Berra2 0 Postad 8 Februari , 2013 Såg en fin IOR-båt på Blur som såg ut att ha självlänsarna på akterspegeln. Det verkar praktiskt: Mindre motstånd, säkrare eftersom det blir en bit från vattenytan och eftersom de blir ganska centralt placerade mindre risk för vatteninträngning när båten lutar. Stämmer mina tankar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 510 Postad 8 Februari , 2013 Tankarna stämmer nog så bra. Problemet med självlänsar tycker jag är att det är lätt att de blir täta och att det tar lång tid innan vattnet rinner ut. De blir ofta för klent dimensionerade, av naturliga skäl. Det finns andra lösningar, men de har sina svagheter men sväljer undan mycket vatten gör de. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 8 Februari , 2013 Bl a Vega har sina självlänsar mynnandes på akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 8 Februari , 2013 9:er familjen har sin självläns i akterspegeln, likaså familjemedlemmarna i Feva har så. Inte samma kategori segelbåt, men visst förekommer det. På motorbåtar som har utombordare sitter hålen också på akterspegeln, och det av förklarliga skäl. Gummibåtar/ribbar/dingar i akterspegeln, troligtvis för att det blir som tidigare nämt ett baksug (när man kör snabbt och fått bort vattnet som ligger och trycker på utsidan) . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 8 Februari , 2013 Det finns ju åtminstonne två problem. Först att en del kanske inte tycker att det är så snyggt med två hål i akterspegeln. Hålen döljs ju så mycket bättre på sidan av skrovet, snett nedåt. Sen så kan ju en del båtar, speciellt de med utpräglad ior-design ha aktern så högt att det inte går. men då är det ju just så, att det inte går. Men, om man står ut med det estetiska problemet och kan ordna tillräckligt fall kanske det är en bra ide. Det tilltalar mig mycket att komma långt från vatten ytan - säkert. Har själv haft en Vega och när jag nu påminns dyker bilden av två runda hål i akterspegeln upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Februari , 2013 Finns som jag begriper en särskild fördel med att låta självlänsar mynna vått i det strömmande vattnet, det bildas p.g.a. båtens fart ett undertryck. Kallas nog venturi-effekt? [i praktiken kan faktiskt vattennivån i sittbrunnen bli litet lägre än det omgivande sjövattnets nivå, detta märkligt nog varaktigt men alltså bara så länge båten håller skaplig fart. (Vet inte hur pass relevant detta kan vara i ditt fall, men att ta in och överväga många olika synpunkter innan man borrar nya hål i skrovet är väl aldrig fel? ]Har beskrivit mina slurp-rör tidigare här*, de ger en sorts bra dynamiskt anpassad sugeffekt. För ju fortare båten går ju högre blir häckvågen, men samtidigt fås desto bättre sugeffekt så att man alltid förblir torrskodd. (Häckvågens yta kan vid snabb seglats befinna sig 2-3 decimeter ovanför sittbrunns-durkens aktersta del och dess enkla akterspegelshål, men lik förbaskat rinner det inte in nåt vatten.) Nå, har två funderingar angående detta med att flytta självlänsens mynning till akterspegeln. Ta som sagt hänsyn till venturi-effekten, men även litegrann åt detta med droppnos. (Det senare givetvis mycket av dagens i-landsproblem, men ifall regnvatten droppar långvarigt ifrån en rörmynning bildas ändå inga skitränder.) Måhända kan man i ditt fall på nåt sätt äta kakan men ändå ha den kvar? En kort nerböjd och snyggt vitmålad yttre rörstump på akterspegelns självläns-mynning kanske nerdoppad kan ge förstärkt undervattensutsläpp just då det (eventuellt) verkligen behövs hydrodynamiskt för extra nivåskillnads-sänkning som ger torrskoddhet, detta plus droppnosens hämmande av smutsränder i hamn. Blev långt, vete katten?? ;-)[*) Har f.ö. även kvar mina gamla gummiproppar att sätta i akterspegelshålen men använder dem nästan aldrig. Mest ifall många passagerare i sittbrunnen under stillastående hamnläge eller långsam seglats annars skulle ge blöta fötter. (Att glömma att ta ur propparna vid långvarig hamnparkering vore dessutom katastrof, blubb blubb blubb.)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Februari , 2013 Även Stortrissarna har självlänsarna mynnandes i akterspegeln. När båten ligger still är vattennivån precis halva nynningen (beroende på hur man lastar båten givetvis) och det kan bli baksug ibland när man seglar. Därför finns även gummiproppar att sätta i. Jag hade oftast inte i mina eftersom en skvätt vatten aldrig kunde skada, speciellt när jag tillverkat min löstagbara teakdurk (trall). Hellre lite blött än att man glömde propparna...för som Thomas skriver, båten sjunker vid mycket regnande... Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanSailor 0 Postad 9 Februari , 2013 En annan mycket stor fördel med att ha självlänsen på akterspegeln / ovan vattenlinjen är att man minskar risken för att de fryser sönder och därmed vatteninträngning under vintern i sjön. Jag lägger en värmekabel genom självlänsen under vintern för att ev. smältvatten etc ska rinna ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 11 Februari , 2013 Finns väl några båtfabrikat som har länsen ut via aktern, bla tex Contrast 33 (bilden) För och nackdelar ? Beror på hur högt över vattenytan sittbrunnens golv ligger. Beror även om det går att sätta skrovgenomföring och kran på ett bra sätt så man nå att montera och framför allt når att stänga öppna ventilerna från sittbrunnen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanSailor 0 Postad 12 Februari , 2013 Jag skulle vilja påstå att de flesta segelbåtar nyare än 15 år (möjligtvis undantag för båtar med center-cockpit) har självlänsen akterut, över vattenlinjen - alternativt helt öppen akterspegel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 14 Februari , 2013 Trevligt med uppmuntrande svar för denna ide. har av svaren fått nya tankar: 1. de båtar som nämns här har väl neutral eller positiv akter, det har inte jag. Min båt har negativ akter och då finns väl risk att det regnar in i genomföringen? 2. Allra snyggast och det som skulle lösa ovanstånde problem vore väl att ha två inplastade rör som slutar i akterspegeln och helt enkelt skippa själva genomföringen? I så fall - vilken sorts rör ska man ha (vanliga avloppsrör?) och hur får man bäst till övergången mellan dem och akterspegeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 14 Februari , 2013 Jag skulle aldrig våga ha fastplastade avloppsrör på det sättet. När du seglar eller går för motor finns det en risk att genomföringen hamnar under vattenytan. Inget annat än en rejäl anslutning skulle jag våga satsa på. Min båt har f ö positiv akter och där sitter genomföringarna under överhänget ovan vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 14 Februari , 2013 Förstår din invändning, men titta på denna mycket vackra båt jag refererade till i mitt första inlägg. Det ser ju både säkert, funktionellt och stiligt ut. Hur göra man sådant bäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 14 Februari , 2013 Den båten verkar ha ett bra avstånd mellan vattenlinjen och genomföringen. Hur man gjort rent praktiskt, tja förmodligen är det inte ett fastplastat rör utan hela genomföringen är av samma material som akterspegeln, alltså är de ihopplastede, onte fastplastade om du förstår vad jag menar... Om det regnar in i genomföringen är ju inte hela världen. Det viktiga är bara att regnvattnet rinner ut igen, och inte in i sittbrunnen... men räkna med svarta sorgränder efter vattnet på akterspegeln med en sådan konstruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser