Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
KaptenIs

Oceaner är till för att korsas! Navigering.

Rekommendera Poster

Hej alla sjöbusar.

En småmolnig dag som denna känns det bra att veta att vi går mot ljusare tider. 

I skrivandets stund håller en annan på att förbereda en jordenruntsegling med allt vad det innebär. 

Båten är inköpt (Marieholm 32) och skutan styr västerut i slutet av sommaren för att segla till världens ände och sedan tillbaka. 

Så till dagens funderingar. 

Vi saknar sjökort och plotter och funderar på vilket system som är det lämpligaste för att använda när skutan bara kan segla västerut. Efter att ha kikat på olika plottersystem så verkar det som att dator (+gps) eller IPad kan vara alternativ då dessa verkar gå att få sjökort till för ett någorlunda rimligt pris. Tanken är då att ha en basenhet inne i båten för att kunna spegla skärmen till en marinskärm i sittbrunnen. 

I nuläget har vi solceller 53w men detta kommer säkerligen behöva kompleteras för att kunna ha en aktiv navigering med alla system inkopplade. 

Ni som sitter inne på erfarenheten, låter detta vettigt? Någon som har erfarenhet av att navigera med IPad utanför svenska farvatten?

Göteborg, en helt vanlig onsdag kl. 01:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen egen erfarenhet men tycker att du ska ta kontakt med någons om långseglar nu med det tekninska prylar som finns i dag. Det verkar som de flesta har med sig ett par laptops (reserv också) med elektroniska sjökort och ett par enkla GPS-puckar (finns på Clas Olsson tex) på långsegling. De flesta tycker att pilots över närområden och överfartskort och kustkort på papper räcker gott nu när det är så billigt att få till elektroniska hjälpmedel så att man ka ha flera i reserv. En handhållen GPS med lat/long och batterier bör man ha i fall man måste överge båten.

Sök på hemsidor. Några som är ute nu eller på väg ut:

http://www.futurewinds.se/Loggbocker.htm

http://gracetillmedelhavet.blogspot.se/

ladyannila.wordpress.com  (de finns här också)

http://www.syelin.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att många använder dator är nog främst tillgången på piratkopierad sjökort. Nackdelen är, förutom att man inte vet kvaliteten på sjökorten, datorns driftsäkerhet och inte minst stora strömbehov.

Bra är att hitta en beg plotter med lämpliga sjökort. De är i alla fall byggda för miljön.

iPad är intressant, framförallt när man ska leta trådlösa nätverk/3G i land för att kommunicera med omvärlden.

Priset på nya, fräscha sjökort är bra. Många som seglar i Västindien säger det fungerar bra. Dessutom är iPaden strömsnål och kan skyddas mot den hårda miljön med typ Griffin Survivor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför snöar en del in på Appleprodukter? Finns många andra surfplattor som är bra, eller har det blivit så att iPad är synonymt med surfplatta, som Rollerblades blev med inlines? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Ta kontakt med Lady Anilla här på sajten.

De är i Greklna och navigerar med laptop och digital kort.

har själv anänvt laptop samt svarta sjökort från Malaga till Amsterdam. Funkar bra men man måste ha papeprskort , överseglingskort i backup. Samt gärna flera GPS mottare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, länkarna och tankarna.

Lite visare blir man. Det verkar som att det blir ett grundsystem med dator och  vanliga sjökort. Den vattentäta skärmen får vänta några år till de sjunker i pris (ligger för närvarande kring 20 000kr). Ska undersöka hur läsplattekorten eventuellt kan vara alternativ för navigering.

Nästa tanke som ruvar handlar om dinge och motorns vara eller inte vara på jordenruntsegling men det blir en annan dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du möjlighet till datorer så ha några såna. Ha flera i reserv och extra diskar med USB-anslutning t.ex. Köp beg datorer som är slöa och drar mindre ström. Packa in ett par i tät plastpåse med Silicagel. Minst en lite modernare dator för övrigt bruk, bilder mm.

Dator behöver bara användas vid kustsegling och passage av trafiksepareringar och för planering och position att lägga in i GPS:erna. GPS går strömsnålt och kan vara på hela tiden. Ha den i ett stänkskydd t.ex plastpåse.

En liten bläckstråleskrivare är inte dumt. Då kan du skriva ut skärmdumpar för intressanta avsnitt och slipper ha dator igång. Ingen kris om elen skulle ta slut. Räcker med koll några gånger om dagen vid överseglingar så batterier för Gps i reserv räcker. Plotta pos på ett papper. Gör skisser om skrivaren lagt av över hamnar och kustavsnitt. Det är inte intressant med alla små grund mer än där man ska in. Hamnar har utmärkta leder att hålla sig till om datorerna lagt av. Gps måste alltid finnas fungerande. Ha dem skyddade. Papperskopior, en bra bunt för alternativa hamnar. Angör hamn i dagsljus.

De flesta hamnar kan man klara utan sjökort om allt skulle fallera. Bara att ta det lugnt och hålla sig långt till höger. Be om råd på VHF vid tveksamhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle absolut ha papperssjökort + en gps för att få lat/long på enkelt sätt (och en gps i reserv). Jag föredrar papperssjökort framför dator trots att jag jobbat med datorer i 40 år. Jag har en iPad men tycker att jag får för dålig överblick.

För att ladda batterier skulle jag kompettera solcellen med en vindsnurra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi vistades i medelhavet så förbruka vi minst en laptop om året oftast fler.

Det var fukten i luften som döda datorerna så utan AC räkna med att dom inte håller.

Men jag kanske har haft otur.

Garmin plottern höll 4år sen fick vi ny av garmin,den dog också av fukt.

Ingen av datorerna har jag lyckats reklamera,svaret brukar vara något i stil med,

-dom är inte gjorda för den miljön som uppstår i båt.

Jag är också intresserad av hur ni andra gör för att få datorer att hålla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har seglat med lapptop runt de svenska kusterna sen 2004. Har använt gamla utrangerade datorer för det mesta. Har i princip förbrukat en om året. 

Egentligen är det bara en av dessa  datorer  vars haveri direkt kan knytas till seglatsen. Den datorn la av nån dag efter att vi seglat norröver på Laholmsbukten i en sydlig kuling med en viss sjögång.

De datorer jag haft i båten en somar brukar inte överleva till nästa sommar. Vad det beror på mer än ålder vågar jag inte sia om. Mina seglatser brukar i regel va ganska lugna. 

Min nuvarande laptop har jag haft i 4 år, men så har jag nästan inte varit ute i nån större omfattning och dessutom skaffat både plotter och läsplatta som använts allt mer i stället för datorn.

Skulle jag segla på världshaven så skulle nog valet av dator va av betydligt bättre kvallitet än gamla utrangerade, och med en statisk hårddisk. Plotter i sittbrunnen och ett par,tre handburna GPS;er utan karta varav åtminstone någon i en tät plastpåse med silikagel.

En sextant och en lärobok i ämnet för att fördriva tiden och kolla om GPS;erna stämmer wink är nog inte heller fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, efter att ha sett vad alla andra `sjöbusar´ ger för råd, vilka är till stor

del bra, håller jag på Hedersmedlem. Ha en gammal hederlig sextant

med, skulle de moderna fallerera har sextanten fungerat hundratals år.

Använd även ditt bondförnuft och skapa dig en egen uppfattning.

./. en som var i Stilla Havet/Atlanten nästan hela 60-talet ./.     Ge Ce

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Våra laptops har hållit i flera år i båten. Skillnade är väl att de sällan används i skarpt läge utan mest för nöjes skull när vi lagt till. Ibland har vi dock tagit upp någon för att kolla på AIS innan vi fick det att fungera på plottern. När vi seglar brukar vi kila fast dom i en filt eller något bakom fåtöljerna.

Kan det vara saltet i luften där nere Västerhavet och Medelhavet som gör det? Här i Östersjön badar vi ju i fysiologisk saltlösning. Inte så farlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Min uppfattning om laptop är att det är antingen strömförsörjningen inuti som fallerar eller att hårddisken kraschar. (processorn går ju på ca 3V)

Så jag har investerat i en strömadapter. In-12V= från batteriet, ut- den spänning som den vanliga 220V~adaptern ger. Finns bla hos Kjeel&co att köpa för en dryg hundring eller så. omställbar för olika utspänningar samt kontakter som är utbytbara så det passar den egna burken.

Iden med ett minipapperskort man trycker ut är inte dumt men då har man fler grejer som skall ha ström och kan krångla. Bättre att ta en sk skärmdump som en jpg fil och sedan kalla upp bara den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att köra ett ordentligt navigationsprogram på datorn så kräver det en kraftfull dator. Någon gammal avdankad brukar inte hålla måttet vad gäller grafik och RAM. Speciellt inte om man kopplar till fler skärmar.

Vår konfigurering ser ut som följer:

1 huvuddator som vi kör Nobeltecs navigeringsprogram på. Där finns även alla sjökort. Till denna har vi kopplat en vattentät 12 tums skärm som sitter i sittbrunnen under doghouset. Radarn är kopplad till huvuddatorn men har en egen skärm.

Dvs vi har 3 skärmar kopplade till navigationsPCn. Varje skärm kan ha sin egen layout. Dvs Radarskrämen där visar vi radar och AIS. Navigationsdatorn sjökort+AIS och i sittbrunnen sjökort+AIS. Blir det dåligt väder så kan vi lägga på radarbilden också. Man kan välja att ha allt Overlay, dvs ovanpå varandra eller i småfönster bredvid varandra. Overlay är att föredra då man enkelt kan tolka radarbilden i förhållande till sjökortet. Eller om man bara har sjökort och AIS så ser man enkelt var AIS-målen finns i förhållande till sin egna position.

Vi har även iPad ombord de används bara i nödfall vid navigering då GPSn i den gammla paddan vi hade inte var så stabil. I de nyaste iPads ärGPS mycket mer stabil. På iPaden använder bl a Navionics.

Men iPaden används mest för att planer kommande rutter, märka ut bra ankarplatser egen upplevda eller tips från andra.

Vad iPaden däremot är suveränt bra på är att hålla kolla på båten vid ankring. Dvs som Ankarlarm. Det finns ett flertal appar för detta. Enkelt att ta med iPad till sovstället så att man säkert hör larmet. Går man iland kan man även be Ankarlarmet att skicka ett mail om båten flyttar sig utanför det givna området. Kräver då iofs att man har en telefon som kan ta emot mail.

Den vattentäta skärmen vi har i sittbrunnen har vi köpt från BN Marin, den har nu efter 7 år börjat krångla lite och en utbytes skärm skulle kosta ca 8000. Man behöver inte med pekskärm. vi använder trådlös mus istället.

Anledningen till att vi valt ett datorbaserat system och inte en dator och en GPS-navigator är att hålla kostnaden för sjökort nere. Så som vi har det nu behöver vi bara uppdatera sjökorten till laptopen och det är iofs en trist kostnad. Men nödvändig. Uppdatering av sjökorten till iPaden är isammanhanget så liten att den knappt behöver räknas.

Vad gäller hållbarhet på datorerna så, ja de är fuktkänsliga. Men hittills har vi bara fått problem med 1 där tangentbordet lagt av. Enkelt då att koppla till ett extern tangentbord.

Det gäller att försöka hålla fukten borta från båten. Kanske ha vi klarat våra datorer tack vare att vi har en Ebersprächer som sprutar ut varmluft i båten när det blir för kyligt och fuktigt.

Och för att lugna alla. Jo vi har papperskort oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för det mesta använt äldre kontorsdatorer ligger i åretrunt utan uppvärmning och inte förbrukat någon dator ännu burkarna är insvepta i liggunderlag och står på torra ställen. Tangentborden är vattentäta, trackboll istället för mus.  Skärmarna är vanliga, många kan köras på 12 volt direkt.

De flest navprogram behöver inte så mycket prestanda. Nobeltec kräver mer men den är avacerda bla. körs radar i den. http://lasselundell.se/pcnav.html

Seaclear är ett bra gratisprogram, min favorit är TikiNavigator  http://www.tiki-navigator.com/

http://www.rorgangare.se/3_PC-baserade_navigationssystem.html

post-571-1394237400,1942_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi på warskavi och befinner oss i panama har lite av varje. faktiskt till och med pappersskökort för hela resna, som vi inte rört. Ipad med lifeprooffofral tycker jag funkar grymt! Och jag teor jag har träffat ett tiotal långseglare som har kört enbart på ipaden från sverige. någon skrev Ta din troligtvis befintliga laptop koppla en gpspuck till den mem använd den till reserv.

Dagens teknik gör allt väldigt simpelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag skulle satsa på en GARMIN gps plotter om jag var ni - en IPAD eller Samsung TAB är inte byggda för marint bruk och kan lätt gå sönder i den salta fuktiga miljön om ni har otur.

Generellt när det gäller elektronik ombord är den väldigt känslig så jag skulle hellre satsa på att ha två gps er ifall en går sönder istället för en dyrare större modell...

Vet inte vad ni har för budget men vill ni inte satsa så mycket så skulle jag köpa en Garmin 720 som säljs ut just nu mycket billigt då det kommet en ny modell, fantastisk maskin med touchscreen och snabb processor och mkt bra skärm, jag skulle samtidigt köpa en VHF med inbyggd AIS mottagare så får ni in alla fartyg i närheten på plottern när ni är ute på ocearnerna (alla komersiella fartyg sänder ut sin position på AIS där ni kan få uppgifter på kurs fart vad dom heter och vart dom är på väg någonstans - gör ochså lättare att ropa på dom då ni vet vad dom heter om det skulle behövas).

Angående VHF med inbyggd AIS mottagare så säljs en budget modell ut just nu på dom olika marin butikerna VHF M-TECH 500 AIS - säljs bl.a på hjertmanns såg jag för 1895:- se bara till att du får sista versionen annars är det ingen AIS funktion på den... Nu skall man kanske inte ha för stora förväntningar på en sådan budget vhf men ni lär få in alla båtar i plottern närmaste 10 sjömilen... men går kanske inte jämföra med en proffsmodell .

Ipad, eller Samsung TAB (android) skulle jag främst ha som komplement bara dom går inte jämföra med en riktig GPS i funktion (jag har både IPAD och en SAMSUNG Tab). Om ni skall välja mellan Ipad eller Android så väld det första finns mycket mera sjökorts program till den...

Eftersom jag är gammal sjökapten så skulle jag absolut även ta med mig en Sextant med almenacka som backup ifall allt  lägger av - även om ni inte kan astronomisk navigation så är det lätt att lära sig med den tiden ni kommmer ha där ute samt är rätt kul att se hur bra man manuellt kan plocka ner sin position...

Papperskort är förstårs självklart att ha med sig även om ni har kör på plotter....

Köper ni två Garmin 720 så kan ni koppla ihop dom och köra en inne och en ute i sittrbrunnen ihop kopplade...

/Michael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

iPad har några stora fördelar. Det första är priset, man kan ha flera. Räkna på vad en ny plotter kostar inkl de sjökort man behöver och jämför med hur många iPad man får för samma peng! iPaden är enkel att skydda mot fukten, det finns en massa vattentäta fodral. En reservpadda kan ligga laddad och undanstuvad i en metallburk, den håller laddning i några veckor och dessutom kan man solcellsladdare som reserv. iPad 3, 4 och mini har tillgång till både GPS-systemet och GLONASS, dubbla satellitsystem! Plotter är jättebra men de kan krångla, inte minst Garmin har haft problem. Vad gör man när den krånglar på atlanten? Lämnar den i postbojen? Egentligen är en plotter mer motiverad i våra hemmavatten när vi ska ta oss fram mellan öar och grynnor även i dåligt väder. Sextant/tabeller kan vi glömma nuförtiden. Det krävs mycket rutin för att i en liten båt få en någorlunda fix. Går elektroniken sönder så lyser troligen solen med sin frånvaro också. Vi behöver ju dessutom en hygglig död räkning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såå svårt är det inte att ta ett fix med sextanten. Jag skulle absolut ta med mej min.

Fast första gången jag tog en positionen live, hamnade jag på andra sidan jordklotet, lite fel får man stå ut med. :-)

post-571-1394237416,2316_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hade ju varit perfekt att hamna på andra sidan jordklotet direkt om man tänker sig segl jorden runt. wink

Lite OT, men jag hittade en genväg till denna site när jag letade efter nått annat på datorn. Kan ju va intresant att kolla på i ett grovt planeringstadium.

http://viewer.flytomap.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Här kan man läsa lite om navigatorer vs.surfplatta

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=462785

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=384444

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=437129

jag har bara kört navigator, och det har aldrig haft några buggar, å andra sidan har jag aldrig navigerat med surfplatta, men jag har använt såna för surfning.

Så jag kan inte tala för eller mot de ena eller andra för navigation, men navigatorn har funkat felfritt. och nu har 720n blivit ersatt så en ipx67 klassad enhet (720) går att köpa billigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jomevisst är det perfekt om man med hjälpav 6tanten kan hamna dit man vill..

Din länk om planering är inte så bra om man vill till närmare mål, exv. Läsö. Fast dit är det ju enkelt att komma utan 6tanter. http://lasselundell.se/eskader12.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl ingen som vill till Läsö - eller!?

Den ön är livsfarlig - speciellt Österby.

Jag har varit där två gånger. Bägge gångerna har min rygg pajat. wink

Fast det kunde kanske inte Lösö hjälpa.

Kanske dags att ladda upp med värktabletter och segla dit.

Skam den som ger sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vi på s/y Sassy Lady är ute på en 1-årsseglats och befinner oss just nu i Karibien. Vi använder uteslutande iPads för all ruttplanering och navigering. Vi har även papperskort och traditionella hjälpmedel (kompass, logg, kronometer...) ombord men har aldrig hittills behövt använda dessa.

Sjökorten är billiga till iPad, vi kör främst Navionics men även iSailor för viss områden där dessa kort är billigare. Vi har betalat ca 1000 kr för alla elektroniska sjökort som vi behöver (europa, afrika, karibien, Bermuda) och dessa skulle kosta mångdubbelt att sätta i vår plotter. Vi har var sin iPad, dvs tre stycken, och utan extra kostnad har vi laddat ner samtliga sjökort i var och en av dem. vi har alltså god redundans om någon iPad skulle haverera. dessutom använder vi vattentäta fodral (Griffin survivor) på varje iPad. Vi använder enbart vår plotter för att visa FÖG och KÖG på ett enkelt sätt för rorsman. Papperskorten använder vi nästan aldrig, bara under längre seglingar då vi plottar vår position en gång per dygn i kortet. Skulle alla tre iPad:sen gå sönder har vi ju GPS mottagare i våra telefoner, kameror, plotter och handhållna GPS.

Jag är glad att vi inte lagt pengar på att köpa sjökort till plottern, det är allt för dyrt och en iPad är betydliggt snabbare och enklare att jobba med en en genomsnittlig plotter. Vi har även Laptops ombord men använder inte dessa för navigering, de drar mer ström och känns mindre pålitliga och rubusta än iPaden i våran smak.

Dessutom kan vara värt att nämna att vi har olika möjligheter att ladda våra iPads; främst använder vi två st USB uttag i båten tillverkade för ändamålet, skulle dessa fallera kan vi använda något av två 12v uttag (cigguttag) eller 230 V adapter och båtens inverter.

Detta är bara min erfarenhet än så länge, jag anser inte att andra har mer rätt eller fel.

Välkommen att följa vår resa på www.sassylady.se

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställer denna tråd först pålistan då jag just läst en trevlig reseberättelse om ett par från Jönköping på väg runt. Väldigt lättläst och trevlig läsning med text och bilder/videos i tidsordning. 

http://www.futurewinds.se/

tack för tipset Cia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:-)

Kul att de uppmärksammats!

Sjä'lv är jag en av de lyckliga som skall med på överfarten över Atlanten i December!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till på överfarten. Då har du nåt att berätta när du kommer tillbaka. 

De har haft problem med vatten i motorn men det verkar löst nu. Du har ju möjlighet att bidra med delar och kunskap om det är  nåt som saknas. Det brukar vara vardagen med att serva båten under färdens gång.

Alltid nyttigt med en väska prylar medföljande påmönstrande resenär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...