns ju lite varstans i riket. Jag fick ett annat tips om smörjmedel för grejer som sitter fast, Veidec Ceramic Lube: http://www.veidec.com/products/index.php/se/lubrication/ceramic-lube-cel-500ml.html Enligt min lokala smed är det rena mirakelmedlet för grejer som oxiderat ihop...dock har inte det hjälpt honom att få isär mina powertrimcylindrar ännu... Själv har jag inte testat det så jag kan inte gå i god för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavaxvik 1 Postad 23 Februari , 2013 Har kommit in saltvatten i hela motorn, så nu blev det helrenovering istället! Surt men då har man en fräsch motor sen:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser