Malaga 0 Postad 6 Februari , 2013 Hej! Är det någon som bytt propeller på en 90 hk mercury 2 takt modell 2000? Är det svårt? Vad ska man tänka på etc? Jag har funderat på att köpa en fyrbladig propeller som ger mer kraft åt planing eftersom jag har en askeladden 505 som planar långsamt, för och nackdelar med detta? Behöver även en instruktionsbok till denna motor, finns det någon som har tips på var man kan hitta en sådan? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 6 Februari , 2013 Inte bytt på 90hk från -00, men det händer att jag tar av vår från vår 50hk från -07. Svårt? Inte särskilt. Man behöver lossa en saxpinne och sedan är det en mutter man lossar och vips så är den av. Tar bara ett par minuter om muttern inte har korroderat fast förstås. Spruta i så fall bara lite 5-56 eller WD-40 så brukar det gå lättare. Har du googlat om instruktionsboken eller kollat på Mercurys hemsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malaga 0 Postad 9 Februari , 2013 Hej och tack för svar! Jag har googlat och fått en del träffar på PDF filer i USA. Desvärre har ingen av dessa filer beskrivit en 90 hk. Jag får väl göra en räd till och se vad som händer, och kolla lite extra noga på deras hemsida som du sa. Har du någon åsikt om fyrbladig propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 9 Februari , 2013 En fyrbladig propeller är tyngre att dra runt, men ger i regel bättre grepp. En tumregel är att gå ner 1 i pitch när man byter till 4blad. Olika propellrar kan ha helt olika egenskaper även om stigningen är den samma. Diameter, Bladarea, Rake, Cup m.m.är saker som ger olika egenskaper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 9 Februari , 2013 Har kört med båda propparna, visserligen på olika båtar, men upplevade att det släppte oftare med den fyrbladiga när man svängde mycket, men detta berodde troligtvis på skrovformen. Tyngare att dra runt för motorn (som tidigare nämt). Planar vid lägre fart, toppar högre, men axar ungefär likvärdigt eftersom motorn går tyngre men man kommer längre för varje varv. Kolla med personalen där du tänkt köpa den nya proppen om de verkar kunniga inom området, annars ring till kundservice eller dyl. Billigare att köpa delar till, och vill man så kan man ta bort 2 blad om man inte vill åka så snabbt, vilket är svårt att göra med trebladiga. Ska du ha en i plast eller metall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grangesdanne 0 Postad 10 Februari , 2013 Jag har provat men på en nyare (ca 2009 kommer inte ihåg exakt) Det skiljer mycket mellan alu och stål, även om det då är tre- eller fyrbladiga. För mycket att skriva om dessa i jämförelser. Kortfattat: Den propeller som jag upplever som allra bäst är Spitfire, den tror jag finns till din motor. Den har alla fördelar tre- och fyrbladiga har, toppfart, acc, vibrationer, även om man jämför mellan stål och alu prop. Kör nu med en Spitfire på min mercury 80hk, underbar. Värsta prop tycker jag är trebladiga alu, vill bara kräkas på dem, ser inga fördelar... ok förrutom då priset... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Februari , 2013 http://www.brunswickmarine.se/ny-propeller-spitfire Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 10 Februari , 2013 Sen inverkar även skrovformen, och hur högt motorn är monterad. En propp. som funkar perfekt på en båt behöver inte vara lika bra på en annan båtmodell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malaga 0 Postad 3 April , 2013 Hej! Tack för alla svar även om det var länge sen! Bytte med framgång till en trebladig aluminiumpropeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser