bar190 0 Postad 3 Februari , 2005 Förmodligen ännu en dum fråga men, vi kör... Tänkte byta limpor till våren på min Merc 5,7 Jag funderar på att beställa limpor direkt från USA då priserna uppenbarligen är bättre. Men vad ska man räkna med för påslag, blir det svensk moms? Tull? Om inte är det ju rena kapet att köpa från staterna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 4 Februari , 2005 Hej du! Varför plocka limpor från USA när vi har Skogaholmslimpan i Svergie!? Ja visst ja....de har ju laggt ner.... Om du kontaktar tullverket så kan de svara på vilka avgifter det är som tillkommer och hur mycket. Summan beror nämligen på varans typ mm. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 4 Februari , 2005 25% Moms en liten tullavgift tillkommer. Vi gick ihop och beställde 3 par HardinMarine aluminiumlimpor förra vintern och frakten hamnade på ca 3500:- för allihop kan fö varmt rekomendera www.cpperformance.com, dom är ohyggligt snabba med leveranserna och väldigt hjälpsamma. Chevalimpor ger dom nästan bort. Aluminium: 695$ /par ink risers Järn 516$ /par ink risers Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Classe2000 0 Postad 4 Februari , 2005 Om du håller dig till lite mindre företag så brukar de gå utmärkt att be dem packa ner i begagnade kartonger och be dem skriva ner värdet på tullhandlingen. typ begagnade delar eller liknande. Slipper man moms och tull på så sätt... är ananrs 25% moms och 1,7% tullavgift. beställt mycket bildelar, elektronik och båtdelar från staterna och brukar aldrig vara några problem.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 4 Februari , 2005 Lysande gossar, tack för svaren!!! Här skall konsumeras! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 6 Februari , 2005 Aluminiumlimpor förresten, är det en bra idé? Har för mig att det ger en viktreduktion på ca 30kg. Men behöver man byta oftare tro? Antar att man då behöver magnesiumanoder... hmm.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders R Postad 6 Februari , 2005 Jag kör sötvatten i limporna och sjövattenpåsläppet i risern. Tänkte byta mina risers till rostfria när det blir så dags. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 6 Februari , 2005 Anders R, det var en ny variant för mig, hur kopplar du för att köra sötvattnet i limporna? Själv har jag ett sk, halv-system med sötvattnet i motorn och sjövatten i limporna. Rostfria limpor betalar sig nog aldrig, men din variant lät smart... Classe, menar du att man slipper moms och tull på begagnade delar??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 6 Februari , 2005 Packningen mellan riser och limpa byts mot en täckplatta, utgående kylvatten ansluter man sedan direkt till risern. Inkoppling av limporna på sötvattnet kan göras på lite olika vis, men jag monterade ett T-rör på termostathuset och ett på motsvarande ansutning på värmeväxlaren. Limporna kopplas sedan mellan T-rören Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 8 Februari , 2005 Anders R, det är ju en lysande idé, möjligen provar jag detta nu i vår när jag ska byta limpor. Då blir det nog Alulimpor med Magnesiumanod, sötvatten på dessa, rostfria knän. Importerat från staterna och skruva själv. Borde bli både bra och vettigt pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Postad 14 Februari , 2005 Det är viktigt att värmeväxlaren har tillräcklig kapacitet om man går över till helsystem och sötvattenkyler limporna. Varmgång och glödtändning vid stopp brukar vara dåligt tecken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 14 Februari , 2005 Jag hörde att man måste ha en extra pump om man ska ha helsystem. Orginalpumpen klarar det inte eftersom det blir så stor yta att pumpa runt vattnet på så limpor och riser får inte tillräckligt med kylning om man byter till helsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 14 Februari , 2005 Jag kollade vad rostfria avgassytem kostade i staterna å det var inte så billigt som man tror. Runt 20 lakan tror jag jag räknade på med frakt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 14 Februari , 2005 Inget av de färdiga helsystem (inklusive mitt eget) jag sett använder någon extrapump. På sid 148 i Hansen Marine katalogen finns en bra pincipskiss av ett helsystem. Men det är som nämts tidigare viktigt att ha en värmeväxlare med tillräcklig kapacitet, det har jag själv surt fått erfara. Har numera en riktig jätte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 14 Februari , 2005 Jag spanade på helsystem innan men ansåg att det får vänta lite till iaf, tills sveriges ekonomiska välfärd har hittat ner i min plånbok eller något i den stilen ;-) Den har ju gått i Florida innan och limporna och knäna är hur fina som helst inuti, jag ska ju byta limporna nu för det rostade utifrån. Och med tanke på hur salt deras vatten är så då borde det ju klara sig några år i vårt bräckta östersjövatten tycker jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersF 1 Postad 15 Februari , 2005 bar190! Jag är också i behov av nya limpor till min vp aq260a. Har du fått klarhet i hur mycket det rör sig om i frakter tullar mm? Samköp kanske kan var aktuellt? det kanske finns flera stackare som oss därute med rost på limpan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Postad 15 Februari , 2005 I bland kan man hålla liv i limporna lite längre om man då och då delar mellan limpor och avgasknän. Tätytan rostar ofta och när rosten bygger brukar det läcka ner i limporna och vidare in i cylindrarna. Demontera knän, regör och skav tätytorna, montera ihop med nya packningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 20 Februari , 2005 Anders F! Kan helt klart vara intressant med samköp, jag ska skruva isär mina limpor inom några veckor och kolla bara, jag kan ju maila dig när jag närmar mig. Kom på att det borde bli förmånligare att importera alu-limpor då fraktkostnaden blir lägre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 9 April , 2005 Anders R, var hittar du Aluminiumlimpor: 695$ /par ink risers på CPperformance.com? Menar du: http://www.cpperformance.com/detail.aspx?ID=2690 Jag uppfattar att de är gjutjärn men alu-knän.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser