Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
zumpen

Egentillverkad ljuddämpare till Wallas.

Rekommendera Poster

Hej alla.

Slänger ut min A/C och monterar i en Wallas 22DT i båten om ett par veckor.

Har ni några tips och erfarenheter av att dämpa insugsljudet med egentillverkad lösning?

Just Wallasen skall ha ett insug i ruffen och ett utanför båten om möjligt. tänkte då dämpa det i ruffen.

Själv läste jag nånstans att man kan på ca 30-50 cm av slangen borra 12mm hål med jämna mellanrum och sedan använda isolering över detta område.

Och jag vet att man kan köpa ljuddämpare men roligare och billigare att bygga eget =)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insug i ruffen? Har inte hört talas om detta. Vår sitter i en maxi 909 i samma stuvfack där vi har tampar och fendrar, visserligen i sitbrunnen, men det enda som låter är knäppen från den när den går, och det är inget märkbart om man inte lyssnar efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wallasen har ett insug i ruffen för att suga ur fuktig luft och ett utanför för att få frisk och torr luft.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bättre att inte ha någon slang alls i isoleringen. Köp färdig rörisolering med rätt innerdiameter och fäst anslutningsrör i båda ändarna. Tänk på att montera ljuddämparen så nära värmaren som möjligt så att så att inte ljud läcker ut ur långa anslutningsslangar.

Varianten med slang med hål i funkar också, gör så många hål som möjligt (utan att slangen kolappsar) så att ljudet får möjlighet att absorberas i isoleringen. Jag tror stenull är bäst att använda.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! är inne på att göra en tub av hönsnät och sen linda isolering runt och ha 75mm rör ändor bara för anslutning av slangar.

Vet själv inte hur pass Wallas 22DT låter men garderar mig gärna för få bästa resultat :kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt!!! slängde ihop denna gick ut och startade Wallasen i garaget och tryckte den direkt mot insuget, fläktljudet osv var HELT borta! det ända man hörde när man tryckte örat i öppningen var luften som strömmade in i dämparen förbi örat.... 

Någon som kan svara på om man kan bygga denna typ till utblåsen med? med tanke på värme och så?

post-9385-1394237398,7374_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar säkert att ha samma typ av ljuddämpare även på utblåset, glas- och stenull klarar betydligt högre temperaturer än vad ventilationsluften från värmaren har. (Plasten i utblåsen smälter inte och man får inte brännskador på händerna om man håller för utblosen.)

Problemet kan vara att du inte får ljuddämparen riktigt tät och då läcker en del varm luft ut genom ljuddämparen. Dels förlorar du då luftflöde och dels finns risk att det blir varmt på fel ställe.

Du kan exempelvis klä in ljuddämparen i en lite kraftigare aluminiumfolie för att bli av med läckaget.

Naturligtvis läcker även ljuddämparen på sugsidan, men det gör inte lika mycket eftersom du ju ska suga ut luft ur ruffen på någon plats och inget skadas för att det sugs lite kall ruffluft på fel plats.

Kul att det funkade så bra.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar säkert som du säger att ha samma isolering så jag sätter detta på test i garaget under dagen. 

Att täta blir nog inga problem då jag tänkte linda hela alltet med silvertape.

En undran är om man skall ha lite grövre dimension inne i dämparen än dom 75mm som min slangar är för att försäkra sig om att inte påverka luftflödet? vad tror ni om det?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skadar nog inte. Jag drog en betydligt grövre slang från värmaren till första avgreningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver absolut inte göra någon grövre dimension, men om du väljer att göra det så räcker det med 1-2 cm större diameter invändit i ljuddämparen jämfört med slangen..

Om du inte gör ljuddämparen något grövre får du ett lite, lite större tryckfall just i den, men ljuddämparen är så kort så det kommer inte att märkas.

En sak till, ljuddämparen behöver inte vara rak, det är faktiskt så att den fungerar något bättre om den är böjd. Jag tänkte om det är trångt runt värmaren kan det ju vara bra att ha friheten att göra en böjd dämpare..

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs det dämpare på från och tilluften överhuvud taget? I det värmarepaket jag köpte fanns det bara ljuddämpare för avgasslangen. 

Det enda jag har hört är tickandet från bränslepumpen som sitter under salongsdurken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och bra tips med böjd dämpare =)

Jag har massa utrymme och kommer tillverka 4 st dämpare till samtliga in och utblås från värmaren innan dom förgrenar sig.

Är det någon i tråden som har just en wallas DT modell och kan berätta om ljust ljudnivån på in/utblås?

post-9385-1394237398,8477_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal Wallas 1800 och den är ganska tyst trots sin ålder, men inte helt tyst. Den har  inget insugsrör utan suger luft genom yterhöljet så man hör fläktarna från värmaren i garderoben.

Om du har plats och lite tid så kostar det ju inget att sätta dit dämparna. Alternativet är att bygga klart allt och se om du tycker du behöver dämpare och sätta dit dessa när du provat om du inte är nöjd.

toaen har en synpunkt som du bör tänka på, om det tickar från pumpen på din värmare. Fundera på var värmaren ska sitta för att tickandet ska störa så lite som möjligt. Om det finns plats kan du byga en låda (som är öppen på två sidor för luftcirkulation) av isolering som du kan trä över värmaren. Med lite experimenterande kan du troligen få bort tickljudet också, om du har något. Jag vet inte hur 22dt fungerar.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det behövs då jag inte monterat den än. därav frågan till andra Wallas ägare.

Jag gör dock gladligen några dämpare i förebyggande syfte då dom inte kostar en spänn  =)

Pumpen på Wallasen 22DT är ju typ knäpptyst hur kan du höra den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med erfarenhet från ventilationsanläggningar i fastigheter har jag lite synpunkter på trådskaparens ljuddämpare.

Vanlig väggisolering, typ stenull eller glasull släpper ifrån sig små micropartiklar som följer med luftströmmen och kan orsaka problem i andningsorganen. Alla som isolerat väggar vet vilken envis hosta man får om man inte använder andningsskydd under arbetet. I ljuddämpare för ventilationsanäggningar används numera andra material.

Det lämpligaste materialet som samtidigt är tillgängligt för gemene man är den typ av filtermatta som används som luftfilter i ventilationsaggregat för småhus. Vissa välförsedda byggvaruhus har sådan i metervara. En vvs-affär har säkert dessa filtermattor. Sådan filtermatta rullad runt ett hönsgaller trode ge samma ljuddämpningseffekt men med mindre hälsorisker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag en Webastovärmare, med en lös pump som farm till i våras satt under durken på salongen. Med hörapparaterna på kunde tom jag höra det distinkta knäppet. 

Nu har jag flyttat den till det gamla motorrummen i samband med att jag bytte motor och placerade motorn där dieseltanken tidigare satt och vise versa.

http://thallatha.blogspot.se/2012/02/ny-motor.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det vet vi alla att det kliar blää. kan du tipsa vart man köper bättre isolering för ändamålet? =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ett litet sidospår om ljuddämpning.

Som kanske många av er vet har jag ett förflutet som kyrkorgelbyggare och har över dussinet orglar på mitt samvete.angel

Väsljudet från fläkten kan vara störande, om inte annat så för organisten. Ett väldigt enkelt och billigt knep är att klä lådan med sk Tretex-skiva. Svårt att få tag på numera.

Sedan skall man tänka på att göra böjar, knän mm så att man inte halverar längderna för den våglängd som det handlar om. Bättre med 1/3. Diametern på det isolerrör som zumpen visade på bild skall vara en ojämn multipel av den frekvesen som susar men aldrig större än hela våglängden. Då kan man ha annat än glasfiber åsså. Tänk på ljuddämparen på en pistol så förstår ni. Längden har åsså betydelse där.

Skall avslöja ett knep som gäller blandat högfrekvent sus.  Ställ en blank, måste vara blank och hård och tilräckligt massivt, skiva, tex 6 mm plexiglas framför öppningen där suset kommer ut, ca 5-6 mm från hålet. Ljudet försvinner.

Exempel, utblåset från fläktsystemet i ett bostadsrum. Sätt en plexi skiva ca 3-4 dm i diam och ca 2-2½ cm från hålet i taket. Det blir tyst, inget mer väsande. Luftmängden påverkas knappt märkbart.

Inte till Wallas men väl till min g:a hederliga MD1:a som bara tuffar på så byggde jag om avgassystemet till vattenkyld med gummislang och ljuddämpare. Kunde på det viset ta bort de eländiga rostiga järnrören från motorn och hela vägen ut i alkterspegeln.Svetsade in en rörstump direkt i avgaskröken och anslöt utgående kylvattnet där, rätt in i kröken. Hittade en lämplig stuvbit gummirör som tål hög temp. Svetsade gavlar i plåt. Öppningarna in/ut vända så skvalpvattnet  som blir kvar i ljuddämparen inte går bak till motorn, alltså uppåt på ink. gaveln. Sedan svanhals på gummislangen innan den går ut genom akterspegeln.

Motorn blev märkbart tystare och har ett härligt nostalgiskt dunk-dunk som i allmänhet uppfattas som nästan rogivande av folk när man smyger in i en hamn/vik sent på kvällen.

Nu när jag skall avsluta ombyggnaden av pentryt skall motorn kläs in lite bättre så det blir ännu tystare inombords. Man skall tänka på att inte ha parallella väggar där ljudisoleringen ligger. Undvik skokartong form.

Dunk-dunk på ersmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul och bra info om dämpning av ljud, jag kände inte alls till det där med hård blank skiva, men jag gissar att det som händer är att ljudvågorna reflekteras in i kanalen igen istället för att läcka ut i omgivnignen.

Lämpligt material var?

Faderullan skrev bl.a:

Det lämpligaste materialet som samtidigt är tillgängligt för gemene man är den typ av filtermatta som används som luftfilter i ventilationsaggregat för småhus. Vissa välförsedda byggvaruhus har sådan i metervara. En vvs-affär har säkert dessa filtermattor.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kalman, det skulle vara intressant - tycker i alla fall jag - om du skulle vilja skriva lite i en tråd om hur man dämpar olika ljud i båtar.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nja..Mackey....det jag skrev får räcka. Ingen expert. smiley

Det är mest sus från fläktar och annat i orglar jag har dämpat bort och inte båtmotorer direkt, förutom min egen då.

Men det  är min uppfattning att man skall undvika stående vågor genom att inte ha parallella väggar. Likaså fungerar stora ytor, som ett trumskinn och kan bidra till resonans, limma-skruva fast spryglar som inuti i en gitarr, smala trälister på högkant.

Räkna lite på frekvens och sedan räkna ut våglängderna och anpassa avstånd efter det. De principerna om våglängd är grundläggande för en orgelpipa. Det får tex inte finnas något ovanför pipan på drygt ca 1/3 piplängd, då försvinner deltonen kvinten.

Lite ljud matte . Våglängden x frekvensen = Ljudhastigheten. Om man vet frekvensen, tex stämgaffelns normal ger 440 Hz  (440 svängningar per sekund) och ljudhastigheten är 340 m/s så bli våglängden för a´ = 340/ 440; ca 0,773 meter. Gamla hederliga Erikson telefonen gav en ringsignal väldigt nära tonen g, en tangent nedom a på pianot. Kan vara bra att veta. (Motsvarande öppen orgelpipa blir alltså 8 dm lång plus foten.)

Detta var inte båtrelaterat men kanske till någon hjälp för någon hoppas jag. Mer blir det inte nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 22dt och av utrymmesskäl valde jag att inte ha något insug inifrån båten. Det blev trångt ändå och ena utblåsslangen är rak och bara ca 20 cm. Provade nyss Arbetsmiljöverkets app på en ajfån 4s och den visade då 37 db vid sovplatsen. Nu går värmaren inte för fullt eftersom det nog är ca 10 grader ute. Önskar jag kunde haft längre utblåsslangar men 37db är iaf rätt lågt i en ht-båt och det är varmt i hela båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade inatt att köra med utblåset stängt från den korta slangen. Trodde att en slang skulle göra att värmaren skulle skicka på mer värme men den gick på lågfart hela natten. Ljudet sänktes till en viskning men på db-mätaren sjönk ljudet bara en db till 36. Varje andetag från mig var på över 36 db så jag fick hålla andan. Undvik för korta slangar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...