Grodner 0 Postad 8 Februari , 2013 Här kommer ännu en tråd i ett populärt ämne! Familjen ska byta båt, men det är länge sedan jag var ute på marknaden och jag märker direkt att det är väldigt svårt att uppskatta vad som är rätt pris på båtar just nu. I vårt fall ligger intresset på en styrpulpetbåt 5-6 meter lång med fyrtakts utombordare 90-130 hk, tillverkad under mitten av 2000-talet. Självklart i bra eller till och med mycket bra skick. Kikat mycket på Uttern S56 som jag tycker verkar väldigt vettig. Men priserna spretar enormt. Hos handlare hittar jag båtar som ovan för 170 000 medan privatpersoner vill ha 99 000. Tyvärr är de privatsålda både lite äldre och i lite sämre skick. Frågan således: Vad tycker ni är rimligt att betala idag för den här typen av båt? 50 000, 100 000, 150 000? // Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 Februari , 2013 Tyvärr går det inte att svara på ! Du får helt enkelt läsa av det som är till salu , och dra ekonomiska förutsättningar efter det . VI kan inte sätta ett pris åt dig , det är upp till säljaren och du ! Alltså , vad den kostar och vad du är villig att betala ....en förhandling !!! -Hur mycke kostar en kopp kaffe ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 8 Februari , 2013 Kan bara hålla med Jocke-SeaRay, vad kostar en kopp kaffe? För att få reda på rätt pris är det bara att börja förhandla... Du kan ju börja med de båtar du är minst intresserade av så att du inte gör bort dig när du förhandlar med säljarna av de båtar du hellst vill ha. Man vet aldrig, kanske köper du den båt du inte trodde du ville ha för att priset blir det rätta för dig? Du kan också göra en lista på skicket och utrustningen på respektive båt och vad det skulle kosta att få båten till det skick du vill ha. Då får du ett likställt pris för alla olika prisnivåer. Så här menar jag... Båt A kostar 75 000:- kr och har en äldre motor än Båt B. Du bedömer att åldersskillnaden är värd 25 000:- kr och att Båt A skulle varit 25 000:- kr dyrare om motorn haft det skick som motorn på Båt B har. Då är det likställda priset för Båt A uppe i 100 000:- kr. Båt B har utrustning som du gärna vill ha som är värd 20 000:- kr mer än den utrustning som finns i Båt A. Det likställda priset för Båt A är nu 120 000:- kr. Båt B kostar 100 000:- kr, men är trots det billigare än Båt A som bara kostar 75 000:- kr. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grodner 0 Postad 9 Februari , 2013 Nåväl, för de flesta andra begagnade varor finns det ju ofta en ganska klar uppfattning om vad som är normalt pris, exempelvis bilar eller varför inte bostäder. Eftersom utbudet på t.ex bilar är så mycket större är det ju lättare att skapa sig en uppfattning om vad som är ett rimligt pris. Man kanske ska omformulera frågan: Om DU skulle köpa en båt av denna typ idag (styrpulpet, 5-6 meter, 90-130 hk, årsmodell ca 2005, bra skick) - hur mycket skulle du vara beredd att betala? 100 000? 125 000? 150 000? 175 000? ännu mer? // Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 9 Februari , 2013 Det är ju du som ska betala ...varför lägga en värdering i andras åsikter? OK...jag tycker 200.000:- minst ! Du måste gilla läget ...det är du och säljaren i samspel ! Om han vill och inte du vill , om du vill och inte han vill ......? En del lägger 200:- på en flaska vin någon annan 5000:- ... Hur mycket betalar man för villan ...... Vilken Rolex köper man .... Vilket hotel bor man på ..... Du fattar själv ! Nästa läge är att speca dom objekt du är intesserad av , då kan kunskap och åsikter blandas , det är konstruktivt ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grodner 0 Postad 9 Februari , 2013 Eftersom jag så småningom kommer att sälja båten vidare tycker jag att det av avgörande betydelse vad just andra än mig kan tänka sig att betala. Om jag betalar 200 000 och först senare upptäcker att ingen annan skulle ha betalat mer än 150 000 så står man med skägget i brevlådan Nåväl, för att göra det enkelt för sig kan man ju utgå från att alla båtar är rejält övervärderade och börja med låga bud. Återstår att se om säljarna är lika pigga på den taktiken *haha* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 Februari , 2013 Du får väl ta kontakt med ett antal säljare och be dem sälja båten till dig för några tusen mindre än senaste budet så att du inte förlorat så mycket. Båtarna du tittar på är värderade till exakt det som köparen med högsta budet är beredd att ge inte en krona mer eller mindre, hur jävla svårt kan det vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 9 Februari , 2013 Frågan är lite som hur långt är ett snöre Jag skulle hellre då fråga mig själv, vad typ av båt vill du ha! 1. Hur lång, hur bred och hur hög etc. 2. Hur stark eller ny motor 3. Hur pass bra skick, sliten eller mycket välvårdad (en sliten kan vara svår att få riktigt fin) 4. Hur pass välutrustad och är det nya grejer (är den inte det så måste du kanske köpa nytt) 5. Äldre eller nyare båt (nyare kan vara lättare att sälja men behöver inte vara bättre byggd) 6. I vilket fall akta dig för dolda skador som rutten akterspegel eller sprickor i botten, dåligt utförda reparationer eller frostsskador 7 Är du händig och har tid och kan fxa själv eller måste du få hjälp för dyra pengar Mycket för pengarna, det beror på vad du är ute efter ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 10 Februari , 2013 Du kanske inte ska köpa någon båt överhuvudtaget , redan innan du köpt så ororar du dig för en kommande värdeminskning....... Normalt sett så är dyra reparation det man är mest benägen av att förutspå, så ju nyare desto bättre , eller ju mer välskött desto bättre! Det finns fler kostsamma aspekter än dom/den du radar upp ... Så...köp den som är billigast och använd mellanskillnaden till att uppgradera/reparera när det behövs ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 10 Februari , 2013 Skägget i brevlådan lär du sitta med hur du en vänder dig, välkommen till dagens verklighet...Båtmarknaden ser ganska anyorlunda ut idag. Det har blivit en relativ sund värdering av beg båtar, men en båt måste idag ses som en forlustaffär, menat att värdet lär fortsätta sjunka när du har köpt den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Februari , 2013 Att läsa ett inlägg är en annan sak än att förstå texten, läs en gång till så kanske du fattar att jag har förstått marknaden, men du kanske tror att säljaren sätter priset, då kan undra vem som sitter med skägget Berra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 10 Februari , 2013 Hej westfjord. Det blel lite fel. Skulle sitera ts. Skriver på tel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Februari , 2013 Förstod nästan att det va nåt åt det hållet :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 10 Februari , 2013 Helt rätt! Priserna spretar enormt. I huvudsak finns det, som jag ser det, två anledningar: 1) Marknaden har inte till fullo insett det prisfall som drabbat den. Många kanske också sätter in en annons på sin pärla i hopp om att få napp på ett bra pris, väl över marknadens förväntningar, så de kan sälja för att byta upp sig. 2) Olika båtar har olika attraktionsvärde. Idag kostar en beggad aluminium-styris betydligt mer än en i plast i motsvarande storlek, skötsel, motor etc. Över tid varierar attraktionsvärdet på olika produkter och varumärken. Olika märken är olika inne över tid. Uttern var för ca 15 år sedan ett ganska inne märke, något som dalat ganska rejält sedan dess och idag ersatt av märken som Anytec, Alukin och andra i huvudsak aluminium-båtar med en tuffare image (jämför stadsjeeparnas framgång med övriga typer av bilar). Hur värdet på dessa står sig om 15 år vet jag inget om men gissar att de ersatts av andra märken som är inne. Jag tror att om man idag ska välja en båt som inte tappar för mycket i värde under de år man har den (innan man kommer på vad ens nästa båt ska vara för någon) så ska man välja en rejält billig båt. Ju billigare desto lägre prisfall i kronor och ören. Baksidan är att man då sitter med en båt som kanske är omöjlig att sälja (inte troligt vg styrisar tror jag) och att man kan få höga kostnader för motorbyte etc om den visar sig vara kass. Inte minst viktigt är att man då får en viss osäkerhetskänsla vg tillförlitligheten på sutt ekipage. Framsidan är att man inte förlorar så mycket pengar (alla båtägare förlorar pengar på sin hobby!) om man ger upp sitt båtliv eller byter upp sig till större/annan typ av båt. Ovanstående är ju ett ganska långt resonemang men jag tror att man ska välja båt med hjärnan och köpa med hjärtat. Dvs se till att man vet i vilket skick båten är och sedan bestämma sig vad men är villig att betala för denna. Köper man den så ska man vara nöjd med sitt köp och känna sig lycklig. Köper man inte ska man känna sig nöjd med det och sikta på nästa objekt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 10 Februari , 2013 Det är väl sista slutligen så att vi är få som väljer båt efter långtgående logiska och ekonomiska resonemang. Ännu färre är de som köper en båt för att spara pengar, eller rentav gå på vinst :-) Det viktigaste enligt mig är att lämna datorhörnan och bege sig ut och faktiskt titta på några av de båtar som verkar intressanta. En titt i verkligheten säger mer än tusen nätannonser. Två båtar av samma årsmodell kan se verkligt olika ut i verkligheten även om de i resdpektive annons verkar vara likvärdiga. Den här tiden på året är egentligen mycket lämpad för båtköp. Man får nämligen en god insikt över hur båten förvaras. Och hur en båt förvaras under vintern säger en hel del om hur den värderas av sin ägare. Står båten slarvigt uppallad under bar himmel fylld med snö och is kan man anta att skötseln inte är särskilt prioriterad. Står den däremot snyggt övertäckt eller rentav under tak är oddsen betydligt bättre. Det är få av oss som hinner nöta ut motorer genom flitig användning, det som tar kål på motorerna är ofta misskötsel och dålig förvaring när de inte används. Försök få koll på hur motorn servas. Om ägaren själv säger sig sköta servicen så kan man ju försöka ta reda på hur tekniskt kunnig han är. Ser man tecken på en välförsedd verktygssamlig och spår av händighet hos säljaren? Att köpa från en handlare är inte alltid en garanti på ett bra köp. Jag har sett handlare som haft samma båt ståendes på samma plats i flera år, vintertid insöade utan täckning och knappast utan att se till motor eller något annat för den delen. Man kan undra hur ett motorblock i gjutjärn och avgaslimpor mår efter tre år av ingenting. Summan på den bleknande prislappen står dock fast.. När allt det här är invägt brukar valet vara lättare. Ibland kan man ha kommit till insikt vilken av de båtar man väljer mellan är prisvärd. Lycka till i båtköpet och låt hjärtat vara med :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grodner 0 Postad 10 Februari , 2013 Tack till Christer och Fadreullan för bra inlägg! Marknaden är uppenbart svårbedömd så det blir till att känna sig fram. Jag är övertygad om att jag kommer bli mycket nöjd med den båt det till sist blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 Februari , 2013 Jag håller inte med om att det bara är köpare och säljare just nu som avgör vad som är rätt pris på en båt. En båt är inte som en kopp kaffe eller ett snöre. Det är rimligt att även fundera på hur de långsiktiga trenderna ser ut och fundera på vad en viss båt troligen kommer att gå att sälja för nästa år, eller om 5 år... Eller med andra ord: Det går att ha en välgrundat åsikt om ifall en köpare fått en båt billigt, eller om köparen har betalat för mycket. Sedan finns såklart olika åsikter (och detta har redan diskuterats i andra trådar, jag vet att det finns andra som väljer andra definitioner av marknadsvärde). Just en styrpulpet 5-6 meter med motor kring 100 hk finns det MASSOR av, så det blir mer rimligt att diskutera prisnivåer och trender. Kanske rita ett diagram? Dra av 20% direkt från nypris och säg att halva nypriset är motorn, plus att livslängden är är 40 år för båten och 20 år för en 4-taktare (sedan kommer reparationerna att bli för dyra och meka själv är för svårt med elektronisk insprutning, gissar jag). Då skulle en 10 år gammal båt vara värd 50% av nypris. Håller med om att begärt pris för 10 år gamla båtar ofta ligger över 50% av nypris. Som diskuterats på annat håll beror det nog på att privata säljare ofta har dålig koll eller väljer att behålla båten om priset blir lägre än de hoppas. Och hos båthandlarna finns prutmån, de vet att kunderna förväntar sig att få pruta. Men det stora PROBLEMET som köpare är att det finns massor av begagnade båtar som du inte alls vill ha. Du skriver bra eller till och med mycket bra skick och de välskötta båtarna säljs ofta snabbt. Alltså är det en större andel sämre skötta båtarna som finns kvar länge på Blocket. Och styrpulpet med 4-taktsmotor tycker jag syns vid bryggorna typiskt är båtar som ofta är dåligt skötta. De används mest för korta transporter, fiske och ibland dagsutflykter. De är inte så dyra, så säljarna har struntat i att tvätta och vaxa = Solen har bränt in smutsen i plasten... Att göra 4-takt service varje år hos auktoriserad verkstad med justering av ventilerna är dyrt = ägaren har i bästa fall bytt olja varje år. Motorn är det som ger störst risk för strul. Jag skulle inte köpa en 7-8 år gammal 4-taktsmotor om ägaren saknar kvitton på gjord service varje år och stämplar i serviceboken. Precis som jag inte skulle köpa en begagnad bil som inte bevisat hade fått service. Därmed gissar jag att jag skulle få sortera bort de flesta 7-8 år gamla styrpulpet... Kanske skulle det sluta med att jag bjöd ett högt pris för den första välputsade båt med ifylld servicebok som jag hittade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser