Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
dingajollen

Garmin Plotter med Raymarine Autopilot

Rekommendera Poster

Hallo.

Har hittat ett svinbilligt raymarine autopilot kit i usa där man får allt utom kontrollpanelen...Men jag kommer ju att köra min Garmin plotter som kontrollmodul? Eller det funkar inte? Måste jag ha ett kontrollpanel från raymarine?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Garmin plotter (526 tidigare 525) och även en PC och det fungerar med Raymarine autopilot ST 2000+. Se bara till att den du köper tar emot NMEA signaler och att plottern sänder det samma, så ska det fungera. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, både 2000 och 0183 men det krävs tydligen nåt interface från raymarine för det som kostar väldigt mycket. eller hur kopplade du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för autopilot? Om det är en typ med separat kontrollenhet och separat kursdator så kan väl knappast en plotter agera kontrollpanel för autopiloten?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nmea in och ut mellan ett fabrikat på plotter och ett annat på piloten är sällan något problem..

Men..

Tråden ligger i motorbåtsforumet och då är det väl ofta en kursdator som styr en hydraulisk pump.. Kursdatorn i sin tur kontrolleras av en kontrollpanel, raymarine tex st6000/6001 för att koppla i/ur, justera kurs osv... Det funkar nog inte från någon plotter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I stället för kursdatorn väljer du att plotter/pc ska sköta styrningen. Styrdatorn skickar sedan behövliga impulser till en roterande, linjär eller hydraulenhet, som sedan sköter kurshållningen. Detta under förutsättning att du skapat ett spår i plotter/pc att navigera efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste ha en kontrollpanel. Du kan koppla in Garmin med nmea2000 eller 0183 ifall du vill, men kursdatorn är en förutsättning för att få en funktion av det hela...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kör autohelm6000(autopilot) med raymarine kursdator, (autohelm fluxgatekompass) till garmin4008

och vi måste ha raymarine interface.

Tror jag iallafall,för det var det som monterades in på våran båt.(hur ska jag annars aktivera piloten)

Funkar fin fint..

Vi har segelbåt,om någon undrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...